خبرگزاری کار ایران

جلالی:

آگاهانه و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنیم/ ولله من و لاریجانی یک جلسه هم با موسسان حزب رهروان نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۹۵۸

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حتی یک جلسه هم در خصوص حزب رهروان نداشتیم و ضمن احترام به نعمتی و دوستان عزیز در مسیر تشکیل حزب، بنده و آقای لاریجانی حتی یک جلسه هم با این دوستان نداشتیم و اگر از من بپرسید چه کسانی در این حزب هستند جز نعمتی ،عبدی و صدر کسی را نمی‌شناسم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کاظم جلالی در نشست خبری خود ضمن تبریک به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگاران و تبریک سالروز ازدواج حضرت زهرا، اظهار داشت: رکن چهارم دموکراسی به نوعی حوزه رسانه و خبر است. این حوزه هم بسیار سخت است. من افتخارم این است که در عرصه رسانه فعالیت داشته‌ام.

وی افزود: کار خبرنگاران بسیار حساس است و باید بین منافع شخصی و ملی، منافع ملی را ترجیح داد. خبرنگار موفق خبرنگاری است که پای اصول دینی و منافع ملی خود بایستد.

جلالی خاطرنشان کرد: در مقطع کنونی کشور باید بگویم دشمنان، استقلال ایران را نشانه رفته‌اند. اصلی‌ترین شعار انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. لطمات زیادی را از عدم استقلال قبل از انقلاب دیدیم.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها هم باید از استقلال کشور صیانت کنند. با وجود جنگ اقتصادی جنگ روانی هم داریم و با وجود اینکه تحریم‌ها چندروزی است آعاز شده بازار چندماهی است در التهاب است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: رسانه‌ها چشم و دلشان به این مرز و بوم است، گاهی آگاهانه و ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنیم. بعضی تیترها را دقت کنید می‌بینید مثل دشمن امید را نشانه رفتند.

وی افزود: در بحث همدلی و همگرایی، با ابتکار رهبری و تشکیل شورای هماهنگی جلسه خوبی برگزار شد و مصوبات خوبی بود اما چرا این مصوبات برای مردم تبیین نمی‌شوند؟ یکی از آنها پروژه‌های نیمه‌تمام است، راه رفع این مشکل واگذاری به مردم است. مصوبه و طرحی تبیین شد که شیرین بود اما در رسانه‌ها مطرح نشد. قرار شد این پروژه‌ها واگذار شود.

جلالی ادامه داد: ظرف ۱۰ سال بعد از واگذاری، پول دولت را برمی‌گردانند و ۱۰سال هم معاف از مالیات هستند. با توجه به حجم نقدینگی و مشکل اقتصاد و بهره‌برداری از پروژه‌ها این مصوبه بسیار مفید است. رسانه‌ها باید به مصوبه بپردازند. آنهایی که پول دارند در واقع مفت این پروژه‌ها را می‌خرند.

وی افزود: به جای پرداختن به پددده شارلاتانیزم رسانه‌ای باید به مسائل اصلی بپردازیم. اخبار و شایعات بسیار تاثیر دارند و تلاطم ایجاد می‌کنند. در مرکز پژوهش‌ها از وقتی که تدامپ از برجام خارج شد، ستادی را تشکیل دادیم که ببینیم در شرایط فعلی چه راهکارهایی وجود دارد که بتوان به کشور کمک کرد. گزارش‌های زیادی آماده کردیم که به زودی اعلام می‌شود.

جلالی ادامه داد: در بخش پولی و بانکی کارهای زیادی انجام دادیم. در صحن غیرعلنی هم در این خصوص جلسه برگزار شد و مرکز پژوهش‌ها گزارش خود را ارائه داد.

وی افزود: گزارش‌های زیادی در ستاد مقابله با تحریم‌ها برای سیاست‌های ضدتحریم تعبیه شده که بخشی از آن را مطرح می‌کنم؛ ارزیابی بسته سیاستی دولت در مقابل تحریم‌ها، ساختار تصمیم‌گیری در دوره تحریم، نقد و پیشنهادات گروه بحران، بسته خبری که تا به حال ۳ مورد تهیه شده، انتقال بین المللی پول و مدیریت ذخایر ارزی، اثرات تحریم مبادلات ریالی و ارتباط آن با پیمان‌های بین المللی، اثرات تحریم پیام‌رسان‌های مالی، اثرات تحریم بانک مرکزی و بانک های ایران از جمله این موارد هستند.

جلالی گفت: همچنین مواردی همچون اثرات تحریم مبادلات دلاری به شکل اسکناس، اثرات تحریم خدمات بیمه و بیمه اتکایی، آسیب شناسی اقدامات دولت در مدیریت بازار ارز، سیاست نقدینگی کشور، آسیب شناسی اقدامات دولت در مدیریت بازار طلا و سکه، بررسی سیاست های مدیریت تجارت خارجی بر بازار سکه و ارز، ضرورت مدیریت اقلام عمده مصرفی وارداتی، تحلیل تجارت خارجی بهار ۹۷ و مخاطرات تحریم، تحلیل شرکای ایران در اقلام مهم وارداتی،  الزامات بهبود محیط کسب و کار در شرایط تحریم و اثرات تحریم نفتی بر بودجه دولت، از دیگر سیاست‌های ضدتحریم هستند

وی با اشاره به اینکه در بخش پولی و بانکی کارهای زیادی انجام دادیم که متاسفانه نتوانستیم به اطلاع همگانی برسانیم، گفت: گزارش این اقدامات را به صورت طبقه‌بندی شده به مسئولان تحویل دادیم.

جلالی گفت: گزارش مرکز پژوهش‌ها در صحن علنی مجلس در خصوص سناریوهای خروج از بحران بانکی در ایران، استانداردهای بین‌المللی در خصوص بانک‌های ضعیف در معرض توقف، بررسی تجربیات جهانی مقابله با تحریم‌های بانکی (ترکیه، اندونزی)  و برنامه اقدام خروج از بحران به شبیه‌سازی راه‌حل‌ها و گزارش راهکارهای مدیریت نقدینگی از جمله این موارد بود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مربوط به اقتصاد کلان هم در خصوص وضعیت بازار و چشم انداز تورم گزارشی تهیه کردیم. هم چنین در خصوص تغییر تحولات اخیر ایران و برآورد رشد اقتصادی در سال ۹۷ هم گزارش‌هایی تهیه و ارائه شد.

جلالی در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار طبقه‌بندی گزارش‌ها گفت: به علت سرعت تحولات در کشور گزارش در خصوص تحریم‌ها را این هفته منتشر می‌کنیم.

 نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت فعلی حزب رهروان گفت:  ولله تا الان در هیچ جلسه‌ای حضور نداشتم. من و لاریجانی در هیچ جلسه‌ای حاضر نشدیم. حتی یک جلسه هم در خصوص این حزب نداشتیم و ضمن احترام به نعمتی و دوستان عزیز در مسیر تشکیل حزب، بنده و آقای لاریجانی حتی یک جلسه هم با این دوستان نداشتیم و اگر از من بپرسید چه کسانی در این حزب هستند جز نعمتی ،عبدی و صدر کسی را نمی‌شناسم ، ولله! هیچ اطلاعی هم نداریم و فکر من و آقای لاریجانی این است که در حال حاضر مشکلات کشور چیزهای دیگری هستند و باید به مسائل مهم‌تر بپردازیم، الان این موضوع را اولویت نمی‌دانیم. ما می‌فهمیم رسانه‌ها پالس می‌دهند که اولویت چیز دیگری است. اگر کسی سندی مبنی بر اینکه من در جلسه‌ای بودم دارد، نشان دهد.

وی با بیان اینکه من غرضی روی رسانه خاصی ندارم تاکید کرد: یکبار اشتباه کردم که برای مدت کوتاهی در یک حزب عضو شدم. بعد از آن پشیمان شدم  در حزبی در ایران عضو شوم.

جلالی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد برای تشکیل حزب به سراغ او رفتند، گفت: آقای قالیباف که حزب توسعه و پیشرفت را تشکیل داد خیلی اصرار داشت من هم عضو شوم اما این را ضمن احترام به تمام احزاب می گویم که بنا ندارم در حزبی شرکت کنم. بنده اراده ای برای عضویت در حزب ندارم و حتی اگر لاریجانی هم حزبی تشکیل داد بنده عضو آن نخواهم بود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده حزب را تضعیف نمی‌کنم و تحزب را مفید می‌دانم ضمن اینکه در خصوص آسیب های تحزب در ایران هم باید مطالعه کرد اما من شرایط عضویت در حزب را ندارم و در آن مفید نیستم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه " چرا نظرش را در خصوص عضویت در حزب بعد از مجلس نهم تغییر داده است؟ " گفت: من از ابتدا هم می‌گفتم بنای عضویت در حزب را ندارم. حتی دوستان منصف هم می نویسند در حالی که جلالی می‌گوید که نمیخواهد در حزبی باشد نعمتی این چنین می‌گوید. من یادم نمیآید گفته باشم می‌خواهم حزبی تشکیل دهم.

جلالی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه " گزارش مرکز پژوهشها در خصوص حجاب و حجاب اجباری که اخیرا منتشر شد ، آیا مرکز در خصوص پایه و اساس و خواستگاه اعتراضات به این موضوع ورود می‌کند؟ "  اظهار کرد: در حوادث دی ماه گزارشی را مفصلا تهیه کردیم و به دست مسئولان و نمایندگان رساندیم و تحلیل های خودرا در این خصوص عرضه کردیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: بدون تعارف ما امروز در عرصه اقتصادی دچار مشکل هستیم. مسائل را باید تفکیک کنیم که چه میزان از اعتراضات به سوء مدیریت و چه میزان به فشار خارجی و چه میزان به فضای روانی علیه نظام برمی‌گردد. ما در مرکز پیگیر هستیم و به مسئولان گوشزد می‌کنیم تا سیاستهای درستی را اتخاذ کنند تا وضعیت کشور به سمت آرامش اقتصادی پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال نقدهای غیر منصفانه نیستیم اما سیاست های ارزی که در خرداد و اردیبهشت اجرا شد سیاست های موفقی نبودند. جهانگیری هم که به مجلس آمد من این موضوع را گفتم و مطرح کردم که نیازمند بازار ثانویه هستیم‌. نمیتوانیم بگوییم همه نیاز کشور را با ارز ۴۲۰۰ مرتفع میکنیم چراکه تحولات ارزی ما در این مقطع با گذشته متفاوت بود علت آن هم خروج سرمایه از کشور بود. در گذشته بورس بازی و سرمایه بازی بود اما اینبار بازار سیر شدنی و اشباع شدنی نبود که نشان دهنده خروج ارز از کشور بود‌.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت در آسیب شناسی نظام پولی و بانکی خوب تشخیص دادند اما در راه حل اشتباه کردند و به جای اینکه به موسسات پولی و بانکی برای اصلاح بروند به یکباره علیه آنها هجمه ایجاد کردند. مردم نسبت به پول خود حساس هستند و به یکباره مسئولان بانک مرکزی بر علیه موسسات مصاحبه کردند  که این موضوع مردم را نگران کرد.

جلالی یادآور شد: حرمت شکنی اصلی در تجمعاتی بود که در اعتراض به موسسات ایجاد شد و این تجمعات می‌توانستند با مدیریت درست شکل نگیرند. با کاهش سود بانکی و بد عمل کردن نسبت به موسسات پولی و بانکی، نقدینگی افسار گسیخته به کوچه و بازار آمد.

وی با اشاره به اتفاق بد دیگر به علت برگرداندن پول مردم به آنها گفت: برای این کار خط اعتباری از بانک مرکزی ایجاد شد و تا به الان هم ۲۲ هزار میلیارد به سهامدارن پول داده شد. این یعنی نقدینگی دیگری به بازار اضافه شد و بعد از آن هم زمزمه های ترامپ برای خروج از برجام که باعث شد نقدینگی به جان  بازار مسکن و خودرو و ارز بیافتد رخ داد. در حال حاضر دولت به فکر اصلاح سیاست های غلط است.

وی با بیان اینکه برای کنترل نقدینگی راهکارهای زیادی وجود دارد، گفت: بخشی از این نقدینگی مربوط به شرکت های بزرگ و سازمانها است که دولت باید با آنها وارد گفتوگو شود، برخی از این شرکت ها مستقلا وارد بازار ارز و سکه می‌شوند. بخشی از این نقدینگی هم مربوط به ۱٪ از مردم است. شرکت هایی داریم که میتواند در شرکت های پتروشیمی و نفت و گاز سرمایه گذاری کنند و سود ببرند که باید با آنها وارد تعامل شد. دولت باید از یک تعامل فعالانه استفاده کند تا بتواند سیاست ها را به مرور اصلاح کند. بنابراین نقطه عطف اعتراضات اینجا بود.

جلالی در خصوص فساد موجود در کشور، گفت: در بحث فساد هم بزرگنمایی می‌شود و هم اینکه فساد وجود دارد‌. نمی‌توان گفت فساد وجود ندارد. اما ما همیشه سعی کردیم با مکانیزم‌های سنتی فساد را حل کنیم. ما باید از نوآوری‌ها در دنیا استفاده کنیم. ما فکر می‌کنیم بهتراست دولت الکترونیک تشکیل شود و همه چیز در خصوص دارایی‌ها و مسائل مالی شفاف باشد.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید مطالبه کنند. نهادهایی که دارای اطلاعات هستند نشت اطلاعاتی دارند. همه سازمان ها از جمله شهرداری‌ها، بانک ها و...  سامانه‌هایی دارد که باید با یکدیگر لینک شوند تا بتوانیم با فساد مبارزه کنیم‌.

 

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خواسته‌های اعتراضات و شعارهای مردم در اعتراضات که  رنگ دیگری به خود گرفته و مطالبات دیگری در آنها مطرح می‌شود توسط مرکز پژوهش‌ها پیگیری شده یا خیر اظهار کرد: ما در بحث اعتراضات گزارشی تهیه کردیم که می‌توانیم در اختیارتان قرار دهیم خاستگاه اجتماعی اعتراضات در حال بررسی است.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی مطرح می‌کنند نمایندگان از وزرا مطالبات مالی دارند صحیح است یا خیر، خاطرنشان کرد: من در این ۱۸ سال که در مجلس هستم موردی را ندیدم که نماینده از وزیری پول بخواهد. معمولا مطالبه نمایندگان در خصوص حوزه انتخابیه‌شان است. حال این مطالبه‌گری‌ها چه مفسده‌ای دارد قابل بررسی است یعنی اگر بر اساس این خاستگاه‌ها و مطالبات مالی بگوییم شخصی صلاحیت وزارت دارد یا ندارد یا اگر پولی را که می‌خواهیم به ما ندهد او را استیضاح می‌‌کنیم مفسده این موضوع است.

وی افزود: این مسائل عرف شده است اما من آنها را تایید نمی‌کنم و عرف غلطی است و نیاز به آسیب‌شناسی دارد اما اینکه تصور بشود نماینده پولی را برای شخص خودش بخواهد من تا به حال ندیدم.

جلالی ادامه داد: در زمان آقای رحیمی هم دو حوزه وجود داشت که یک زمانی پول‌هایی برای کمک به مساجد داده می‌شود اما چیزی دیگری هم وجود داشت به عنوان کمک به انتخابات نماینده که آن بحث دیگری است که ما شاهد خلاهایی در آن بخش هستیم مرکز پژوهش‌ها هم تلاش‌هایی در این زمینه کرد اما پاسخی دریافت نکرد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: فکر نمی کنم وزیری هم پولی داشته باشد که به نمایندگان بدهد مگر اینکه از جیب خود خرج کنند. چون باید در جایی ثبت شود اما اینکه کسی در دوران انتخابات کمک دریافت کند بحث دیگری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مجلس هشتم هم با اسنادی که از تامین اجتماعی در زمان آقای مرتضوی منتشر شد این مسائل مطرح شد، اسنادی که نشان می‌داد نمایندگان پول دریافت کرده‌اند، گفت: من چون در این حوزه تجربه زیادی ندارم قضاوتی نمی‌کنم و نمی‌دانم موضوع چیست و به یاد ندارم در طی دوران نمایندگی خود از کسی طلب پول کرده باشم و فکر می‌کنم مطالبات بقیه هم در خصوص حوزه انتخابیه‌شان باشد.

جلالی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آقای برای وزارت کار رزومه فرستاده است یا خیر، تصریح کرد: من فکر می‌کنم آنچه که در رسانه‌ها مطرح شد شایعه‌ای بیش نبود و نمی‌دانم چه کسی آن را مطرح کرد و هدف او چه بود. نه کسی از من رزومه‌ای خواسته‌ای و نه تا به امروز من برای نهادی یا سازمانی روزمه‌ای فرستاده‌ام و در این حوزه نیز مطرح نیستم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص اعتراضات و مشکل نقدینگی و مشکلات دیگر که در خصوص موسسات پیش آمد و به آن پرداخته نشده و البته عوامل روانی دیگر و اینکه چرا در ادامه فکری برای بازگشت پول‌ها به شکل سالم‌تر و به دور از تزریق نقدینگی به بازار گفت: اشتباه اول بانک مرکزی این بود که در حوزه رسانه به این موضوع ورود کرد و علیه موسسات مصاحبه کرد من بهترین روش را این می‌دانستم که موسسه به موسسه حل مشکل مطرح می‌شد و آنها را در حل مشکلات مشارکت می‌دادند. بعضا ما موسساتی داشتیم که کارشان به هر حال در حال انجام بود و بعد از آن موسساتی که دچار مشکل بودند به این موسسات معرفی کردند که مشکلات آ‌نها را حل کنند. این موسسات بقیه موسسه‌های سالم دیگر را نیز تخریب کردند. دولت در درمان مشکل شتاب زده عمل کرد و سپرده‌گذاران موسسات را با کل سیستم درگیر کرد. حتما سازوگارهای دیگری وجود  داشت تا نقدینگی به این شکل وارد بازار نشود بسیای از مردم به دنبال پول خود در موسسات نبودند اما به محض اینکه این مسائل رسانه‌ای شد ترسیدند و منتهی شد به اعهتراضات دیماه.

وی افزود: در گزارشات مرکز پژوهش‌ها آمده که ۷۶ درصد از فراخوان‌ها را ذینفعان موسسات مالی انجام دادند شاید بعد از آن افراد دیگر از موضوع سوء استفاده کرده باشند و دشمنان هم در صحنه از مطالبات مردم سوء استفاده کرده باشند اما فراخوان‌ها را در ابتدا ذینفعان موسسات دادند افرادی که اعتراض می‌کنند قصد تقابل با نظام را ندارند و ما فکر می‌کنیم می‌توان مشکلات موسسات مالی را بهتر از این حل کرد.

جلالی با اشاره به اینکه مهمترین جا در نظام شورای عالی امنیت ملی است افزود: دبیرخانه شورا هم از مهمترین رکن‌های نظام است و باید جدی‌تر به موضوعات ورود کنند. در حال حاضر که عرصه رسانه و آدم‌هایی که هر حرفی را می‌زنند چرا در مقابل حرف‌های خود مسئول نیستند و مواخذه نمی‌شوند به این صورت که اگر سند و مدرکی وجود دارد به دست مسئولین برسد و اگر شخص سند و مدرکی برای حرف‌های خود ندارد برای حرف‌های بدون مدارک خود مواخذه  شود. در واقع ما یکی از بی‌در و پیکرترین کشورها در عرصه حرف زدن هستیم هر کسی در کشور مشغول حرف زدن است و این در حالی است که نهادهای مسئول در کشور مشخص هستند باید حتما جایی وجود داشته باشد که مسئولان و افراد در صورت تکرار خطا پاسخگو باشند.

وی در خصوص اختیارات مرکز پژوهش‌ها برای رسیدگی به موضوعاتی که مسئولین در آنها دچار تکرار خطا می‌شوند ابراز داشت: ما در مرکز اختیارات حقوقی و اخطاری نداریم ما تذکر کارشناسانه می‌دهیم و احساس خطر را اعلام می‌کنیم. کما اینکه اگر شما گزارش‌هایی محرمانه و فوق محرمانه و سری ما را ببینید متوجه می‌شوید که ما خیلی از نکات را به موقع به اطلاع مسئولین رساندیم اما ما چون در مرکز پژوهش‌ها به دنبال هوچی‌گری نیستیم و معتقد به کمک به نظام هستیم این مسائل را اعلام نکرده‌ایم و بهترین جا برای این مسائل شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن است. بار حقوقی مرکز نیاز به قانون‌گذاری دارد اما ما چون گزارشات را به نمایندگان می‌دهند آنها می‌تواند از روی گزارشات ما مطالبه‌گری کنند مطالبه‌گری باید در مجلس متناسب با پژوهش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

جلالی در پاسخ به ایلنا در خصوص کنوانسیون کشورهای اطراف خزر که روز گذشته امضا شد و اعلام دیدگاه خود در این باره گفت: آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح شد بحث تقسیم دریای خزر بود که بحث تقسیم در این موضوع وجود ندارد. به هر حال دریای خزر باید دارای یک رژیم حقوقی باشد و همان طور که در سخنرانی روحانی بود برخی از کشورها پایگاه‌های نظامی در دریای خزر ایجاد نکنند و مداخله‌ای در امور این منطقه نداشته باشند.

وی افزود: برخی از مسائل هم در خصوص موضوع زیست محیطی دریای خزر بود که می‌دانید موضوع زیست محیطی دریای خزر بسیار اهمیت دارد و متاسفانه بحث‌های زیست محیطی در دریای خزر دچار مشکل شده است. بحث دوم در خصوص استفاده از منابع زیر بستر است که می‌دانید عمدتا چون در قسمت‌های عمیق دریای خزر هستیم هزینه‌های استخراج برای ما سنگین‌تر است در خصوص این موضوع هم از گذشته بحث مطرح بود که اقدامات مشاعی انجام شود و یا بر اساس تقسیم عادلانه تصمیم‌گیری شود که به نظر من جمهوری اسلامی در این خصوص پیگیری‌های خوبی داشته است من در مجلس ششم به عنوان عضو ناظر مذاکرات دریای خزر حضور داشتم همه این مسائل نیاز به قواعد دارد که چگونه اجرا شود و چندین سال است در حال پیگیری هستیم و به نظر می‌رسد باید به مجلس بیاید و در خصوص آن کار کارشناسی جدی انجام شود.

جلالی در ادامه در خصوص اینکه اگر مجلس هم در این موضوع در جریان قرار می‌گرفته بود، اظهار داشت: دولت مذاکرات خود را انجام داد اما اگر از قبل مجلس و نمایندگان در جریان قرار می‌گرفتند خوب بود اما لایحه آن به مجلس می‌آید و مجلس در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کند. همانطور که گفتم تعیین حدود و خط مبدا در خصوص دریای خزر تصمیم‌گیری نشده و قرار است به صورت دوجانبه با یکدیگر توافق کنند و بیانیه تفصیلی هم جمهوری اسلامی در این خصوص داده است و باید صبر کنیم تا دولت در خصوص این موضوع لایحه خود را تنظیم کند.

کاظم جلالی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌ها در بخش فساد اقدامات زیادی انجام داده است، اظهار داشت: تهیه راهبردهای قوه مقننه در پیشگیری از فساد، تهیه گزارشات فراتکمیلی مطالعات فساد و همین طور ارائه مشاوره به فراکسیون‌هایی برای مبارزه با فساد در مجلس هستند از جمله اقدامات مرکز پژوهش‌هاست. در بحث تعارض منافع هم دو گزارش تهیه کردیم که مورد توجه قرار گرفت و مسئولین عالی کشور هم برای کارهای بیشتر آن را ارجاع دادند. در بحث خصوصی سازی گزارش‌های نظارتی و همچنین گزارشات مربوط به عملکرد وزارت اقتصاد را تهیه کردیم و در بحث لایحه مازاد بر ارزش افزوده که در حال حاضر در حال اجرا است کارهای جدی را انجام ادادیم.

وی افزود: در بخش مربوط به امرو زیربنایی گزارش‌های مختلفی تهیه شد و در قالب موضوعات و اثرات خروج آمریکا از برجام و نفت و صنعت نفت و گاز که دیروز هم جلسه‌ای در خصوص آن داشتیم گزارش‌هایی ارائه شد که به زودی این گزارشات در اختیار عموم مسئولین قرار می‌گیرد. اثرات تحریم در حزوه هوا و فضا، صنعت خودروسازی، پتروشیمی، صنایع معدنی و برق و تامین کالاهای اساسی و فروش فرآورده‌های نفتی ، صادرات و درآمدهای نفتی و حمل و نقل دریایی در جلسات بررسی شده است. در حوزه نفت فازهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در حال افتتاح هستیم و تراز تولید و مصرف در بخش بنزین مثبت می‌شود ما به تولید حدود 97 میلیون لیتر بنزین می‌رسیم که البته بدون قاچاق مصرف ما پایین‌تر از این است و تولید 80 میلیون لیتر است البته الان آن چیزی که مطرح می‌شود به 120 الی 140 لیتر هم مصرف داریم که بخش اعظم آن قاچاق است که باید به نحوی آن را مدیریت کرد. در واقع اگر قاچاق صورت نگیرد ما در کشور بنزین مازاد داریم و نگرانی بابت بنزین وجود ندارد. در حوزه برق هم مشکلاتی داریم مثل انباشته شدن بدهی‌های صنعت شکاف بین قابلیت تولید در پیک مصرف که در این خصوص هم راهکارهای برون رفت وجود دارد و ما در حال رسیدگی به آن هستیم. در صنعت خودرو ما باید خود را آماده کنیم چرا که مشکلات زیادی در پیش رو داریم. ما در حال آماده‌سازی گزارشی در خصوص فرصت‌هایی است که تحریم برای ما به وجود می‌آورد. در واقع به تحریم‌ها از حوزه تهدید نگاه نکنید در حوزه تولید نقص‌هایی وجود دارد که برای رفع آنها از خارجی‌ها استفاده کرده‌ایم و حتما با احتساب شرکت‌های دانش بنیان خود می‌توانیم این نقص‌ها را برطرف کنیم. قبلا هم می‌توانستیم بیاوریم اما چون رویکرد ما بیشتر رویکرد خرید از بازار خارجی است این اقدام انجام نشده است. البته اعتماد نداشتن به شرکت‌های داخلی هم از دلایل این موضوع است.

جلالی با اشاره به اینکه در چرخه تولید خودرو نقص‌هایی وجود دارد گفت: این نقص‌ها را با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور رفع کرد. در صنعت پتروشیمی‌ هم بررسی‌های مفصلی انجام شد و در چهار حوزه بازارهای صادراتی مشخص شد که پتروشیمی ما در هیچ کدام از حوزه‌ها وابسته به آمریکا نیست و خروج از برجام توسط آمریکا نمی‌تواند به پتروشیمی ما آسیبی برساند.

وی افزود: در بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری هم هیچ یک از سرمایه‌گذاری‌ها مرتبط با اروپایی‌ها نیست و فقط یکی از سرمایه‌گذاری‌ها توسط اروپایی‌ها صورت گرفته که آن هم پیشرفت خوبی دارد می‌تواند به اتمام برسد. البته در بخش پتروشیمی در نقاطی از کشور سیاست‌های کشمکشی وجود دارد به هر حال در صنعت پتروشیمی‌ها ظرفیت اسمی چیزی حدود 62 میلیون است و 52 میلیون از آن را تولید می‌کنیم که حدود 40 درصد آن برای صادرات است 30 درصد مصرف داخلی و 30 درصد هم خوراک خودشان است. ما در صنعت پتروشیمی دچار مشکلی نخواهیم شد. البته در بخش دانش فنی و کاتالیز مقداری وابستگی وجود دارد و این همان نکته‌ای است که اشاره کردم یعنی استفاده از تحریم ها به عنوان فرصت.

جلالی با اشاره به اینکه در بحث صنعت و معدن هم گزارش‌هایی انجام شده اظهار داشت: در بخش کشاورزی هم گزارش‌هایی انجام شده و مفصلا مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش حمل و نقل دریایی و بخش آب هم مفصلا گزارش‌هایی انجام گرفته است و بحران آب و تغییر اقلیم مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت‌های دانش بنیان نکته قوتی است که باید به آنها اتکا کنیم و فضا بدهیم که بتوانند اقدامات خود را انجام بدهند. در حوزه معاونت سیاسی  هم بحث‌های بسیاری در خصوص شرایط پسابرجام و اینکه چه اتفاقاتی می‌تواند رخ دهد سناریوهای مختلفی چیده شد. تحلیل‌هایی هم در خصوص ناآرامی‌های دیماه 96 داشتیم که مورد توجه هم قرار گرفت. پیش نویس قانون احزاب سیاسی هم در مراحل آخر خود است.

وی خاطرنشان کرد: ما معاونت سیاسی را رصد می‌کنیم و مصوبات آمریکا را در خصوص جمهوری اسلامی بررسی می‌کنیم و بر اساس آنها تحلیل‌هایی صورت می‌گیرد و کارگروه تخصصی بررسی سیاست خارجی آمریکا را تشکیل دادیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز