خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

هیچ تریبونی نباید برای تهمت‌ها حاشیه امن داشته باشد/ برخی می‌خواهند اعتماد مردم را نسبت به مسئولان کاهش دهند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۰۹

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در کشور ما با شرایطی که داریم و با بدخواهانی که داشته و داریم امروز وحدت و اتحاد و همدلی و هم‌سخنی و هم‌نوایی ما از همیشه باید بیشتر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس سران عنوان کرد: هفته قوه قضاییه را به محضر همه قضات سراسر کشور کارکنان دستگاه قضایی مسئولان عالی رتبه و به ویژه ریاست محترم قوه قضاییه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. ایام سالروز شهادت معمار تشکیلات جدید قوه قضاییه در نظام اسلامی و سیاستمدار بزرگ و مدیر ارزشمند دوران انقلاب و پس از پیروزی انقلاب و مظلوم تاریخ ما آیت الله شهید دکتر بهشتی را در این ایام گرامی می‌داریم.

وی افزود: به اعتقاد من هرچه قوه قضاییه و مسئولان نظام به شیوه و سیره آن بزرگوار نزدیک‌تر شوند، بی‌تردید بر مقبولیت نظام و قوه قضاییه افزوده خواهد شد. او مرد حکمت و مرد صبر و استقامت و مدیری بسیار لایق بود. در هر جمعی حضور پیدا می‌کرد به عنوان محور آن جمع محسوب می‌شد، او کسی بود که شیوه آموزش را در حوزه علمیه قم از سال ۳۹ و ۴۰ بنیان‌گذاری کرد.

روحانی تاکید کرد: او شخصیتی بود که شیوه آموزش و محیط جدید برای نوجوانان و جوانان را تحت عنوان دبیرستان دین و دانش در قم دنبال کرد. همیشه او را پل فقه و سیاست می‌دیدیم به عنوان پل اخلاق و حکمرانی به عنوان پل بین حوزه و دانشگاه می‌دیدیم به عنوان شخصیتی که مدیران ارزشمندی در جامعه تربیت کرد، روحش شاد یادش گرامی و خدا به ما توفیق دهد تا از سطر سطر زندگی بلند او درس بیاموزیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی در این جمع در خدمت شما هستم که بیشتر از آنکه درباره اصول ۱۵۶ و بعد قانون اساسی بخواهیم حرف بزنیم یا اصول ۱۱۳ قانون اساسی یا اصول ۶۲ قانون اساسی باید درباره اصل ۵۷ بیشتر تاکید کنیم، سه قوه گرچه دارای استقلال از یکدیگرند اما قوه قضاییه ما یکی از امتیازاتش استقلال است و البته دو قوه دیگر هم دارای استقلال هستند، اما سه قوه سه شاخه یک درخت هستند سه درخت به نام مقننه، مجریه و قضاییه نداریم، سه نوع حاکمیت در کشور نداریم.

وی گفت: در کشور ما با شرایطی که داریم و با بدخواهانی که داشته و داریم امروز وحدت و اتحاد و همدلی و هم‌سخنی و هم‌نوایی ما از همیشه باید بیشتر باشد این ویژگی نظام یا دولت‌ها نیست هر زمان ملت ایران پیروزی بزرگی در سطح منطقه و جهان بدست آورد، دشمنان قدرتمند بودن ملت ایران در برابر این ملت بزرگ ظاهر شدند.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین پیروزی ملی بود، گفت: در انقلاب ملت ما در برابر استبداد و استعمار قیام کردند انقلاب پیروزی یک نفر یک جناح و یک گروه نبود پیروزی استقلال، آزادی و حکومت خواست مردم برای جمهوری اسلامی ایران بود که بلافاصله بعد از آن هم توطئه‌های فراوانی در سراسر کشور و دنیا بر علیه ایران به وجود آمد تا نظام استقرار نیابد.

رئیس‌جمهور افزود: شما ببینید در چه شرایطی همه‌پرسی برگزار شد انتخابات مجلس خبرگان و قانون اساسی برگزار شد و در چه شرایطی قانون اساسی را به همه پرسی گذاشتیم. انتخابات ریاست جمهوری تشکیل قوه قضائیه و انتخابات مجلس شورای اسلامی همه و همه تا پایان سال ۵۸ اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: به محض اینکه این نهادها تشکیل شد توطئه‌های دیگری طراحی شد و از زمان تشکیل مجلس اول تا روز جنگ تحمیلی کمتر از سه ماه گذشت، هفتم خرداد ۵۹ مجلس تشکیل شد و در پایان شهریور جنگ ظالمانه‌ای بر مردم تحمیل کردند.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: هشت سال ملت در برابر توطئه بیگانه ایستادگی کرد و این توطئه‌ها را خنثی کرد و به محض اتمام آنها سازندگی در کشور آغاز شد به دنبال آن هم توطئه‌های جدیدی علیه نظام و کشور ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: تحریم نفتی دوران کلینتون و سرمایه‌گذاری‌ها در ایران در دوران ثمر سازندگی است و مردم بعد از سال‌ها جنگ می‌خواهند به آرامش برسند و به محض عبور از توطئه‌ها دشمن توطئه جدیدی آغاز کرد. ما در ماجرای ائتلاف علیه عراق و به اصطلاح خودشان آزادسازی کویت یکی از توطئه‌ها ورود ایران به جنگ بود.

روحانی ادامه د اد: یادتان نرفته که عده‌ای ایراد می‌گرفتند، چرا خالد بن ولید را در بغداد تنها گذاشتید و چرا وارد جنگ با آمریکا نمی‌شوید. اگر آگاهی نظام و اعلام بی‌طرفی ایران نبود، ما وارد جنگی بزرگ شده بودیم. مردم و مسئولین و رهبر ما در آن زمان با هوشیاری از این مساله عبور کرده و من در اینجا فرصت ندارم همه توطئه‌ها را بازگو کنم.

وی ادامه داد: زمانی که ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفت، موضوع القاعده و ۱۱ سپتامبر پیش آمد و این به این معنی است که می‌خواستند بگویند تروریسم جهانی از کجا نشات می‌گیرد، اما باز هم هوشیاری مردم ما توطئه‌های دشمن را بی‌اثر کرد. جنگ بر افغانستان تحمیل شد و در پی آن بودند که ببینند دفعه بعد نوبت جنگ با چه کشوری است. بین ایران و عراق مردد بودند که در نهایت به عراق حمله شد اما بعد از آن توطئه جدیدی مطرح شد و پرونده هسته‌ای را بیان کردند و گروه‌های بی‌شماری را علیه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مطرح کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه چیز برای اینکه در تابستان و پاییز ۸۸ و پرونده ما را به شورای عالی امنیت ببرند و توطئه‌های جدیدی را آغاز کنند و ایران را وارد جنگ جدید کنند آماده بود اما باز هم هوشیاری ملت توطئه‌ها را نابود کرد.

وی ادامه داد: تاریخ بخوانید و ببینید که تفاوت سخن گفتن آ‌مریکا و دیگر کشورها از ایران به چه صورت است. چگونه ما را در مقطعی که ملت در حال پیشرفت بود درگیر توطئه کردند و لحظه‌ای رها نکردند ما را به شورای عالی امنیت بردند و بالاخره تحریم‌های اعمال کردند.

روحانی با تاکید بر اینکه هدف دشمن از سال ۵۷ تا به امروز پایان انقلاب بوده است، گفت: استکبار و صهیونیزم جهانی وجود ایران اسلامی قوی را تهدیدی خطرناک برای اهداف خود می‌بیند و با این تهدید بزرگ مقابله می‌کند. باید با این تهدید بزرگ از دید آنها ستیز کرد و این مانع را از جلوی پای خود برداریم. ملت ما ایستادگی کرد و فرا نشیب‌های زیادی را تحمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: آنها که می‌خواستند به ما بگویند فعالیت و تحقیقات صلح آمیز نداشته باشید، می‌خواستند بگویند پرونده هسته‌ای شما پرونده تحقیقاتی نیست و امنیتی است و همه دعواها سر این بود که پرونده ایران امنیتی است و اقتصادی و تکنولوژیکی نیست.

رئیس‌جمهور تاکید کرد:  آمریکایی‌ها  می‌خواستند بگویند پرونده ایران امنیتی است و ادامه این راه برای ایران از منظر قوانین بین‌المللی نامشروع است. یعنی مشروعیت‌زدایی از پرونده هسته‌ای ما و هدف همین بود. اما در این راه رهبر ما،  مسئولین ما و مردم پیروز شدند.

وی ادامه داد: ما در دنیا این را به کرسی نشاندیم که پرونده هسته‌ای ما امنیتی نیست. جایگاه ما در فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل نیست.  شما حق ندارید فعالیت ما را غیرقانونی و نامشروع جلوه دهید. توانستیم به این دو هدف دست پیدا کنیم.

روحانی گفت: امروز پرونده ما امنیتی نیست. در قطعنامه ۲۲۳۱  شورای امنیت مطرح شد ایران حق فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز دارد. این به آن معنا نیست که سایر کشورها این حق را ندارند اما این تنها ایران بود که برای این حق از شورای امنیت قطعنامه گرفت. این دستاورد بزرگ ملی ماست. ما امنیت زدایی کردیم از پرونده هسته‌ای ایران و ما از فصل هفت شورای امنیت خارج شدیم. ما ثابت کردیم فعالیت هسته‌ای حق ماست و دنیا هم قبول کرد.  البته علیه ما تحریم‌های ظالمانه‌ای انجام داده بودند که باید بر می‌داشتند،‌ این را هم توانستیم به کرسی بنشانیم و در چهارچوب قطعنامه دیگر آن تحریم‌ها را هم مشروع ندانستند.  

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که الان روبروی ماست تحریم‌های یکطرفه آمریکا است. از سال ۹۴ شرایط جدید را پیدا کردیم و از یک پیچ بسیارخطرناک عبور کردیم و توانستیم تولید نفت را پس بگیریم و فروش نفتمان از اوپک را بازپس بگیریم. توانستیم کشورهای جهان را برای سرمایه‌گذاری به ایران دعوت کنیم. البته این پیروزی خوشایند صهیونیسم و آمریکا نبود.  بعضی کشورهای منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی همیشه دشمن ملت ایران بودند. اولی هم همینطور بوده ولی شکلش فرق می‌کرد و هیچوقت از ما دل خوش نداشتند.  

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: آنها تلاش کردند که بعد از سال ۹۴ فعالیت هسته‌ای ایران با شکست روبرو شود. ترامپ روی کار آمد اما چرا یک سال و نیم از برجام خارج نشد. توطئه این بود که ایران توافق را لغو کند. برای این هدف پوست خربزه زیر پای نظام گذاشتند. آمریکایی‌ها تعهدات را زیر پا گذاشتند می‌خواستند ایران با این موضوع برجام را رها کند تا دوباره تحریم‌ها برگردد و پرونده ما امنیتی شود. می‌خواستند ما را عصبانی کنند و البته جای عصبانیت داشت.  

وی افزود: راه دوم این بود که آژانس هسته‌ای را مجبور کنند تا بگوید ایران به تعهدات خود عمل  نمی‌کند. سفرهای متعددی از آمریکا به وین انجام شد. خانم نماینده آمریکا در سازمان ملل به آژانس رفت. با این حال اما آژانس هسته‌ای هیج‌گاه نگفت ایران تخلف کرده است. سازمان انرژی هسته‌ای،‌ وزارت امور خارجه و مسئولان دفاعی ما با هوشیاری نگذاشتند این توطئه به سرانجام برسد.  

روحانی یادآور شد: طرح سوم آمریکا این بود که اروپا را راضی کند که با آمریکا از توافق خارج شود و ماه‌ها کار شد و من تقریبا جزییات را می‌دانم. در این راه هم ناموفق بودند نه اتحادیه اروپا و نه سه کشور مطرح اروپا زیر بار نرفتند. خروج آمریکا بعد از یک سال و نیم ایده چهارم ترامپ بود که بدترین ایده بود و آبروی آمریکا در دنیا رفت.

وی گفت: همه دنیا امروز می‌دانند آمریکا تخلف کرده و تعهدات خود را زیر پا گذاشته است. آمریکا با بالاترین هزینه این کار را انجام داد. تمام امید آمریکا این بود که وقتی اعلام کرد از برجام خارج می‌شود ما هم صبح از توافق خارج شویم. این آرزوی بزرگ آمریکا بود که پس از آن همه دنیا ما را تحریم کند و آژانس بگوید ایران تخلف کرده است.  

روحانی اظهار داشت: ما امروز در یک شرایط پیروزمندانه از نظر سیاسی و حقوقی هستیم. اما با این حال آمریکا می‌خواهد با شیوه جدیدی ابهت و هیمنه نظام را در هم بشکند.  آیا پیروز خواهد شد؟ آیا می‌تواند با جنگ روانی اقتصادی و سیاسی  ملت ما را بشکند. این ملت مقاوم این ملت غیور و قدرتمند که همه جا حاضر هستند برای اسلام و برای ایران می‌خواهد جان بدهند.  

وی گفت:  شما در این چند روز دیدید که با یک بازی غیرتمندانه نام ایران و تیم ایران به نمایندگی از ملت ایران مطرح بود. همه یکصدا از ایران و ایرانی گفتند.  ما موفق‌ترین فعالیت ورزشی را پشت سر گذاشتیم این موفقیت بزرگ در سه بازی با یک پیروزی،‌ یک تساوی و شکست همراه بود. اما در مجموع یک تیم قدرتمند و پرتلاش که ایستادگی کرد را به نمایش گذاشتند. این مردم از ایران و منافع‌شان دست بر نمی‌دارند. یعنی در آنجا که منافع ملی مطرح است از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی دست بر نمی‌دارند.   نشاط و حال و هوای این چند روز یک علامت به جهان بود که ما ایرانمان را و انقلابمان را حمایت می‌کنیم.

روحانی تاکید کرد: در این مسیر آمریکا چه می کند؟  مهم است ما در سه قوه بدانیم بار مسئولیت روی دوش ماست.   آمریکا باید بداند برای پیروزی بر ملت ایران اول باید امید ملت ایران به آینده را در هم بشکند و اعتماد ملت ایران را از بین ببرد. اگر این دو باقی بماند و اعتماد باقی بماند، آمریکا شکست می‌خورد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از فشارهای موجود با کمترین هزینه عبور می‌کنیم اما باید به آینده امیدوار باشیم اظهار داشت: ما نیازمند این هستیم که امید را در مردم نهادینه کنیم اگر آینده را سیاه ببینیم یا سیاه‌نمایی کنیم در شرایط فعلی اصلا به نفع مردم نیست من خوب می‌دانم قاضی مستقل است و می‌دانم قاضی باید بین خود، خدا و وجدان تصمیم بگیرد و خوب می‌دانم بالاترین استقلال استقلال قاضی است و قاضی انشای رای دارد او باید مستقل باشد و حتی مثل امیرالمومنین که در کار قاضی ورود نمی‌کرد تحت تاثیر هیچ چیز نباشد. امیرالمومنین که امام معصوم بود در برابر شکایت‌ها، متواضعانه حاضر می‌شد و حاضر بود اگر کسی از او شکایت داشته باشد در دادگاه شرکت کند.

وی افزود: هیچ تاریخی مثل حضرت علی برای استقلال قضات مثال خوبی نبوده است. همه مردم ما باید احساس کنند قاضی مستقل است توطئه دشمن این است که استقلال قاضی را زیر سوال ببرد و بگوید قاضی تحت تاثیر جناح، پول، مذهب و قومیت است و به همین دلیل نباید به دشمنان در این باره بهانه‌ای بدهیم. اگر می‌خواهیم ا عتماد ایجاد کنیم یکی از قوای تاثیرگذار قوه قضائیه است نباید بگذاریم اگر یک قاضی در یک شعبه در کارش ایراد دارد به بقیه قضات تسری پیدا کند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: اگر قوه قضائیه بشکند اعتماد مردم شکسته می‌شود. البته این مهم در مورد هر سه قوه صدق می‌کند ما امروز نیاز به امید داریم سیاه‌نمایی غلط و بعضا مجرمانه است تهمت زدن گناه بزرگی است. حفظ آبروی مردم در کنار جان آنها باید مورد احترام همه باشد اگر کسی آبروی مومنی را ببرد در تقابل با خداست و این جرمی بزرگ است. دادستانی‌ها امروز وظیفه سنگین‌تری دارند آنان که سیاه‌نمایی آشکار می‌کنند نیاز به شاکی خصوصی ندارند.

وی ادامه داد: آنان که امید مردم را از بین می‌بردند در واقع در کنار دشمنان هستند و به آمریکا کمک می‌کنند چرا بعضی از مردم نسبت به آینده نگران هستند مگر اجناس در کشور کم شده مگر درآمدها کم شده و هیچ اتفاقی نیفتاده وقتی که دولت درآمد کمی دارد در آن صورت مردم حق دارند اما در حال حاضر این چنین نیست درآمد ما ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و مخارج ۴۴ درصد اضافه شده و درآمد نفتی و دلار هم افزوده شده است پس کمبود ملموس فیزیکی در کشور وجود ندارد.

روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاددان‌ها به وضعیت فعلی انتظارات تورمی یا همان سیاه‌نمایی می‌گویند، افزود: نباید نسبت به آینده نگران باشیم نگرانی فقط ۵ درصد است اما دشمنان می‌خواهند آن را زیاد کنند شاید امسال مشکل کم آبی داشته باشیم اما آب کم شده ریال که کم نشده است. برای آب هم دولت برنامه‌ریزی دارد ما در دو روز گذشته در دولت هزار میلیارد به روستاهایی اختصاص دادیم که در مضیقه آبی هستند. من این اطمینان را به مردم می‌دهم در بدترین شرایط هم دشمنان می‌توانند آسیبی به تامین نیازهای ضروری مردم بزنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در بعضی موارد نیازی به واردات نداریم در حال حاضر نیاز به واردات روغن، شکر و گندم نداریم ما همه کالاهای اساسی را به مردم اطمینان می‌دهیم که تامین می‌کنیم ارزی که نهایتا ۵۰ الی ۱۰۰ نفر در کوچه پس کوچه‌ها رد و بدل می‌کنند. اهمیتی ندارد و ارز با قیمت اعلام شده به اندازه تامین نیاز مردم وجود دارد. رسانه‌های خارجی سیاه‌نمایی می‌کنند چرا که وظیفه آنها این رفتارهاست اما از دوستان توقع بیشتری می‌رود رسانه ملی، خطبا، تریبون‌دارها و مجلس همه دست به دست هم بدهند. و در پی حل مشکلات باشند و امید به آینده و اعتماد مردم را حفظ کنند.

وی ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند ما را شکست دهد. اولویت‌ها باید بیشتر شود نباید در فضای کشور هیچ تریبونی برای تهمت‌ها حاشیه امن داشته باشد. انتقاد آ‌زاد است اما تخریب، تهمت‌، دروغ یا سیاه‌نمایی خوب نیست و امروز هر سه قوه همه نهادها باید در کنار دستگاه‌های فرهنگی و امید و اعتماد مردم کمک کنند. چرا بعضی می‌خواهند اعتماد مردم را نسبت به مسئولین کاهش دهند. شما به عنوان قضات باید پرچم عدالت را به اهتزاز درآورید.

روحانی با بیان اینکه عدالت به معنی توزیع عادلانه قدرت، ثروت و منزلت عادلانه در جامعه است گفت:‌ شما باید کاری کنید هیچ مجرمی احساس امنیت نکند. حتی اگر انسانی متهم است احساس ناامنی نکند همه مردم جز مجرمین باید احساس امنیت کنند. این احساس امنیت امیدآفرین است بار اقتصاد به دوش دولت، مجلس و قوه قضائیه است. اگر مردم احساس کنند در صورت پیشامد مشکل به دادگاه می‌روند و در اسرع وقت به مشکلات آنها رسیدگی می‌شود، امیدآفرین است. در بخشی که ثروت مهم مطرح است اگر در کار قضات تاخیر بیفتد جامعه ضرر می‌بیند. اینکه چگونه به این اعمال سرعت دهیم، به عهده شماست ایرادی ندارد در سالی که آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده قضات دو الی سه ساعت بیشتر کار کنند.

وی ادامه داد: آمریکا می‌خواهد جنگ اقتصادی به راه بیاندازد. شما باید برای اشتغال و اقتصاد راهکار پیدا کنید. در این صورت فضای کسب و کار بهتر می‌شود. ما شش میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که سرمایه‌های عظیمی در اختیار دارند و اگر فضای امن ایجاد کنیم آنها هم برمی‌گردند. حداقل برگردند تا بتوانند خانواده خود را ببینند. سه ماه به ملت فرصت دهید خانواده خود را ببینند و بروند اگر هم مشکلی دارند آن را حل کنند.

رئیسجمهور با اشاره به اینکه یکی از راه‌های اشتغال و پیشرفت اقتصادی توریسم است، گفت: اگر ایرانی‌های مقیم خارج سالی چند بار به کشور بیایند وضع اقتصادی کشور به شدت بهتر می‌شود. اگر آن شش میلیون ایرانی سالی چند بار هم به ایران سفر کنند. مطمئنا سفیر ایران خواهند شد باید فضا را بازتر کنیم.

وی ادامه داد: ارز به مقدار کافی وجود دارد اما اینکه مردم چگونه می‌توانند به آن اطمینان داشته باشند و نظارت کنند بهترین پاسخ فضای مجازی است. من به بانک مرکزی دستور دادم اعلام کنند به چه کسی چه زمانی و چه مقدار ارز داده است. همه  اجناسی که به وفور در کشور یافت می‌شود در سایت‌ها قرار دهید. باید از فضای اجتماعی استفاده کنیم چرا که سرمایه بزرگی است چیزی که ملت ایران از جنگ‌ها و توطئه‌های مختلفف، تحریم‌ها و خطرهایی که انقلاب را تحریم می‌کرد نجات داد اعتماد بود. ما با اعتماد توانستیم تورم را از ۴۵ درصد به ۸ درصد برسانیم. اگر اعتماد و امید وجود نداشته باشد موفق نمی‌شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: برای حل مسائل اقتصادی طبق دستور رهبر انقلاب یک جلسه هفتگی با حضور روسای سه قوا تشکیل دادیم که خوشبختانه مصوبات آن به تایید رهبری رسید. ما باید از همه توان خود استفاده کنیم و امیدی هم به این و آن نداریم.

رئیس قوه مجریه در پایان گفت:‌ رضایت خداوند و رضایت مردم مرهم درد است می‌توانیم با این دو مقوله به راحتی از مشکلات عبور کنیم بعضی می‌گفتند جشن انقلاب دیگر به پایان رسیده اما باز هم جشن ۴۰ ساله انقلاب را با شکوهتر با امید و اعتماد جشن می‌گیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز