خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران:

نصب پرچم‌های غیراستاندارد جمهوری اسلامی ایران ممنوع است

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۱۴۸

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان مازندران برممنوعیت نصب پرچم های غیر استاندارد جمهوری اسلامی ایران در سطح استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سید یونس حسینی عالمی در این خصوص گفت: امروزه ، اهمیت و جایگاه پرچم هر کشور به عنوان نماد تجسم هویت ملی ، انسجام اجتماعی و نشانه شناخت هر کشوری در سطح جهان با این نماد مهم است.

دادستان مرکز استان اظهار کرد: پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نماد و سند هویت ، ملیت و فرهنگ ایرانی اسلامی از این امر مستثنی نبوده و رعایت شأن و اعتبارو پایبندی به جایگاه آن بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: پس از طرح موضوع پرچم در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۵۸ ، شورای انقلاب در مورخ ۱۵ تیرماه ۱۳۵۹ با ابلاغ ویژگی های کلی پرچم ، مشخصات هندسی و فنی پرچم با رعایت استانداردهای ابلاغی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ( سازمان ملی استاندارد ایران فعلی ) بوده؛ و لذا مراتب نخستین استاندارد پرچم در سال ۱۳۵۹ تدوین که البته طی سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۹۵ بازنگری شده است .

وی بیان داشت: با توجه به اینکه مهمترین ویژگی های فعلی پرچم رسمی کشور ، ابلاغی از سوی شورای انقلاب و سازمان ملی استاندارد ایران ، عبارتند از :

۱) پرچم به ترتیب عمودی از سه رنگ مساوی سبز ، سفید و سرخ تشکیل شده است .

۲) علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران ، به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می گیرد .

۳) شعار الله اکبر ، به نشانه ۲۲ بهمن یازده بار به صورت نوار در مرز رنگ سبز با رنگ سفید و یازده بار به صورت نوار در مرز رنگ سرخ با رنگ سفید ( در مجموع ۲۲ بار ) و به خط بنایی تکرار می گردد .

۴) حرف الف الله اکبر در نوار بالا در زیر کلمه و در نوار پایین در بالای کلمه به صورت افقی و در مرز رنگ سفید با سرخ و سبز قرار میگیرد .

۵) لا به لای حروف الله اکبرهای فوقانی به رنگ سبز و الله اکبرهای تحتانی به رنگ سرخ پر می شود .

۶) نسبت طول به عرض پرچم ، هفت به چهار می باشد .

۷) نشانه الله سرخ رنگ که در مرکز پرچم جمهوری اسلامی ایران درج می گردد ، عبارت "" لا اله الا الله "" است .

۸) تمام پرچم ها باید یک تکه بوده ، به استثنای پرچم هایی که طول بیش از ۴/۱ متر دارند که در این صورت نیز نباید درز روی نشان رسمی باشد .

دادستان مرکز استان اظهار داشت: با توجه به اینکه اخیراً در طراحی ، دوخت و نصب پرچم جمهوری اسلامی در نقاط مختلف شهری و ... و بویژه از سوی شهرداری ها ؛ استانداردهای ابلاغی قانونی در موارد بسیاری رعایت نشده و شاهد پرچم های بسیاری با اشکال مختلف و بر خلاف ضوابط استاندارد می باشد ؛ ضرورت دارد در رعایت زیبایی ، آراستگی و نصب در موقعیت برتر از سایر پرچم ها _ پرچم نهاد ها ، ادارات اهتمام لازم صورت گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به کلیه  دادستانهای عمومی و انقلاب استان تاکید کرد:  با توجه به ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، با اعطای مهلت ۲۰ روزه به کلیه ادارات ، نهاد ها و سازمان ها بویژه شهرداری های تابعه درخصوص تعویض و همچنین رعایت و نصب پرچم های مطابق با استاندارد  اقدام نمایند.

وی همچنین در زمینه نحوه فروش پرچم های غیر استاندارد گفت : اداره صنعت معدن و تجارت و اتاق اصناف متبوع باید  برنحوه فروش پرچم وتوزیع آن در کلیه فروشگاههای نظارت کامل داشته و کسانی که اقدام به فروش یا تولید پرچم غیر استاندارد می کنند نسبت به توقف توزیع و همچنین مرجوع نمودن پرچم های غیر استاندارد با نظارت ویژه بر رعایت ضوابط و قوانین موضوعه مزبوراقدام و نتیجه پس از مهلت مقرربا هماهنگی دادستانهای هر شهرستان، طی گزارشی جامع و مستند به این مرجع اعلام نمایند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز