خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

سطح ایمنی نسبت به حجم بالای کار پالایشگاه های کشور مطلوب است/ ایمنی پالایشگاه‌ها از طریق بیمه تامین شود

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۷۷۳

وزیر نفت گفت: وزارت نفت با برخورد با متخلفان و اصلاح ایرادات فنی درصدد کاهش ضریب شدت حوادث است.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال قاضی پور و محجوب نمایندگان ارومیه و تهران در مجلس از وی در پاسخ به این سوال که پیرامون علت حوادث زیاد آتش سوزی در پالایشگاه ها بود، گفت: بخش مهمی از ایمنی مربوط به فرهنگ است.

وزیر نفت تصریح کرد: صنعت نفت با همه عوامل خطرساز روبه رو است چنانچه ما همواره با مواد آتش زا و سمی سروکار داشته و از موادی استفاده می کنیم که باید در فشار بالا عمل کنند.

سطح ایمنی نسبت به حجم بالای کار پالایشگاه های کشور مطلوب است

وی در ادامه با بیان اینکه جایگاه های فروش سوخت مایع در کشور روزانه به میلیون ها نفر خدمات می دهند و بیش از ۲۷ میلیون مشترک گاز در کشور داریم، عنوان کرد: در کشور ۶۰ پالایشگاه وجود داشته که ۹۰ میلیون لیتر بنزین و ۸۰ میلیون لیتر گازوئیل توزیع می کند لذا کار مهمی انجام می شود و نسبت به حجم کار سطح ایمنی مطلوب است.

زنگنه در ادامه مسئول قانونی حفاظت کار را وزارت کار دانست و گفت: شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت مسئول هستند و سازمان استاندارد نیز در آن دخیل است و وزارت نفت صرفا از نظر مالکیت مسئول است.

خصوصی سازی‌های بی‌حساب و کتاب باعث ایجاد خلل در کار پالایشگاه‌ها شده است

وزیر نفت در ادامه با اشاره به خصوصی سازی های بی حساب و کتاب، اظهار داشت: متاسفانه برای خصوصی سازی ساز و کار مرتبی وجود ندارد و افرادی که عهده دار مسئولیت می شوند یا تخصص ندارند و یا تعمیر پالایشگاه ها را به تاخیر می‌اندازند.

وی در ادامه با اشاره به استهلاک شدید تجهیزات نفتی بیان داشت: بیش از ۵۵ سال از عمر برخی واحدهای نفتی می گذرد و حتی موارد ۹۰ ساله ای داریم در حالی که عمر نهایی آن ها ۳۰ سال است ضمن اینکه تاسیسات جنوب کشور آنقدر مستهلک شده که لوله ها سوراخ می شود و منابعی برای تعمیر آن نداریم.

ایمنی پالایشگاه‌ها از طریق بیمه تامین شود

زنگنه در ادامه در خصوص نقش موثر بیمه ها در ایمنی ابراز داشت: ایمنی باید از طریق بیمه ها صورت گیرد اما متاسفانه شرکت های بیمه رفتار شرکت های بیمه شونده را نظارت نمی کنند که در این خصوص در جلساتی تاکید کردیم نسبت به بیمه شرکت های نفتی و پتروشیمی سخت گیری شود تا مقررات رعایت شود.

وی با اشاره به مراحل تاسیس یک واحد نفتی عنوان کرد: طراحی واحد، تجهیز واحد، به روزرسانی ایمنی، آموزش استاندارد، اعطای گواهی صلاحیت حرفه ای، آمادگی حرفه ای میدانی برای مقابله با حوادث از جمله حوادثی است که هنگام تاسیس یک واحد باید رعایت شود.

وزیر نفت در پایان با اشاره به برخورد این وزارتخانه با متخلفان و اصلاح ایرادات خاطرنشان کرد: شاخص حوادث، بهبودیافته و ضریب شدت حوادث نیز کاهش یافته است ضمن اینکه تلاش داریم با آموزش و ابلاغ استانداردها و اصلاحات فنی از شدت حوادث بکاهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز