خبرگزاری کار ایران

ظریف در مصاحبه با سی ان ان؛

نوسانات ارز و دو برابر شدن قیمت میوه و سبزیجات، تدابیری است که برای روزهای تحریم چیده شده

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۹۸۳

وزیر خارجه در گفت وگو با سی ان ان در محل وزارت خارجه گفت: مشکلات اقتصادی که الان در ایران می‌بینید، مساله نوسانات ارز و افزایش قیمت میوه و سبزیجات که بعضا دو برابر شده اند، به دلیل اقدامات و تدابیری است که باید چیده می‌شدند تا برای آن روزها آماده باشیم، بنابراین، ما برای بدترین حالت‌ها آماده‌ایم.

به گزارش ایلنا، سی ان ان در مصاحبه‌ای که به گفته این وبسایت خبری اولین مصاحبه با معمار توافق پیچیده هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ بعد از اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.

سی ان ان درباره ظریف نوشت: وزیر تحصیل کرده آمریکا، انگلیسی را به طور فصیح صحبت می‌کند و این مصاحبه در سالروز کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت قانونی محمد مصدق در وزارت خارجه ایران گرفته شده است. او در طول این مصاحبه بارها اعلام کرد که بر این باور است که توافق هسته‌ای بدون آمریکا نیز باقی می‌ماند.

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان با بیان اینکه، من معتقدم بیماری‌ای در ایالات متحده وجود دارد که اسمش اعتیاد به تحریمهاست گفت: این بیماری تنها مختص دولت فعلی آمریکا نیست و دولت «باراک اوباما»،  هم تمرکزش را بیش از آنکه روی اجرای تعهداتش در زمینه تحریم‌های برداشته‌شده قرار دهد بر ضرورت حفظ تحریم‌های باقیمانده تأکید داشت. حتی در دوران دولت اوباما، ایالات متحده به جای اجرای تعهداتش در مورد تحریم‌هایی که برداشته بود تأکید بیشتری روی حفظ تحریم‌های برطرف‌نشده داشت.

ظریف نا امیدی خود را از اینکه آمریکا از بی تاثیری تحریمهایش برای تغییر وضعیت سیاسی ایران درس عبرت نگرفته ابراز کرد و گفت: ما فکر میکردیم آمریکا دست کم یاد گرفته که تا جایی که به ایران مربوط است، تحریم‌ها سختی مشکلات اقتصادی ایجاد می‌کنند اما نتایج سیاسی که آنها می‌خواهند را در پی ندارند و من فکر می‌کردم آمریکایی‌ها این درس را گرفته‌اند. متاسفانه اشتباه می‌کردم.

در پاسخ به این سوال خبرنگار که چرا ایران علی‌رغم این احساس که آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، این توافق را ادامه داده است گفت: این شاید یکی از اشتباهات بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشکلات اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.

وزیر خارجه ایران گفت: ما نمی‌خواهیم در توافق هسته‌ای تجدید نظر کنیم. می‌خواهیم ایالات متحده توافق هسته‌ای را اجرا کند. امروز، نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در برابر این تحریم‌ها مقاومت می‌کنند. آمریکا دارد اساساً (اروپایی‌ها) را مجبور می‌کند و به آنها فشار می‌آورد. نمی‌خواهم از کلمه قلدری استفاده کنم، ولی کارشان معادل همین است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دیدار رو در رو با ترامپ می‌تواند منفعتی برای  رئیس‌جمهور ایران داشته باشد گفت: وقتی که پیشرفت‌های عظیمی که قبلاً کرده‌‌ایم دور ریخته شوند، خیر. (توافق قبلی) برای ما سنگ محکی بود که ببینیم می‌توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم یا خیر.

وزیر خارجه ایران در جواب این سوال که آیا اصلاً احتمال رسیدن به توافقی دیگر با نویسنده کتاب «هنر توافق» (منظور ترامپ است) وجود دارد یا خیر؟ گفت: این به ترامپ بستگی دارد؛ اینکه آیا می‌خواهد کاری کند که ما باور کنیم شریکی قابل اتکا است یا خیر. اگر الان ما با او وقت بگذاریم و توافق دیگری را امضا کنیم، چقدر دیگر دوام دارد؟ تا پایان دولت خودش؟ یا تا زمان خروج از جایی که پای توافق را امضا می‌کند؟»   

ظریف درباره دور بعدی تحریمها که ۴ نوامبر آغاز می شود گفت: چندین دهه فشار به معنای چندین دهه مقاومت مردم ماست. این تحریمها بر ما تاثیر گذاشته. تحریم‌های آمریکا همیشه صدمه زده‌اند. اما کسانی که تحریم‌ها به آن صدمه می‌زند، مردمی است که می‌خواهند دارو بخرند یا مردمی که می‌خواهند غذا بخرند.

ظریف گفت: مشکلات اقتصادی که الان در ایران می‌بینید، مساله نوسانات ارز و افزایش قیمت میوه و سبزیجات که بعضا دو برابر شده اند،  به دلیل اقدامات و تدابیری است که باید چیده می‌شدند تا برای آن روزها آماده باشیم، بنابراین، ما برای بدترین حالت‌ها آماده‌ایم.

ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای  گفت: ما وقت زیادی صرف کردیم. انجام این کار برای دولت ایران و شخص من و رئیس‌جمهور روحانی تصمیم سیاسی آسانی نبود. ممکن است گذراندن چند ساعت با وزیر خارجه آمریکا برای برخی از وزرای خارجه اعتبار باشد، اما در ایران مطمئناً این اعتبار نمی‌آورد.

با این حال او گفت: کار دیپلمات‌ها همین است. بخشی از دستمزد ما به خاطر همین است که برای پیشبرد منافع ملی متحمل ضربه‌های شخصی شویم. این کار ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز