خبرگزاری کار ایران

ساعی در نطق میان دستور:

پدیده‌های اجتماعی در جامعه سیاسی شده‌اند/ به نهادی برای سیاست‌گذاری در دوره تحریم نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۸۹۰

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ایجاد بسیاری از معضلات اجتماعی را ثمره خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و گفت که ‌مسئولین کشور به احیای دریاچه ارومیه به عنوان مساله‌ای ملی نگاه کنند.

به گزارش ایلنا، زهرا ساعی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر خم با اشاره به سالروز کودتای ۲۸ مرداد گفت: عوامل استکبار جهانی به رهبری آمریکا، عیادی داخلی‌اش این کودتای ننگین را رقم زده است و ۲۵ سال حکومت خودکامه پهلوی را تداوم بخشید و دولت ملی دکتر مصدق را ساقط کرد.

وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد. به شکل عجیبی تمام پدیده‌های اجتماعی در جامعه سیاسی شدند. این سیاسی شدن مسائل اجتماعی امکان یافتن راه‌حل‌های لازم را از بین برده است. حل مسائل اجتماعی، سیاسی و صنفی با خوانش سیاسی امکان هم‌افزایی را از بین می‌برد. نمونه‌های سیاسی مسائل اجتماعی همچون خشک شدن دریاچه ارومیه، آب آبادان و خرمشهر، اسیدپاشی و درگیری در ورزشگاه‌ها نشان می‌دهد که ما با بحران سیاسی شدن مسائل اجتماعی مواجه هستیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما امروز شاهد افزایش آمار طلاق هستیم. این موضوع مراجعه به دادگاه و رشد بزهکاری را به دنبال دارد. اینها ثمره عدم اهمیت به مسائل اجتماعی است، اما مسائلی که از آن غافل شدیم امنیت جامعه را مورد تهدید قرار می‌دهد. معضل اصلی کشور بحران بیکاری برای یک جامعه است.

ساعی افزود: بیکاری بسیاری از مشکلات اجتماعی به دنبال دارد. ما در جامعه امروز با فروریختن ارزش‌ها روبه‌رو هستیم. این مشکلات می‌تواند بنیان‌های اصیل دینی جامعه را به انحراف بکشاند. بیکاری باعث می‌شود فرد انگیزه‌ای برای زندگی نداشته باشد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند ماهه اخیر سرانه زندگی روزمره در کلانشهرها افزایش حداقل ۲۰ درصدی داشته فردی که بیکار می‌شود تعریف صحیحی از اوقات فراغت ندارد. بیکاری ام‌الامراض جامعه است. ما با تحریم‌هایی از سوی آمریکا روبه‌رو هستیم که موضوعات اجتماعی مورد هدف قرار گرفته لذا پیش بینی اثرات جانبی آن بیشتر احساس می‌شود.

ساعی ادامه داد: ما به نهادی برای سیاست‌گذاری در دوره تحریم نیازمندیم تا اثرات تحریم را به حداقل برسانیم. پیشنهاد من این است که در این راستا مجلس شورای اسلامی به کمک مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مسائل این حوزه را بررسی کند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر دریاچه ارومیه در نزدیک تهران قرار داشت به یک موضوع ملی تبدیل نمی‌شد؟ مسئولین باید به موضوع احیای دریاچه ارومیه به عنوان یک مساله‌ی ملی نگاه کنند.

وی گفت: نمود تسلسل آسیب‌های اجتماعی را می‌توان در موضوع دریاچه ارومیه دید. روند خشک شدن دریاچه ارومیه و تغییر اکوسیستم موجب ایجاد گرد و غبار می‌شود که موجبات مهاجرت از شهرها را فراهم می‌کند. این مهاجرت‌ها روند حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند. کلید رفع بسیاری از مشکلات‌ها تمرکززدایی و ایجاد اختیار برای استان‌ها می‌باشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: با توجه به مصوبه سال گذشته شورای عالی اداری کشور مبنی بر استفاده ۳۰ درصدی از زنان در مدیریت اداری و کلان کشور و مصوبه اخیر مجلس مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان انتظار داریم در جهت به کارگیری هرچه بیشتر زنان نخبه در عرصه‌های مختلف اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز