خبرگزاری کار ایران

یورو نیوز خبر داد؛

استعفای وزیر شیلات نروژ به دلیل حواشی سفرش به ایران

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۰۶۰

وزیر شیلات نروژ به دلیل عدم رعایت قوانین ایمنی سفر در ایران مجبور به استعفا شد.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، روزنامه نروژی «Aftenposten» به نقل از یک منبع ناشناس از استعفای «پر ساندبرگ»، وزیر شیلات نروژ در روز دوشنبه خبر داد. دلیل این استعفا، انتقاداتی بوده که به او به دلیل بی‌توجهی به پروتکل‌های امنیتی در جریان سفرش به ایران وارد شده است.

«پر ساندبرگ»، عضو حزب راستگرای «پیشرفت» در نروژ که خواستار سخت‌گیری در قوانینی مهاجرت و تطبیق بیشتر مهاجران با جامعۀ نروژ است، در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی به همراه «بهاره لتنس»، دوست ایرانی تبارش سفری شخصی به ایران برای گذراندن تعطیلات داشت.

دولت نروژ می‌گوید که او برای انجام این سفر پروتکل‌های امنیتی را رعایت نکرده است؛ از جمله اینکه خلاف مقررات تعیین شده از سوی دفتر نخست‌وزیر نروژ، سفر خود به ایران را در زمان لازم به این دفتر اطلاع نداده است. بر اساس مقررات نروژ، همه وزرا موظف هستند پیش از سفر به هر نقطه از دنیا، موضوع را به دفتر نخست‌وزیری اطلاع دهند اما ساندبرگ دو روز پس از ورود به ایران این موضوع را خبر داده است.

بر اساس این گزارش، او در جریان این سفر، تلفن همراه دولتی خود را به همراه داشت. این موضوع از آن جهت چالش برانگیز است که از نظر سرویس امنیتی نروژ، ایران در کنار چین و روسیه، کشوری با ریسک بالا محسوب می‌شود و کنترل شدیدی بر وسایل مخابراتی و الکترونیکی دارد. ساندبرگ پیش از این در سفر به چین در ماه مه هم تلفن کاری خود را به همراه داشت.

«ساندبرگ» اشتباهات خود را پذیرفته و در پاسخ به پرسش‌های روزنامۀ نروژی «Verdens Gang» اعلام کرده است که بر اهمیت رعایت قوانین ایمنی سفر واقف است و از اشتباهاتی که مرتکب شده، درس گرفته است.

اگرچه «ارنا سولبرگ»، نخست‌وزیر نروژ نسبت به نقض قوانین سفر اعضای کابینه به «ساندبرگ» هشدار داده اما اعلام کرد که با وجود نقض این مقررات، همچنان به «پر ساندبرگ» اعتماد کامل دارد.

با این وجود، برخی از مقامات نروژ از جمله «کل گراندهاگن»، رئیس پیشین سرویس اطلاعات نظامی این کشور، بر این باورند که به احتمال زیاد تلفن دولتی «ساندبرگ» در ایران هک شده است و بر این اساس خواستار استعفای او شده‌اند.

«گراندهاگن» مدعی شد: «ایران یکی از سه کشوری است که هم از سوی سازمان امنیت داخلی نروژ (Politiets Sikkerhetstjeneste) و هم سرویس اطلاعات این کشور یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود. ایران یک کشور مشکل آفرین در منطقۀ خاورمیانه است و من باور دارم که تلفن همراه او هک شده است.»

«ساندبرگ» در صفحه فیسبوک خود به این انتقادات پاسخ داده و اعلام کرده است: «من در تعطیلاتی بوده‌ام که مردم، کشور و فرهنگ ایران را از نزدیک دیدم و تجربه کردم و اینها نتایج من از این سفر هستند؛ ایران کشوری بزرگ با مردمی بزرگ است اما متاسفانه آنها نهاد قدرتی دارند که کاملا با ارزش‌های من ناسازگار است. من معتقد به روشن فکری هستم و من مردم ایران را باور دارم. من باور دارم که ارزش‌های من و ارزش‌های حزب "پیشرفت" نروژ در ایران هم پیروز خواهد شد اما برای آن باید ابتدا مردم ایران را باور کرد. شما نمی‌توانید پشتتان را به مردم ایران کنید اما با شجاعت و روش فکری‌تان کمکشان کنید. شجاعتی که من در بسیاری از مردم در ایران دیدم. من شانه به شانۀ مردم تمامی کشورها و مللی هستم که آرزوی ارزش‌های اساسی من و حزبم را در سر دارند. یک هفته در ایران شاید تاثیری نداشته باشد اما من معتقدم که حضور در ایران خود تاثیرگذار است. من می خواهم آزادی بیان، برابری، دموکراسی و حق انتخاب را در ایران هم ترویج کنم. اگر این تخلف از ارزش‌های حزبم است، من قطعا موقعیتم در حزبی که عاشقش هستم را مورد بازنگری قرار خواهم داد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز