خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر سردار باقری به پاکستان مطرح شد؛

توافق تهران و اسلام آباد برای توسعه همکاری‌های مرزی

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۷۰۲

تهران و اسلام آباد در پایان سفر سه روزه رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران به پاکستان بر توسعه همکاری مدیریت مرز، همکاری اطلاعاتی و امنیتی و اقدام برای بازگشایی گذرگاه های مرزی جدید در مرز مشترک تاکید کردند.

به گزارش ایلنا، در بیانیه مشترک ایران و پاکستان که در پایان سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح به اسلام آباد آمده است: سرلشکر محمدباقری بیست و پنج تیرماه ۹۷ از ستاد ارتش پاکستان در راولپندی دیدار کرد و در دیدار این مقام عالی رتبه با فرمانده ارتش پاکستان، ابعاد مختلف مسائل دوجانبه مشترک مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

این بیانیه می افزاید: در این دیدار، موضوعات عملیاتی و آموزشی ارتش پاکستان برای هیات بازدید کننده تشریح شد و مدیریت موثر مرز ایران و پاکستان به صورت ویژه مورد گفت و گو قرار گرفت و طرفین تاکید کردند که مرز پاکستان و ایران به عنوان مرز صلح و دوستی است.

در ادامه بیانیه مشترک ایران و پاکستان آمده است: طرفین همچنین در این دیدار، در خصوص گسترش صلح منطقه و همکاری های امنیتی و چگونگی مقابله با تروریسم افراط گری و جرایم سازمان یافته گفت و گو کردن و برای دستیابی به منافع بلند مدت، متقابل و تقویت روابط برادرانه به منظور دستیابی به منافع مشترک با توجه به پیوندهای اجتماعی فرهنگی و تاریخی بین دو ملت تاکید شد.

این بیانیه می افزاید: هیات نظامی ایرانی از تلاش‌های پاکستان و فداکاری‌های این ملت در مقابله با تروریسم و افراط گری در جنگ اخیر تقدیر کرد.

تفاهم برای توسعه همکاری امنیتی و اطلاعاتی

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس مذاکرات انجام شده در سفر فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران، طرفین بر الزام به رسیدن به نتایج زودهنگام در چارچوب جامع نظامی به منظور همکاری دو جانبه در حوزه امنیتی مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات به تفاهم رسیدند.

این چارچوب به طور اختصاصی بر توسعه هماهنگی مرزی که منجر به رسیدن اهداف یک مرد صلح و تجاری - دوستی تمرکز خواهد شد.

این بیانیه می افزاید: همچنین توافق شد تا این گفت و گوها به صورت مداوم و چند مرحله‌ای ادامه یافته و بر همکاری مشترک عملیاتی و تاکتیکی به منظور توسعه فضای امنیتی منطقه مجاور مرز ایران و پاکستان تاکید شد.

افزایش همکاری پلیس دو کشور برای مبارزه با تحرکات مرزی

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: به منظور حفظ امنیت مرز با بهره گیری از بهترین روش های بین المللی و قوانین منطقه ای توافق شد ارتش دو کشور با هماهنگی یکدیگر و برای به دست آوردن اهداف مشترک، همکاری موجود را تقویت کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اقدامات جاری شامل گشت زنی منسجم و مراقبت مشترک طرفین در امتداد خط مرزی بین المللی به عنوان گام مثبت اولیه تلقی شده و لازم است ادامه یابد.

طرفین همچنین به حفظ همکاری بین پلیس مرزی و نیروهای امنیتی در حوزه اطلاعات برای مقابله با تهدیدات مشترک توافق کردند و همچنین مقرر شد طرفین اجازه ندهند از خاک کشورشان به منظور تجاوز به خاک دیگری استفاده شود.

بازگشایی گذرگاه های مرزی جدید

در بخش دیگری از بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از دیدار سرلشکر باقری و هیات عالیرتبه ایرانی آمده است: عملیاتی کردن سریع دو خط مرزی در 'پیشین - مند' و 'گبد- ریمدان ' طبق تفاهم نامه اصولی با اولویت مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد که راه های همکاری در حوزه‌های ظرفیت ساخت، تبادل تجربیات و ارتباط چند لایه به منظور مدیریت موثر شرایط اضطراری بررسی شود.

مقابله با تروریست ها

در بخش پایانی این بیانیه مشترک آمده است: طرفین تعهدات خود و مسئولیت مشترک برای ارتقا و کمک موثر به صلح و ثبات در منطقه به خصوص در مقابله با تهدید تحمیلی از سوی تروریست‌های فراملیتی مانند داعش را مورد تاکید قرار دادند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و هیات عالیرتبه نظامی روز یکشنبه هفته جاری به دعوت ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شدند.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه در نخستین برنامه سفر خود به پاکستان، با فرمانده ارتش پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، موضوعات مربوط به منافع دوجانبه، گسترش امنیت منطقه ای، توسعه همکاری های دفاعی و مدیریت مرزی پاکستان و ایران مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

فرمانده ارتش پاکستان (COAS) در این دیدار بر ارتقای همکاری های نظامی میان نیروهای مسلح ایران و پاکستان تاکید کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران همچنین شامگاه دوشنبه - با «ممنون حسین» رئیس جمهوری پاکستان، «عبدالله حسین هارون» وزیر امور خارجه دولت انتقالی، دریاسالار «ظفر محمود عباسی» فرمانده نیروی دریایی، ژنرال «زبیر حیات» رئیس ستاد مشترک ارتش و دیگر مقامات این کشور، جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز