خبرگزاری کار ایران

دبیر ستاد حقوق بشر:

غرب با خودمحوری در امر حقوق بشر به دنبال تحمیل تمدن خود به دنیا است

asdasd
کد خبر : ۶۳۸۳۱۹

دبیر ستاد حقوق بشر یکی از موانع گفت‌وگوی سازنده در حوزه حقوق بشر را خودمحوری غرب برشمرد و گفت: این یک مانع بزرگ بوده و به این معناست که تمدن غربی خودش را به دنیا تحمیل کند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی درباره گفت‌‎وگو‌های دوره چهارم با هیات ایتالیایی با بیان اینکه یکی از موانع گفت‌وگوی سازنده در حوزه حقوق بشر این است که یک گروهی خود را محور قراردهند و بقیه دنیا را با آن بسنجند، گفت: این یک مانع بزرگی است؛ یعنی خود محوری در امر حقوق بشر که اسم آن را جهان شمولی گذاشتند؛ اما معنای آن جهان‌شمولی نیست بلکه این است که تمدن غربی خودش را به دنیا تحمیل کند.

وی با بیان اینکه این دوره مذاکراتی که ما از چهار سال پیش شروع کردیم برای رفع این نقیصه است، اظهار داشت: اصل بر این داریم که تمدن غربی امروز بر اساس تفکر سکولار لیبرال و تجربه جمهوری اسلامی براساس عقلانیت اسلامی شکل گرفته است پس اگرچه این مبنا را قبول نداریم، ولی باید به آن احترام بگذاریم و آنها نیز باید به این دستاورد ما احترام بگذارند و بعد وارد مباحث جدی برای مقایسه شوند.

معاون امور بین‌‌‌‌الملل رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: برای این منظور ما یک سری موضوع را در هر دور انتخاب کرده و بعد قوانین دو کشور را راجع به موضوعات با هم مقایسه می‌کنیم. حتی از آن فراتر می‌رویم و مبانی تئوریکی که هر دو کشور پشت این قانون‌ها است را نیز مطرح می‌‌کنیم. به‌خصوص مراجعه به فقه اهل بیت (ع) داریم که برای اولین بار ما احساس کردیم متفکران حقوقی و سیاسی غرب خیلی علاقه‌‌‌‌مند به شناخت این مبنای فقهی هستند و لذا دوست دارند ببینند که فقه اهل بیت (ع) برای دنیای مدرن چه حرفی می‌تواند داشته باشد.

لاریجانی با بیان اینکه ظهور فرقه‌های تکفیری و داعش و پیشرفتی که در جهان اهل سنت بخصوص داشتند برای متفکرین غربی بسیار تحریک‌آمیز بود، تصریح کرد: از جهت اینکه به آن ها یک درجه‌ای از علاقه ایجاد کرد که بیایند و ببینند که تفکر ما در مکتب اهل بیت (ع) چگونه است.

وی افزود: در این دوره از مذاکرات حق استماع و عدالت اداری را پایه قرار دادیم. حق استماع یعنی حق یک شهروند در طرح شکایت، اگر هر شهروندی نسبت به امری شکایت داشته باشد طبق قانون که منبعث از شرع هست باید قاضی ما به حرفش گوش دهد. ممکن است آن دعوی قابل طرح نباشد، ولی استماع باید شود. حق استماع در مورد شهود و استیناف است؛ یعنی دادگاه رای داده طرف رای را قبول ندارد و اعتراض می کند و به این اعتراض باید گوش داده شده و توجه شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به مباحث مطرح شده در مورد عدالت اداری خاطرنشان کرد: نتیجه‌ای که طرف ایتالیایی که همه از قضات و اساتید معروف حقوق بودند، این بود که سیستم حقوقی ما یک سیستم مدرن، پیشرفته و دارای مبنا است و لذا علاقمند شدند که این مسیر را ادامه دهند.

لاریجانی اضافه کرد: از ویژگی‌های دوره چهارم این بود که از اتحادیه اروپا علاوه بر ایتالیا، از کشور نروژ هم آمده بودند، از کشور انگلیس هم بنا بود یک خانم حقوقدانی شرکت کند منتهی بیمار شد و نتوانست حضور پیدا کند و در دور آینده که قرار شد در ایتالیا برگزارشود، کشور‌های اروپایی اظهار علاقه کردند که به این مباحث بپیوندند.

وی با بیان اینکه ما در این جلسات با حوصله بحث می‌کنیم و هیچکس شعاری بحث نمی‌کند، ابراز داشت: یک موضوع را می‌گیریم تا جایی که امکان دارد در آن دقت می‌کنیم و هم غربی‌ها متوجه می‌شوند که پشت مبانی ما چیست و هم استدلال‌های آنها را ارزیابی می‌کنیم، به نظرم یک تفاهم و بده بستان فکری - فرهنگی بسیار عمیقی در حال شکل‌گیری هست و اگر این روند ادامه پیدا کند باب جدیدی در مقابل جنگ فرهنگ‌ها است که آمریکایی‌ها و امثال این‌ها و نژادپرستان غربی دارند به آن دامن می‌زنند.

این مقام عالی ققضایی درباره امیدوار بودن به ادامه این گفت‌وگو‌ها بیان کرد: ما باید با حوصله و با دقت این مسیر را پیش ببریم و فکر می‌کنیم یک فرصت خوبی برای معرفی تفکر اسلامی ماست.

وی یادآور شد: مذاکرات قضایی حقوق بشری ما با ایتالیا تنها نمونه‌‌‌اش نیست، در طول ۲۵ سال گذشته مذاکرات متعدد دوجانبه‌ای با کشور‌ها در حقوق‌‌‌‌بشر داشتیم و داریم، مثلا با دولت سوئیس، ژاپن و اتریش داریم که بیشتر مبنای تفکرات دینی دارد و یکی از سیاست‌هایی است که از بدو تاسیس ستاد حقوق بشر در قوه قضاییه در زمان حضرت آیت‌الله یزدی تاکنون پیگیری شده و آن برقراری گفت‌وگو‌هایی در زمینه حقوق بشر و مسائل قضایی و مسائل فکری با کشور‌های دیگر که یک جریانه یک استراتژیک موثر در جمهوری اسلامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز