خبرگزاری کار ایران

پاپی‌زاده در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد:

هزینه سنگین ویرانه اقتصادی ایران ناشی از تصمیمات نادرست دولت است

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۷۹۶

نماینده دزفول گفت: هزینه سنگین ویرانه اقتصادی ایران ناشی از تصمیمات نادرست دولت است. مردم انتظار دارند مجلس به این امور رسیدگی کند و امروز با تصمیم عادلانه خود فضا را برای اصلاح تیم اقتصادی دولت مهیا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و موافق استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح امروز گفت: برنامه اقتصادی دولت، اقتصاد اجتماعی و مردم محور بود در حالی که عملکرد یک ساله دولت خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. سیاست‌های دولت و اقتصاد باعث کاهش تولید، افزایش بیکاری، افزایش نقدینگی، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم شده است. در حالی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرده بود، دولت آن را به سمت تهیه ارز و سکه و افزایش نقدینگی پیش برد و به جای بهبود کسب و کار مردم تنها راغب به خرید ارز و سکه شدند. کانون زلزله دولت و مشکلات کشور در تیم اقتصادی آن نهفته است. افزایش نقدینگی به ۳.۳ درصد رسیده است و عملکرد تیم اقتصادی باعث شکستن رکورد چاپ پول در کشور شده است. کدام یک از تغییرات در شاخص‌های اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌ها بوده است.

وی افزود: خسارت‌های اقتصادی وارد شده به مردم تماما ناشی از تصمیمات اقتصادی دولت است که این شرایط ناگوار را در کشور ایجاد کرده که برخی از افراد با رانت‌خواری و سوءاستفاده از خلأ مدیریت اقتصادی دولت یکشبه به ثروت کلان برسند در حالی که مردم به خاک سیاه نشسته‌اند.

پاپی‌زاده در ادامه تصریح کرد: شاخص درجه اعتبار بانک مرکزی کاهش بی‌سابقه داشته و باعث عدم اعتماد مردم به دولت، بانک مرکزی و بنگاه‌های اقتصادی شده است. چرا بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی را به رشد نقدینگی و اعطای تسهیلات بیش از حد ترغیب می‌کند؟ نقدینگی به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده که این نشان‌دهنده نقدینگی در کشور است که مردم و کشور را نابود خواهد کرد. اقتصاد از توسعه محور به رانت‌محور تغییر کرده است.

وی افزود: رویکرد علمی در دولت و وزارت اقتصاد وجود ندارد و دولت به توصیه‌های مکرر اقتصاددانان بی‌توجه است. سیاست‌های دولت در مسیر اولویت‌های کشور و رفاه مردم نیست. متاسفانه در دوران آقای کرباسیان برای اجرایی شدن مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری که بهبود شرایط زندگی مردم و حمایت از تولید داخلی بود، هیچ اقدام عملی‌ای صورت نپذیرفت. مردم انتظار داشتند در جهت امنیت اقتصادی حقوق مردم و بازداشت ثروت‌های نامشروع ناشی از سکه و ارز گام‌هایی برداشته شود اما متاسفانه تیم شما حتی اسناد مربوط به ارز دولتی دستگاه‌های مختلف و واردات کالاها را در اختیار مردم قرار ندادند. ظلمی که شورای اقتصاد به بخش کشاورزی و مردم کرده است هیچ کسی چه در این دولت و چه در دولت‌های قبل انجام نداده‌ است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت کالاهای استراتژیک تولید داخل مانند گندم و اقلام خوراکی دیگر نسبت به سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته و تیم اقتصادی با افزایش آن مخالفت کرده است. قیمت خودروهای داخلی بی‌کیفیت به محض تقاضای تولیدکنندگان افزایش می‌یابد. مردم چرا باید پراید بی‌کیفیت را ۳۶ میلیون تومان خریداری کنند؟ این تیم اقتصادی تنها صدای تولیدکنندگان خودرو را می‌شنود؟

وی افزود: در حالی که در چند ماه گذشته مسکن ۴۰ درصد، خودرو ۳۰۰ درصد و مواد غذایی ۱۰۰ درصد افزایش یافته چطور تورم را تک‌رقمی اعلام می‌کنید. به دلیل قراردادهای غیراصولی و یکطرفه تیم اقتصادی در این روزها شاهد خروج یکطرفه شرکت‌های خارجی از کشور هستیم. چرا شفافیت‌های اقتصادی و مبارزه با فساد و رانت‌خواری صورت نگرفت؟ و در دوره وزارت شما هزار کانتینر ظروف شیشه‌ای از گمرک کشور قاچاق شد. مگر ما در جنگ اقتصادی به سر نمی‌بریم. چرا افرادی که تابعیت کشورهای آمریکایی، اروپایی و کانادایی دارند سکانداران اصلی و فرماندهان بخش‌های مختلف اقتصادی هستند.

پاپی‌زاده تصریح کرد: چرا ۶۰ تن طلای کشور به حراج گذاشته شد؟ کدام یک از ۲۰ پروژه اقتصادی شما عملی شد؟ احیای نظام بانکی و صندوق بازرسی کشور به کجا رسید؟ هر جا این افتضاح پیش می‌آمد، مدیران اقتصادی آن استعفا می‌دادند اما شما تنها در جهت توجیه پیش می‌روید. هزینه سنگین ویرانه اقتصادی ایران ناشی از تصمیمات نادرست دولت است. مردم انتظار دارند مجلس به این امور رسیدگی کند و امروز با تصمیم عادلانه خود فضا را برای اصلاح تیم اقتصادی دولت مهیا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز