خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در جمع خبرنگاران:

خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم/ زمانی که شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود 

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۴۳۰

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب فرجام پیش می‌رویم. منتها با سرعت کارهایی را که شاید می شد سال‌های بعد انجام بدهیم را در زمان کوتاه تری در حال انجام هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز کمالوندی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اقدامات ایران چیست؟ گفت: فعلا در چارچوب فرجام اقدام می کنیم و مفهوم آن این است که اگر لازم باشد خارج از چارچوب برجام هم آمادگی داریم. 

وی ادامه داد: از جمله کارهایی که در حال انجام است دو نامه‌ای است که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده ایم و اعلام کردیم که ظرفیت هایی که در حال تولید هستند بر اساس کد ۳.۱ هست که با آژانس داریم  (کدی که می‌گوید شش ماه زودتر باید اقدامات خود را به آژانس اعلام کنید) و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات پادمانی ما ندارد.

معاون سازمان انرژی اتمی در ارتباط با ساخت مرکز روتور هم اظهار داشت: این موضوع هم مشابه قبلی است. یعنی مادامی که در حال ساخت است و تا زمانی که انجام می‌شود، در چارچوب برجام خواهد بود. بحث تولید آن تا زمانی که ما در برجام باشیم اگر نیاز به ساخت سانتریفیوژ جدید در بحث تحقیقات باشد انجام می‌دهیم وگرنه بحث تولید انبوه نداریم. 

کمالوندی افزود: آقای صالحی هم اشاره داشتند به اینکه ظرفیت این مرکز، ظرفیت تولید بالایی است و ما به سرعت می‌توانیم ماشین های بیشتری تولید کنیم. این به معنای آن است که ظرفیت تولید ما بالا رفته و به معنای آن است که ما با سرعت زیاد و زمان کوتاهی می‌توانیم بنا به گفته فرمایش رهبری درخصوص تهیه ملزومات لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو اقدام کنیم و این هیچ مغایرتی با تعهدات ما ندارد.

وی با بیان اینکه اگر آنها تعهدات خود را انجام می‌دادند، هیچ نیازی نبود ما اکنون به دنبال ظرفیت تولید انبوه باشیم و می‌توانستیم این کار را با فرصت بیشتری انجام دهیم، تصریح کرد: از آنجایی که شائبه این را داشتیم که طرف مقابل بدعهدی های خود را ادامه دهد ما آمادگی خود را برای هر سناریو و شرایطی حفظ کردیم. 

این مقام عالی رتبه سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه صحبت از بدعهدی ذکر شده از سوی طرف مقابل منظور طرف آمریکایی است و پس مقصر این اقدامات آمریکایی ها هستند، خاطرنشان کرد: کاری که ما انجام می‌دهیم بحث تقصیر نیست، بلکه کاری است که در چارچوب ضرورت ها با سرعت بیشتری انجام می‌دهیم و اگر آنها به تعهدات خود پایبند بودند ما این کار را سر فرصت انجام می‌دانیم و قبل از آن، هشت سال و نیمی که باید تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش می‌دادیم این کار را انجام می‌دادیم و نه امروز. 

کمالوندی اضافه کرد: اگر امروز این کار را با سرعت انجام می‌دهیم بنا به فرمایش رهبری است که ما آماده باشیم و همان طور که دکتر صالحی اشاره کرد ارتش علمی سازمان انرژی اتمی آماده و گوش به فرمان است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه میزان ذخایر ما در این چند وقت ۲۰۰ کیلو بوده و طبق برجام باید ۳۰۰ کیلو باشد، ابراز داشت: ذخیره اورانیوم ما بر اساس یو اف ۶ به میزان ۳۰۰ کیلو است. البته U ما ۲۰۰ کیلو است ولی ما برخی استثنائات هم داریم. یعنی اگر سوختی تولید می کنیم، تابشی باشد متفاوت خواهد بود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همین اکنون ما سوخت هایی داریم که تابش دادیم و اینها از آنچه من گفتم مستثنا شده است، عنوان کرد: ما خارج از برجام انتخاب های متعددی داریم اما فعلا براساس فرمایشات رهبری در چارچوب فرجام پیش می‌رویم. منتها با سرعت کارهایی را که شاید می شد سال‌های بعد انجام بدهیم را در زمان کوتاه تری در حال انجام هستیم. 

کمالوندی با بیان اینکه نامه هایی که به آژانس ارسال کردیم بیانگر این است که ما خیز لازم را در صورت بدعهدی طرف مقابل برداشته ایم، یادآور شد: اگر آنها به تعهدات خودشان پایبند نباشند ما به سرعت می‌توانیم محدودیت هایی را که داوطلبانه پذیرفته ایم را جبران کنیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه چه اقداماتی از سوی ایران در صورت خارج شدن از برجام قرار است انجام شود که صالحی سه بار بر جمله "خدایی ناکرده" تاکید کرد، بیان کرد: اجازه بدهید چو فردا شود، فکر فردا کنیم. وقتی قرار شد ما از برجام خارج شویم بهتر است درخصوص آن صحبت کنیم.  

معاون سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ما بارها گفته ایم که ظرفیت های لازم را ایجاد کرده ایم، گفت: این به معنای آن نیست که از این ظرفیت ها تا زمانی که برجام ادامه دارد، استفاده می‌کنیم. یک نمونه از این ظرفیت ها تولید ماشین های جدید است. این موضوع سال ها کار برده و روی آن بسیار تحقیق انجام داده ایم، به نحوی که می‌گوییم می‌خواهیم از این مرکز رونمایی کنیم اما اینکه استفاده ای از این مرکز بشود، به شرایط برجام بازمی‌گردد یعنی تا زمانی که در برجام هستیم از ظرفیت کمی از آن استفاده می‌کنیم و صرفا برای بحث تحقیق و توسعه است و نه تولید انبوه. 

کمالوندی ادامه داد : آن مواردی که گفتیم طرف مقابل در صورت خروج از برجام از آن متحیر خواهد شد به معنای آن است که ما در این سال‌ها دست روی دست نگذاشتیم و کارهای زیادی انجام دادیم و زمانی که شرایط تغییر کند ایران به هیچ وجه دست بسته نخواهد بود و شرایط به گونه ای پیش خواهد رفت که طرف مقابل متحیر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه یک نمونه از این اقدامات ما می‌تواند تولید بالای ماشین ها به خصوص ماشین های جدید باشد، اظهار داشت: وقتی این ماشین ها نصب شوند ذخیره ما که اکنون هفت هزار سو است، می‌تواند چند برابر شود. اجازه بدهید آمار دقیق افزایش آن را اینجا مطرح نکنیم اما طبیعی است که در آن صورت انباشت محصول ما خیلی بالا خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز