خبرگزاری کار ایران

بیژن زنگنه:

میزان تولید نفت در دو میدان آبان و پایدار غرب به ۱۰۵ میلیون بشکه می‌رسد/ درآمدزایی ۴ میلیارد دلاری با افزایش برداشت نفت از دو میدان نفتی در ایلام

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۴۶۲

وزیر نفت گفت: در حال حاضر ما در میادین نفتی آبان و پایدار غرب، ۳۸ میلیون بشکه تولید داریم و با اجرای شدن پروژه افزایش برداشت که طی ده سال انجام می‌شود، ۶۷ میلیون بشکه به رقم تولید اضافه می‌شود و میزان تولید به ۱۰۵ میلیون بشکه خواهد رسید که ۴ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد بهبود بازیافت افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین نفتی آبان و پایدار غرب بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های زاروپژنفت روسیه و دانا انرژی ایران اظهار داشت: بنده خوشحالم که در آخرین روزهای سال ۹۶ این قرارداد امضاء می‌شود. این قرارداد از این جهت که برخی اولین‌ها را دارد مهم است .

وی با بیان اینکه این قرارداد برای  دو میدان مشترک در منطقه ایلام امضا می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر این دو میدان در حال تولید هستند و با این قرارداد طرحی ایجاد می‌شود که افزایش تولید (IOR ) داشته باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: در حال حاضر ما در این میادین ۳۸ میلیون بشکه تولید داریم و با اجرای شدن پروژه افزایش برداشت که طی ده سال انجام می‌شود، ۶۷ میلیون بشکه به رقم تولید اضافه می‌شود و میزان تولید به ۱۰۵ میلیون بشکه خواهد رسید که ۴ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این طرح در منطقه محروم انجام می‌شود خاطرنشان کرد: برای اولین بار است که ما قرارداد نفتی با یک شرکت معتبر روسی منعقد می کنیم. ما قبلا برای خرید خدمات فنی نفتی با روس‌ها قرارداشته‌ایم. اما این اولین قرارداد برای اجرای طرح و تولید نفت در قالب IPC است و امیدوارم که آخرین نباشند.

زنگنه با بیان اینکه مذاکرات توسعه این میادین سخت بود اظهار داشت: بنده به هر دو طرف قرارداد و تیم مذاکره کننده تبریک می‌گویم و از آنها قدردانی می‌کنم زیرا کار سخت بود و فهم IPC نیز دشوار بود که در این زمینه زاروپژنفت پیشرو بوده است .

وی با بیان اینکه علاوه بر این زاروپژنفت با دیگر شرکت‌های روسی از جمله گازپروم ، تات نفت، لوک اویل نیز مذاکراتی داشته‌ایم اظهار داشت: یکی از اولین‌های این قرارداد این است که یک شرکت ایرانی E&P (ای اند پی) ایرانی در آن حضور دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه قرارداد توسعه این دو میدان دومین قرارداد در قالب IPC تاکید کرد: در این پروژه بازیافت مهم است و در طول اجرای آن در مدت ۱۰ سال می‌توانیم به راه حل‌های جدید برای افزایش بازیافت دست یافته و آنها را اجرایی کنیم.

وی همچنین از حمایت‌های مجلس و کمیسیون انرژی برای اجرایی شدن این قرارداد قدردانی کرد و افزود: ما مسیر طولانی برای تصویب  قرارداد داریم که در این راستا حمایت مجلس را نیاز داریم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سال ۹۷ سال پرکاری خواهد بود گفت: بسیاری از مذاکرات به آخر رسیده و امیدواریم که قراردادهای توسعه نفت در راستای ایجاد اشتغال مفید واقع شود.

وی گفت: در این قرارداد ساخت داخل پررنگ دیده شده و حضور شرکت‌های ایرانی علاوه بر حضور ۲۰درصدی شرکت E&P قابل توجه است.

زنگنه با بیان اینکه ریسک این قراردادها بالاست اذعان کرد بنده در راس همه ریسک‌ها را می‌پذیرم. امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم و در همه جا کشور به خصوص مناطق محروم و میادین مشترک برای استیفای حقوق ملت ایران گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز