خبرگزاری کار ایران

آسوشیتدپرس نوشت؛

خاورمیانه در هفته جاری آبستن حوادث است؛ برجام، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و تظاهرات غزه

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۴۸۸

آسوشیتدپرس به تحولات آتی اشاره کرد و نوشت: در وهله نخست تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای است و سپس تغییر مکان سفارت آمریکا به اورشلیم که به تحریک فلسطینی‌ها منجر خواهد شد.

به گزارش ایلنا، آسوشیتدپرس، در گزارشی تحت عنوان «روز سرنوشت: توافق هسته‌ای، تظاهرات غزه و تغییر محل سفارت آمریکا به بیت المقدس» نوشت: خاورمیانه این هفته آبستن حوادث است. تحولات این منطقه از روز سه‌شنبه آغاز شده و وارد مسیری غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد. 

این رسانه به تحولات آتی اشاره کرد و نوشت: در وهله نخست تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای است و سپس تغییر مکان سفارت آمریکا به اورشلیم که به تحریک فلسطینی‌ها منجر خواهد شد. فلسطینی‌هایی که هزاران نفر آن‌ها برنامه‌ای برای برگزاری یک تظاهرات از غزه به سمت مرزهای اسرائیل دارند. 

آسوشیتدپرس در ادامه با اشاره به اینکه ترامپ قرار است امروز تصمیم خود را مبنی بر خروج یا ادامه توافق هسته‌ای و تعلیق تحریم‌های ایران اعلام کند، نوشت: خروج از توافق هسته‌ای با خواست دیگر قدرت‌های جهان در تعارض است اما مورد حمایت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. خروج آمریکا از برجام احتمال فروپاشی تدریجی این توافق و رشد نگرانی‌ها در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را از سر بگیردبه دنبال دارد. 

بر اساس این گزارش تنش‌ها بین ایران و اسرائیل به دلیل حضور ایران در سوریه و حملات هوایی اسرائیل به مواضعی که در آن ایران حضور داشته است، بالاست. مقامات امنیتی اسرائیل در مرزهای شمالی اسرائیل در حال آماده‌باش هستند. منتقدان نتانیاهو در اسرائیل نسبت به خروج از توافق هسته‌ای بدون تضمینی برای اقدام‌های بعدی آمریکا هشدار داده‌اند. 

بر اساس این گزارش ایران ممکن است با فعال کردن متحدان منطقه‌ای خود به اقدام آمریکا پاسخ بدهد. 

این گزارش به وعده ترامپ برای جابه جایی سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس نیز اشاره کرده و گفته: ترامپ گفته این اتفاق ۱۴ می‌ خواهد افتاد. برای محمود عباس این به معنای پایان امید به آمریکاست که قرار بود یک روز اسرائیل را به پشت مرزهای کرانه باختری و نوار غزه و شرق بیت المقدس (سرزمین‌هایی که در ۱۹۶۷ اشغال شده‌اند) براند و این سرزمین‌ها را به دولت فلسطین الحاق کند. 

بر اساس این گزارش، اخلاف ترامپ همیشه می‌گفتند قول‌های ضد و نقیض درباره بیت المقدس باید از طریق مذاکره حل شود. عباس اخیرا هشدار داده بود که علیه اسرائیل و آمریکا اقدام سختی خواهد کرد اما جزییات آن را بیان نکرده است. یکی از گزینه‌هایی که هفته پیش توسط سازمان آزادی بخش فلسطین به امضا رسید شامل تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل و خروج از توافق اولیه صلح ۱۹۹۰ بود. 

در ادامه این گزارش به تظاهرات بزرگ فلسطینی‌ها که قرار است همزمان با تغییر مکان سفارت آمریکا انجام بگیرد اشاره و گفته شده: از ماه مارس گذشته تظاهرات هفتگی در غزه آغاز شده اما عمدتا جمعیت معترضان لب مرز متوقف می‌شدند. دو تن از مقامات حماس گفته‌اند که احتمال نقض مرزهای اسرائیل و ورود به اسرائیل در شرایطی که جمعیت در روز ۱۴ مارس زیاد باشد، اجتناب ناپذیر است.

دو تن از مقامات حماس به اسوشیتدپرس گفته‌اند که تظاهرات فلسطینی‌ها قرار است در ایام ماه رمضان نیز ادامه داشته باشد. ماه رمضان ۱۶ می‌آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز