خبرگزاری کار ایران

رئیس‌مجلس:

برخی مقامات قوه قضاییه به کار رسانه‌ای اعتقادی ندارند/ برخی سعی می‌کنند افراد سرمایه‌گذار را فراری دهند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۹۸

رئیس‌مجلس تاکید کرد: امروز سعی می‌کنند افراد سرمایه‌گذار را فراری دهند همه ما می‌گوییم دلالی باعث می‌شود اقتصاد کشور از یک اقتصاد ثروت‌زا نزول کند کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند دغدغه دارد. بخش‌های خصوصی ما مانع‌تراشی برای این سرمایه‌گذاری‌ها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی در همایش سراسری قه قضاییه با حضور در سالن اجلاس سران گفت: قوه قضائیه در سال‌های گذشته تلاش خوبی داشت و در بین قوای مختلف این قوه وظیفه ذاتی تحقق عدالت دارد، البته رویکرد همه دستگاه‌ها در جمهوری اسلامی باید عدالت باشد. شما باید نتیجه کار خود را با این معیار بسنجید.

وی افزود: یکی از کارهای مهم این قوه ایجاد امنیت است. هم امنیت اقتصادی هم اجتماعی و سیاسی. این یکی از وظایف مهم این قوه است. اگر قوه مجریه و قوای دیگر بخواهند بحثی کنند در کنار شماست. شما جلودار هستید لذا این وجه هم بسیار مهم است و در شرایط فعلی مهم‌تر است.

رئیس‌مجلس با بیان اینکه وجه دیگر قوه قضائیه پیشگیری از جرم است، گفت:  قوه قضائیه در این زمینه محور است. قانونی که تصویب شد محور قوه قضائیه است که تعداد پرونده‌هایی که به قوه می‌رود چقدر است. چه کشور اقتضا می‌کند سازو کار را فراهم کنیم ریاست قوه قضائیه شورایی تشکیل دادند و دستگاه‌های مختلف حضور دارند باید پرکار بود که صدمه نبینیم قبل از اینکه وقایعی رخ دهد باید پیش‌بینی کنیم. این وجه مهم کار قوه قضائیه است

وی تاکید کرد: یکی از مسائلی که در قوه قضائیه هست، مشکل رسانه‌ای آنهاست. تصورم این است برخی مقامات قوه به کار رسانه‌ای اعتقادی ندارند کار آنها تحدید شده به برخی اظهارات آیت‌الله آملی و آقای اژه‌ای. این بار عظیم این قوه کار رسانه‌ای مفصلی نیاز دارد باید روی آن کار کرد و فقط به گفتار نیست.

رئیس مجلس عنوان کرد: باید از متخصصین این امر استفاده کرد. کسی که امنیت اجتماعی کشور را بهم ریخته با او برخورد می‌کنید وجهه آن در همه دنیا این است که بازدارنده باشد اگر در رسانه فعال نباشید بعد بازدارندگی را از دست می‌دهید. رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها باید به این وضع توجه کنند و قوه قضائیه طرح داشته باشد و کمک کند خدمات این قوه طوری منعکس شود که وجه بازدارنده داشته باشد.

وی افزود: در این وجه کاستی دارید و کل کشور ضرر می‌کند. در دول مختلف دنیا اگر مشاهده کنید از بعد رسانه‌ای خیلی استفاده می‌کنند و کاری می‌کنند تاثیر روی وجدان عمومی داشته باشند و افراد دیگر جرات نکنند جرمی مرتکب شوند از این اجلاس باید بهره‌برداری شود.

لاریجانی گفت: رئیس‌جمهور توضیح داد. در شرایط عادی کشور کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری در کشور کند باید احساس کند قوه قضائیه پشتیبان اوست به ویژه در شرایط فعلی که عملیات روانی روی سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. ما نمونه‌هایی داشتیم که وقتی مدیرکل دادگستری یک استان از بخش‌های اقتصادی حمایت کرده شرایط منطقه تغییر کرده و وقتی درک درستی از مواضع نداشته باشیم اثر معکوس خواهد داشت. امروز سعی می‌کنند افراد سرمایه‌گذار را فراری دهند همه ما می‌گوییم دلالی باعث می‌شود اقتصاد کشور از یک اقتصاد ثروت‌زا نزول کند کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری  کند دغدغه دارد. بخش‌های خصوصی ما مانع‌تراشی برای این سرمایه‌گذاری‌ها می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: یک آمار بین‌المللی وجود دارد که میزان سرعت ورود سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در کشورها را نشان می‌دهد و ایران در بین ۱۸۰ کشور رتبه ۱۴۰ را دارد. این یعنی ما نتوانستیم مقررات کشور را به شکلی تنظیم کنیم که با سرعت کار سرمایه‌گذار انجام شود، این اشکال امور اداری کشور است. برخی کشورهای کوچک در منطقه به این مساله توجه کردند و مقدار قابل توجهی از سرمایه‌ها را به کشورشان وارد کردند. شاید انقلاب اسلامی و ویژگی‌های آن یکی از عواملی باشد که بسیاری سرمایه‌گذار را از ورود به ایران منع کنند اما باید قبول کنیم که ما در داخل هم مشکلات زیادی داریم که مانع این کار است و یکی دیگر از این مشکلات به جز مشکلات اداری و مقرراتی، نقدینگی است.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر قوه قضاییه تکیه‌گاه بخش سرمایه‌گذاری باشد بزرگ‌ترین خدمت را به انقلاب کرده است. امروز کشور به امنیت اقتصادی نیاز دارد. من به آقای آملی لاریجانی این مساله را گفتم و ایشان هم قبول دارند که امروز مهم‌ترین خدمت این است که سرمایه‌گذار احساس کند قوه قضاییه تکیه‌گاهش است. سرمایه‌گذار به اندازه کافی مشکلات و موانع دارد، شما جلودار باشید تا مشکلاتش حل شود.

لاریجانی مبارزه با اخلال‌گران اقتصادی را از ویژگی‌های دیگر ایجاد امنیت اقتصادی دانست و افزود: در همین حوادث اخیر واقعا جریان‌های سازمان یافته‌ای در حال اخلال هستند، این مساله را بخش‌های امنیتی گفته‌اند و به علاوه بحثی کاملا روشن است، این حجم تغییرات مناسب شرایط کشور نیست. این اخلال‌گران تعدادشان هم زیاد نیست و باید آنها را پیدا و شناسایی کرد. برخی می‌گویند این افراد را شناسایی کرده‌ایم ولی قوه قضاییه برخورد جدی نکرده است و شب گذشته هم خدمت آقای آملی لاریجانی این مساله گفته شد بنابراین از طرفی افرادی که در کار اقتصادی اخلال می‌کنند و دستگیر می‌شوند و اتهامات‌شان روشن است نباید با یک وثیقه عادی آزاد شوند.

وی ادامه داد: ما در مجلس به دنبال طرحی هستیم که سازمانی زیر نظر قوه قضاییه که شعب دادگاه در آن باشد به این مساله بپردازد و مقررات روشن و مجازات کافی برای این منظور را در نظر بگیرد.

لاریجانی تاکید کرد: در شرایط کنونی محور تامین امنیت اقتصادی باید قوه قضاییه باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به ضرورت امنیت اجتماعی و تاثیر قوه قضاییه بر این امر پرداخت و گفت: امنیت اجتماعی مساله‌ای است که مردم بیشتر با آن مراوده دارند و ذات آن این است که قوه قضاییه با مواردی که امنیت اجتماعی را مختل می‌کند با سرعت برخورد کنند. پیشگیری از جرم یک وظیفه مهم است که خوشبختانه در کشور زمینه‌های آن شروع شده است و یک کار زیربنایی است و وزارت علوم، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید در این زمینه کمک‌کار باشند.

لاریجانی به اهمیت سالم‌سازی در درون قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: اطلاع دارم که ریاست قوه قضاییه با تخلفات برخی قضات برخورد قاطع داشته‌اند که این موضوع باعث دلگرمی مردم خواهد بود تا بدانند قوه‌ای که خود تامین‌کننده امنیت اجتماعی و اقتصادی است در مورد تخلفاتش با دقت رسیدگی می‌کند.

وی با بیان اینکه طبیعی است دستگاه بزرگی مثل قوه قضاییه که مراودات زیادی دارد، در معرض فساد قرار گیرد، افزود: باید قوه قضاییه هوشیار باشد و با این تخلفات برخورد شود که البته این اقدام صورت می‌گیرد و خوب است که این برخوردها به اطلاع مردم برسد اما به نظر من در این زمینه نقص وجود دارد.

رئیس مجلس ادامه داد: برخی آقایان فکر می‌کنند اگر این تخلفات و برخوردهایی که با آنها صورت می‌گیرد به اطلاع مردم برسد به صلابت قوه قضاییه ضربه می‌زند در صورتی که به نظر من وقتی مردم روزانه با قوه قضاییه در تعامل هستند و این مشکلات را می‌بینند اگر مطلع شوند که با تخلفات برخورد می‌شود امیدوار می‌شوند و این موضوع به صلابت قوه قضاییه نیز کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی در مورد برخورد با خاطیان در قوه قضاییه از طرفی امیدواری در مردم را ایجاد می‌کند و از طرفی باعث بازدارندگی در درون خود قوه قضاییه و مسئولان آن می‌شود پس نقص غیرعلنی بودن برخورد با خاطیان و مطلع نبودن مردم از آن باید مورد تجدیدنظر مسئولان این قوه قرار گیرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید سیستمی ایجاد کنیم که اگر مردم تخلفی را دیدند به راحتی بتوانند به مسئولان رده بالا اطلاع دهند البته این موضوع در قوه مجریه و قوه مقننه نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در همه حوزه‌ها این موضوعات مطرح است و می‌تواند کمک‌کننده باشد یعنی جایی وجود داشته باشد که مردم بدانند اگر مشکل خود را مطرح می‌کنند و گزارش تخلفی را می‌دهند حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و البته افرادی اختیار داشته باشند که آن را بدون هیچ مانع‌تراشی پیگیری کنند.

وی به وضعیت فعلی کشور و شیطنت‌هایی که اتفاق می‌افتد، اشاره کرد و گفت: استراتژی دشمن دو مولفه دارد؛ یکی ایجاد تنگنای اقتصادی برای مردم و دوم آشفته‌سازی در داخل کشور.

وی با اشاره به حوادث مختصری که دیروز در تهران اتفاق افتاد، گفت: شاهدیم که از این حوادث غوغایی در رسانه‌هایشان به راه انداختند و معلوم است که سناریویی در کار است، البته بسترهایی برای آن وجود دارد که برای هر سه قوه حائز اهمیت است و باید مورد توجه‌شان باشد و نکته سخت‌افزاری نیز وجود دارد که ما از آن مطلع هستیم که چه می‌خواهند بکنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ما باید بدل استراتژی که دشمن برای ما در نظر گرفته است را استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تنها مقاومت و استقامت حلال مشکلات نیست و باید در این شرایط مشخص کنیم که برای مقابله با استراتژی دشمن چه برنامه‌ای داریم یعنی اگر قرار است آنها در کشور آشفته‌سازی در حوزه اقتصاد ایجاد کنند، سازوکاری فراهم شود که مانع آن شویم.

وی با اشاره به اینکه در دولت اقداماتی در حوزه اقتصادی و مقابله با آشفته‌سازی در این حوزه صورت گرفته است اما کافی نبود، تصریح کرد: رهبری در این زمینه هشدار خردمندانه‌ای دادند و دستور به تشکیل شورایی با حضور سه قوه دادند و فرمودند این شورا هر تصمیمی بگیرد مورد حمایت ایشان است. همچنین در جلسه‌ای که با نمایندگان داشتند توصیه‌های خوبی در زمینه توجه به محرومین داشتند که همگی باید مورد توجه سه قوه قرار گیرد.

لاریجانی به موضوع رشد نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: قبول دارم که دشمن به دنبال مساله‌سازی در کشور است اما باید نقایص خود را هم ببینیم و در جهت رفع آن کار کنیم چون تا زمانی که ارز به بازار می‌دادیم مشکل رشد نقدینگی واضح نبود اما وقتی ارز کمتر شد این مشکل به سکه و بعد از آن به مسکن و خودرو رسید پس باید موضوع را از ریشه حل کنیم و آقای سیف و مسئولان اقتصادی در این زمینه راهکار ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اگر رشد نقدینگی را به سمت تولید و آبادانی سوق دهیم مخرب نخواهد بود، خاطرنشان کرد: اما اگر با وجود رشد نقدینگی اقدامات لازم صورت نگیرد در وضعیت اقتصادی کشور مشکل ایجاد می‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسئولان مشکلات اقتصادی را فقط به خاطر مسائل روانی می‌دانند، گفت: البته مسائل روانی مطرح است اما فقط به آن منتهی نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌های خوبی در بخش های حکمرانی و مردمی داریم، گفت: امروز باید به سمت آن برویم که بستر اختلافات را کاهش دهیم و زمینه را برای کار مردم فراهم کنیم.

وی در ادامه با انتقاد از برخی نامه نگاری‌ها در حوزه سیاست خارجی مبنی بر مذاکره با آمریکا اظهار کرد: این یک تحلیل ناپخته است. مگر در برجام ما مذاکره نکردیم،‌ آیا مذاکره با آمریکا حرف جدیدی است که می زنید، مگر رهبری نگفتند نرمش قهرمانانه داریم، همه رفتند و مذاکره کردند و کسی هم مخالفت نکرد. آمریکا و کشورهای دیگر طرف مذاکره بودند. البته اختلاف نظر هم در ایران و هم آمریکا بر سر برجام وجود داشت که چقدر این مذاکره مفید بوده و یا نبوده. اما آن کس که توافق را به هم زد و از آن خارج شد، آمریکا بود و حالا می‌گویند با همین شخص مخرب که از برجام، توافق پاریس و شورای حقوق بشر خارج شد، برویم و مذاکره کنیم. آمریکا وضعیت نابسامانی پیدا کرده است. وقتی کسی به این سادگی زیر توافق بین المللی می‌زند  مذاکره با آن چه خاصیتی دارد.

لاریجانی گفت:‌ این حرف اهلیت سیاسی ندارد و موجب سوء تفاهم می شود.

رئیس مجلس در ادامه به سیاست ایران برای حضور در کشورهای سوریه و عراق و مبارزه با تروریست‌ها اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند ما در این دو کشور هزینه زیادی دادیم چرا باید برای این کشورها زحمت بکشیم. در پاسخ باید بگویم اول بیایید یک مسئله را برای خودمان روشن کنیم که امنیت برای ما مهم است یا خیر. اگر امنیت نباشد اقتصاد به راه نمی افتد و مردم آرامش نخواهند داشت باید بدانیم که نوک پیکان اصلی گروه‌های تروریستی ایران است. آن‌ها به ایران می‌گویند رافضی و می گویند که کودکان ایرانی را هم می‌خواهند بکشند.

وی ادامه داد: باید مسئله را به درستی بفهمیم و با تجربه و هوشیاری وارد کار شویم. اگر وارد سوریه و عراق شدیم به خاطر امنیت ملی خودمان بود. دیدید که در ایران در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی آشوب کردند و از یک غفلت ما استفاده شد و چندین نفر کشته و شهید شدند. چقدر پول به گروه‌های تروریستی در شرق ایران و آن‌سوی مرزهای ما می‌دهند. بنابر این مسئله همکاری ما با سوریه و عراق برای امنیت ملی خودمان و مردم است.

لاریجانی تصریح کرد: در زمان فعلی باید در این زمینه ها روشنگری بیشتری صورت گیرد چرا که رسانه های خارجی در این زمینه القائات غلطی را به خورد افکار عمومی می دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز