خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور:

سخنان پمپئو، نه استراتژی بود و نه طرح/ امریکایی‌‌‌ها مطمئنا مجبورند تغییر روش بدهند

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۶۲۵

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، هیات حاکمه امریکا را تحت تاثیر صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی دانست.

به گزارش ایلنا، مجید تخت‌‌روانچی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا گفت: سخنان دیشب وزیر امور خارجه امریکا از نظر محتوایی جدید نبود و ادامه خصومت چهل سال گذشته واشنگتن علیه کشورمان بود که­ با ادبیات­­ زننده و بی‌‌‌‌ادبانه بیان شد و از کلماتی استفاده کرد که لایق رژیم امریکاست.

سخنان پمپئو حاکی از توهم و سیر کردن هیأت حاکمه امریکا در دنیای دیگر است

وی سخنان دیشب پمپئو را حاکی از توهم و سیر کردن هیأت حاکمه امریکا در دنیای دیگر دانست و اظهار داشت: او مسائلی را مطرح کرد که خیلی به هم چسبندگی نداشت امریکایی‌‌‌ها پس از خروج از برجام با این­ انتقاد شرکایشان مواجه شدند که اگر از توافق هسته‌‌‌ای خارج شوند جایگزینش چیست.

معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری اضافه کرد: شرکای امریکا در انتقاد از خروج واشنگتن از برجام­ خطاب به آنان می‌‌‌گفتند نمی‌‌‌توانید صرفا از این توافق خارج شوید و هیچ اقدامی نکنید به همین علت امریکایی‌‌‌‌ها تلاش کردند که جایگزین یا به قول خودشان پلن B معرفی کنند.

طالبان را خود امریکایی‌‌‌ها به وجود آوردند

روانچی ادامه داد: این در حالی است که سخنان دیشب پمپئو، نه استراتژی بود و نه طرح، بلکه برخی نکات علیه نظام و ملت ایران بیان کرد که کاملا محکوم، غلط و نشاندهنده ادامه خصومت امریکا با جمهوری اسلامی است.

وی افزود: به عنوان نمونه پمپئو در سخنانش خواستار قطع رابطه کشورمان با طالبان شد اما طالبان را چه کسی به وجود آورد؟ طالبان را خود امریکایی‌‌‌ها به وجود آوردند و مقامات این کشور به این واقعیت اذعان کرده‌‌‌اند. 

ایران در خط مقدم مبارزه با گروه‌‌های تروریستی بوده و هست

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه امریکایی‌‌‌ها نعل وارونه می‌‌‌زنند، تصریح کرد: گروه‌‌‌های تروریستی مانند داعش، القاعده و طالبان ساخته دست امریکایی‌‌‌ها هستند اما به ما می‌‌گویند که نباید با طالبان ارتباط داشته باشیم و حال آنکه ایران در خط مقدم مبارزه با این گروه‌‌ها بوده و هست.

روانچی ادامه داد: ممکن است این نعل وارونه زدن تا مدتی نتیجه بدهد اما بالاخره مردم دنیا متوجه می‌‌شوند که چه می‌‌گذرد. 

امریکا منزوی شده است

وی بزرگترین مشکل هیأت حاکمه امریکا را دوری آنان از واقعیات دنیا دانست و خاطرنشان کرد: آنان فکر می‌‌‌کنند که دنیا، دنیای ۵۰، ۶۰ سال پیش است در حالی که اینطور نیست و آنان به صرف قدرت نظامی و اقتصادی نمی‌‌‌توانند دیدگاه‌‌‌هایشان را به کشورهای دیگر دیکته کنند، چنانکه ­پس از سخنان دیشب پمپئو مقامات اروپایی در تایید برجام موضع‌‌‌گیری کردند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: اینکه نزدیکترین شریک امریکا در اروپا اظهاراتی مغایر سخنان وزیر امور خارجه امریکا داشته باشد، نشاندهنده منزوی بودن امریکاست.

سخنان خیلی منفی و استفاده از الفاظ رکیک در عرصه بین‌‌المللی خریدار ندارد 

روانچی افزود: امریکایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با خروج از برجام انزوای خود را در عرصه جهانی ثابت کردند و با اظهارات پمپئو بار دیگر به فاصله چند روز و برای بار دوم انزوایشان در سطح بین‌‌‌المللی اثبات شد.

وی با تاکید بر اینکه امریکایی‌‌‌ها باید یاد بگیرند که این نوع سخنان دردی از آنان دوا نمی‌‌کند، ابراز داشت: سخنان خیلی منفی و استفاده از الفاظ رکیک در عرصه بین‌‌المللی خریدار ندارد و این اظهارات نشاندهنده این است که گروهی که اکنون در هیأت حاکمه امریکا حضور دارند، تحت تاثیر صهیونیست‌‌ها و گروه های تروریستی قرار دارند.

امریکایی‌ها اشتباه می‌کنند

این مقام مسئول ادامه داد: آنان تصور می‌‌‌کنند اگر با مردم ایران با این لحن صحبت کنند، آنان را می‌‌‌ترسانند در حالی که اشتباه می‌‌‌کنند.

روانچی با اشاره به ادعای امریکایی‌‌‌ها مبنی بر اعمال تحریم‌‌‌های فلج‌‌‌‌‌کننده علیه ایران در دوره پیش از برجام­، به طرح این پرسش پرداخت که نتیجه این تحریم‌‌‌ها چه شد که خود امریکایی‌‌‌‌ها وقتی متوجه شدند که تحریم‌‌‌‌ها جواب نمی‌‌‌دهد پای میز مذاکره آمدند.

اگر تحریم‌‌‌ها اثربخش بود چرا وارد مذاکره شدند؟­

وی اضافه کرد: آنان پس از اعمال چندین ساله تحریم‌‌‌های به اصطلاح فلج‌‌‌کننده مذاکرات هسته‌‌‌ای را با ما آغاز کردند، اگر این تحریم‌‌‌ها اثربخش بود چرا وارد مذاکره شدند؟­

معاون سیاسی دفتر رئیس‌‌‌‌جمهور با اشاره به اظهارات دیشب پمپئو مبنی بر اعمال شدیدترین تحریم‌‌‌‌ها علیه کشورمان خطاب به امریکایی‌‌‌‌ها بیان کرد: شما هفت، هشت سال پیش تحریم‌‌‌های به قول خودتان فلج‌‌‌کننده را اعمال کردید و نتیجه معکوس گرفتید.

امریکایی‌‌‌ها مطمئنا مجبورند تغییر روش بدهند

روانچی با طرح این پرسش که تعداد سانتریفیوژهای ما قبل از تحریم‌‌‌های هشت سال پیش چه تعداد بود و زمانی که مذاکرات آغاز شد چه تعداد، یادآور شد: تحریم‌‌‌هایی که از دید آنان تحریم‌‌‌های سخت بود، نتیجه عکس داشت و مطمئنا رویکرد کنونی امریکا نیز اثر معکوس خواهد داشت و پس از مدتی به این نتیجه می‌‌‌‌‌‌‌رسد که سیاستشان پایدار نیست.

وی اضافه کرد: امریکایی‌‌‌ها مطمئنا مجبورند تغییر روش بدهند اما چون تازه‌‌‌کارند و در عالم سیاست نبوده‌‌‌اند، فکر می‌‌‌کنند با گنده‌‌‌گویی، استفاده از الفاظ درشت و اتهام‌‌‌زنی‌‌‌‌هایی که لایق خودشان است می‌‌‌توانند مردم ما را بترسانند و کارشان را پیش ببرند اما قطعا در اشتباهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز