خبرگزاری کار ایران

پاسخ وزارت کشور به یک خبر؛

ادعای جمعیت ۸ میلیون نفری در امر کولبری غیرصحیح و غیرعلمی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۲۴۷۲

براساس مفاد آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی ساکنین روستا‌ها تا شعاع ۲۰ کیلومتری از نوار مرز در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و روستا‌های شعاع ۵۰ کیلومتری در استان سیستان و بلوچستان مشمول آین آئین نامه هستند.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار خبری در یکی از رسانه‌ها با ادعای بیکاری ۸ میلیون کولبر، معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور توضیحاتی را ارائه کرد. در این جوابیه آمده است:

با توجه به ضرورت ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های موقت مرزی (موسوم به معابر کولبری) به دلیل ایرادات دستگاه‌های نظارتی و بازرسی از روند و شیوه فعالیت معابر موصوف و فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و هم چنین سیاست‌های راهبردی دولت در امر بهبود وضعیت معیشتی مرزنشینان به ویژه در استان‌های غرب و جنوب شرق کشور، آئین نامه "ساماندهی مبادله کالا در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی "، براساس همکاری و هماهنگی دستگاه‌ها و بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن وتجارت، گمرک ایران، ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز و این وزارت در سال گذشته در راستای افزایش تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان، کنترل و کاهش زمینه‌های ورود کالا‌های غیرضرور و غیراستاندارد، حفظ شان و کرامت انسانی کولبران و تثبیت و پایداری جمعیت مرزنشینان با روش استقرار دستگاه‌های اقتصادی و گمرکی در بازارچه‌های موصوف، تدوین و درنهایت منجر به تصویب نامه مورخ ۷-۵-۹۶ هیات محترم وزیران گردید. با توجه به مشکلات فرآروی اجرای آئین نامه موصوف و حسب بازدید‌های میدانی به عمل آمده و طرح موضوع در جلسات کمیته نظارت بر دستور العمل اجرایی آئین نامه یادشده به منظور رفع موانع و مشکلات اجرای کامل تصویب نامه و نیز افزایش بینه اقتصادی مشمولین طرح، با همکاری دستگاه‌ها وسازمان‌های اجرایی مرتبط برخی از مفاد آئین نامه موصوف بازنگری و در جلسه تاریخ ۹-۳-۹۷ هیات محترم وزیران مصوب گردید. از جمله مهم‌ترین امتیاز‌های اصلاحیه تصویب نامه و شرایط مترتب بر آن از این قرار است:

* سقف کلی میزان تخفیف سود بازرگانی در آئین نامه اولیه به میزان ۹ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده بود که با توجه به جمعیت مشمول طرح (حدود ۴۷۰ هزار نفر-۱۳۲ هزار خانوار)، تخفیف سود بازرگانی در اصلاحیه به میزان ۴۲ هزار میلیارد ریال به صورت سالانه افزایش و به همین تناسب سود بازرگانی برای مرزنشینان ماهانه به مقدار ۷ میلیون ریال تعیین و برای هر خانوار به مقدار ۲۸ میلیون ریال تعیین شده است.

*به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و افزایش درآمد‌های حاصله برای خانوار‌ها و تجار و بازرگانان، عبور (ترانزیت) اقلام کالا‌های مورد نیاز مرزنشینان از سایر مبادی و نیز بازارچه‌های مرزی و گمرکات مجاز است.

* جهت ایجاد زمینه‌های اشتغال مولد، زود بازده و پایدار در مناطق مرزی مشمول طرح، در اصلاحیه مربوطه کار گروهی به مسئولیت سازمان توسعه تجارت ایران و با عضویت دستگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی از جمله جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و... به منظور تدوین برنامه‌های جامع و مورد نیاز و جایگزین پیش بینی شده است.

* عملیاتی نمودن و فعال سازی مناطق ویژه اقتصادی مصوب و دارای مجوز شامل بر مناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان در استان کردستان، قصر شیرین و اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه و سیستان و میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک راهبردی اصلی در توسعه اقتصادی مناطق مرزی در اصلاحیه منظور شده است.

* به منظور توسعه گردشگری و فعالیت مناسب واحد‌ها و اصناف در شهرستان‌های مشمول طرح، امکان عمده فروشی، حمل و خروج تجمیعی و تجاری کالا‌های وارداتی مشمول در اصلاحیه آئین نامه به سایر نقاط کشور ممنوع شده است.

* تازمان استقرار کامل نمایندگی سازمان ملی استاندارد و سایر سازمان‌های مجوز دهنده بهداشتی، ایمنی و قرنطینه‌ای مورد نیاز در شهرستان‌های مشمول اجرای آئین نامه و در جهت تسهیل در ورود اقلام قابل ورود توسط تجار و بازرگانان و استمرار فعالیت مرزنشینان در بازارچه‌ها، رعایت ضوابط استاندارد‌های، بهداشتی و قرنطینه‌ای کالا‌های وارداتی در سطح عرضه و بازار توسط سازمان یادشده انجام می‌پذیرد.

*بعلاوه آئین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های موقت مرزی، صرفاً ساکنین روستا‌های شعاع ۲۰ کیلومتری مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و ساکنین روستا‌های شعاع ۵۰ کیلومتری در استان سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

گفتنی است، ادعای جمعیت ۸ میلیون نفری در امر کولبری قطعاً غیرصحیح و غیرعلمی است و با مرور سطحی نتایج سرشماری نفوس و مسکن کشوردر چند استان موضوع این شرایط، بطلان آن آشکار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز