خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

رئیس جدید بانک مرکزی بازار ثانویه ارز را سریعا راه‌اندازی و اجرایی کند/ پیشنهادهایمان را برای کنترل حجم نقدینگی به بانک مرکزی داده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۸۷۷

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: ما کمبود منابع ارزی نداریم. ما در کشور ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم و مجموع مصارفمان ۵۰ میلیارد دلار است و این یعنی منابع ما دوبرابر مصارف ارزی‌مان است. عرضه اوراق ارزی و ریالی برای پروژه‌های حوزه نفت و گاز که بازده بالایی دارند و تقویت بازار سرمایه از انتظارات ما از دولت است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تصمیمات دولت در حوزه اقتصادی گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور نمایندگان دولت در کمیسیون اقتصادی تشکیل شد، نمایندگان پنج سوال را مطرح کردند و ۹۹ نفر هم تعداد نمایندگان سوال‌کننده بود که بر اساس آیین‌نامه در دستور گذاشیم و اعضا اعلام کردند که قانع نشدند و ما هم گزارش را به هیات رئیسه تحویل دادیم. اگر ۷۳ نفر از سوال‌کنندگان باقی بمانند، سوال از رئیس‌جمهور اعلام وصول می‌شود.

وی با اشاره به نقدینگی موجود در کشور گفت: پیشنهاداتمان را در حوزه کنترل حجم نقدینگی به بانک مرکزی داده‌ایم که باید اجرا شود. واگذاری تملک سرمایه‌ای و انتشار اوراق ارزی از جمله آنهاست که حجم زیادی از منابع را می‌توان از این حجم نقدینگی خارج و تجمیع کرد، انتشار اوراق ارزی توسط دولت هم می‌تواند منابع ارزی را تجمیع کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما کمبود منابع ارزی نداریم. در کشور ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی داریم و مجموع مصارفمان ۵۰ میلیارد دلار است و این یعنی منابع ما دوبرابر مصارف ارزی‌مان است. عرضه اوراق ارزی و ریالی برای پروژه‌های حوزه نفت و گاز که بازدهی بالایی دارند و تقویت بازار سرمایه انتظارات ما از دولت است. انتظارمان از رئیس جدید بانک مرکزی این است که بازار ثانویه ارز را سریعا راه‌اندازی و فعال کند چرا که اجرای نصف و نیمه آن کارایی ندارد.

پورابراهیمی درباره سیاست‌های پیش‌فروش خودرو و اختلاف قیمت آن در کارخانه و بازار، گفت: بین قیمت عرضه خودرو توسط کارخانه و بازار یک اختلاف قیمت فاحش وجود دارد و دعوا بر سر این موضوع است اگر قیمت‌ها تصحیح شوند مشکلات موجود حل خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: نمی‌شود قیمت عرضه یک چیز باشد و وقتی بیرون می‌آید هشتاد میلیون گران‌تر شود، تا وقتی که وضع چنین است، شما هر روشی را اعلام کنید مردم هجوم خواهند آورد و در لحظه هم ۲ هزار نفر  ثبت نام می‌کنند.

وی ادامه داد: مگر با این نوع تولید چقدر می‌توان تقاضا را پوشش داد؟  فرض کنید ۵۰۰ نفر. اما اگر ۱۲۰ هزار نفر تقاضا داشته باشند که نمی‌شود، پس مشکل به وجود می‌آید حالا چه دلیل دارد که عرضه به این شکل باشد؟ تولیدکنندگان اگر می‌توانند وسیع تولید و عرضه کنند و اگر نمی‌توانند باید مکانیزم دیگری اتخاذ کنند.

نماینده مردم کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گفته می‌شود فشار روی تولیدکننده برای ثابت نگه داشتن محصولات باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است، گفت: بله، درست است این امر یکی از مشکلات اساسی در حوزه تولید است.

وی تاکید کرد: حتما باید قیمت تولید متناسب با شرایط اقتصادی باشد، ما باید نرخ ارز را تعدیل کنیم اما به جای این که این کار را انجام دهیم، فشار به تولید می‌آرویم که منطق ندارد!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز