خبرگزاری کار ایران

بازتاب ادعاهای «پومپئو» علیه ایران در رسانه‌های جهان؛

«سخنرانی احمقانه» و «غیرواقع‌بینانه» وزیر خارجه آمریکا راهی به سوی جنگ است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۵۹۳

ادعاهای اخیر مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران در رسانه‌های آمریکا و جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

به گزارش ایلنا، ادعاهای دو روز گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران در رسانه‌های آمریکا و جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز طرح پومپئو برای ایران را در یک جمله خلاصه کرد و نوشت: پومپئو از ایران خواسته همه چیز را رها کند.

این رسانه آمریکایی نوشت: با اینکه پومپئو گفته هدف دولت رسیدن به یک توافق جامع با ایران است اما به نظر می‌رسد هدف اصلی تغییر نظام در ایران یا اعمال فشار به ایران برای از سر گیری برنامه هسته‌ای و اقدام نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ایران به این بهانه است.

نیویورک تایمز به تجربه قبلی آمریکا در تغییر یک نظام در خاورمیانه اشاره کرد و نوشت: در عراق ثابت شد که ایده تغییر نظام یک ایده وحشتناک است. علاوه بر اینکه به جنگ ختم می‌شود و هزاران نفر کشته می‌شوند، تریلیون‌ها دلار هدر خواهد رفت و منجر به توسعه گروههای اسلام‌گرا در منطقه خواهد شد. این همان دلیلی است که ایران موفق به نفوذ در عراق شد.

این رسانه واکنش ایران به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در هفته‌های اخیر و تحریک‌های امریکا را یک واکنش منطقی خوانده و نوشت: حسن روحانی رییس‌جمهور میانه‌روی ایران با فشار تندروها برای از سرگیری برنامه هسته‌ای مواجه شده اما رویکرد عاقلانه‌ای را در پیش گرفته است. جهان بدون کمک واشنگتن امیدوار به حفظ این توافق است.

 

«سخنرانی احمقانه» و «غیرواقع‌بینانه» وزیر خارجه آمریکا راهی به سوی جنگ است

الجزیره قطر نیز در گزارشی تحت عنوان: «هیچ برنامه پشتیبانی وجود ندارد؛ درخواست‌های جدید آمریکا از ایران آماده‌باش برای جنگ است» نوشت: استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران به سیاست‌های شکست خورده چندین دهه گذشته برمی‌گردد و احتمال درگیری در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

این رسانه با بیان اینکه آمریکا مدعی است که شرایط سخت جدیدی که دولت برای ایران تعیین کرده به منزله «پلن بی» برای این کشور است، نوشت: استراتژی پسابرجام پومپئو علیه ایران هیچ شانسی برای دیپلماسی با ایران باقی نگذاشته است.

این رسانه در گفت‌وگو با حسین موسویان دیپلمات سابق ایران از قول او نوشت: این تکرار سیاست خصمانه سابق دولت‌های آمریکاست که برای چهار دهه علیه ایران اعمال می‌شد. این رویکرد شکست خورده است.

بر اساس این گزارش هدف از این فهرست درخواست‌ها فلج کردن اقتصاد ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به اهداف داخلی و منطقه‌ای است.

تریتا پارسی رییس شورای ایرانیان آمریکا موسوم به نایاک نیز در گفت‌وگو با این رسانه قطری، این درخواست‌های پومپئو را «غیرواقع‌بینانه» خواند و گفت: آنها روشن کردند که برنامه جایگزین دولت ترامپ جوری طراحی شده که شکست بخورد و راه برای برنامه جایگزین بعدی که احتمالا جنگ خواهد بود، باز شود. چراکه وقتی درخواست‌های غیرواقع‌بینانه را در کنار فشارهای بی‌سابقه کنار هم بگذارید راه برای رویارویی باز می‌شود. این‌ها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است.

 

«سخنرانی احمقانه» و «غیرواقع‌بینانه» وزیر خارجه آمریکا راهی به سوی جنگ است

«لورا روزن» رییس بخش ایران در «المانیتور» نیز در یادداشتی با اشاره به ادعاهای پومپئو نوشت: دیپلمات ارشد تازه کار آمریکا توضیح نداده چطور آمریکا قرار است با شرکا و متحدان بین المللی بسیار مردد و نگرانش برای اجرای این فشارهای حداکثری علیه ایران همکاری کند.

 وی در این یادداشت نوشت: طرف‌های باقیمانده برجام قرار است روز جمعه در وین اولین کمیسیون مشترک برجام بدون آمریکا را برگزار کنند و همگی بر پایبندی به تعهداتشان تاکید کرده‌اند .

یک منبع آگاه دیپلماتیک به المانیتور گفته هنوز معلوم نیست آیا برنامه دیدار روز جمعه بعد از سخنرانی ترامپ تغییر خواهد کرد یا نه.

«راشاتودی» در گزارشی ادعاهای پمپئو را «دستور احمقانه آمریکا» خواند که می‌تواند اروپا را به سمت تعمیق روابط با روسیه، چین و ایران سوق دهد. 

در این گزارش گفته شده به نظر می‌رسد آمریکا از تاکتیک گرفتن دست بالا در برابر اروپایی‌ها استفاده می‌کند و به طور یک‌جانبه به شرکای اروپایی‌اش برای پذیرش اولویت‌های استراتژیک خود فشار می‌آورد. آنچه از همیشه روشن‌تر است این است که واشنگتن به طرز متکبرانه‌ای منافع اروپایی‌ها را نادیده می‌گیرد. تهدید به تحریم کسب‌وکارهای اروپایی که به طور قانونی وارد تجارت با ایران شدند یکی از مثال‌های کوچکی است که نشان می‌دهد چطور واشنگتن به متحدانش بی توجه است. 

نویسنده این یادداشت سفر مرکل به سوچی را «سفر صمیمانه قدرتمندترین رهبر اروپا به روسیه» خوانده و نوشت: اروپا یاد می‌گیرد که از توسعه روابط با روسیه بیش از پیگیری سیاست‌های خودخواهانه و خصمانه آمریکا نصیبش خواهد شد.

«سخنرانی احمقانه» و «غیرواقع‌بینانه» وزیر خارجه آمریکا راهی به سوی جنگ است

واشنگتن پست نیز در گزارشی ادعاهای وزیر خارجه آمریکا را «سخنرانی احمقانه» درباره ایران خواند و نوشت: عجیب اینجاست که مقامات دولت دائما از همدردی با مردم ایران به عنوان اصلی‌ترین دلیل هدف قرار دادن رفتارهای این کشور قرار می‌دهند. این درحالی است که قربانی اقدامات کنونی مردم طبقه متوسط ایران خواهند بود.

جیسون رضاییان در یادداشت خود در واشنگتن پست می‌نویسد: پذیرش ادعاهای پومپئو درباره اینکه ایران تهدیدی برای سبک زندگی آمریکایی است سخت است. این ادعاها شبیه به همان ادعاهایی است که دونالد رامسفلد و دیگران در زمان حمله به عراق مطرح می‌کردند. لفاظی‌های حداکثری بعد از یازده سپتامبر که برای آمریکایی هایی مطرح می شد که احساس تهدید می‌کردند. تفاوت اصلی این دوره با دوره های قبل این جاست که پومپئو اعتماد به نفس کمتری درباره پرونده ای دارد که سعی می‌کند مطرح کند.

نویسنده این یادداشت معتقد است نمی‌شود تشخیص داد عدم اعتماد به نفس پومپئو ناشی از بی اعتقادی به چیزی است که می‌گوید یا به این دلیل است که می‌داند مخاطبان او آگاه‌تر و مرددتر از زمانی هستند که جرج بوش در سال ۲۰۰۳ با آن مواجه بود.

 

«سخنرانی احمقانه» و «غیرواقع‌بینانه» وزیر خارجه آمریکا راهی به سوی جنگ است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز