خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

تشکیل شوراها افتخاری برای دولت اصلاحات است/ دغدغه اصلی آیت‌‌‌الله طالقانی سیاسی نشدن شوراها بود

asdasd
کد خبر : ۶۱۸۱۲۳

رئیس مجمع نمایندگان تهران تاکید کرد: اگر احزاب سیاسی در شوراها به دنبال مطامع خود باشند، شورا را به بن‌بست می‌کشانند و به رویه اصلی شورا ضربه وارد می‌کنند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در سمینار نقش شوراها در توسعه شهرستان ری با تبریک نیمه‌‌‌شعبان و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله سید محمود طالقانی گفت: دغدغه اصلی آیت‌‌‌الله طالقانی این بود که شوراها سیاسی نشوند و شوراها باید از این موضوع بپرهیزند.

وی با اشاره به نقش شوراها در توسعه کشور اظهار داشت: وظیفه شوراها ارایه خدمات به مردم است و پرداختن به مسایل سیاسی وظیفه هیچ شورایی نیست. 

نماینده مردم تهران افزود: هرچند که تقویت احزاب مدنظر دولت است ولی این کار باید در نهادهای دیگر انجام شود و شوراها به عنوان نمایندگان مردم در امور اجرایی فعال باشند.

عارف انسجام و وحدت تصمیم ‌گیری را رمز موفقیت شوراها دانست و تصریح کرد: اگر شوراها به وظایف قانونی خود عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌‌شود.

وی با بیان اینکه باید جایگاه شوراها در نظام اسلامی مرور شود، خاطرنشان کرد: اگر نگاه امام خمینی (ره) از شروع نهضت اسلامی را مرور کنیم، نقش والای مردم در آن مشهود است.

رئیس فراکسیون امید افزود: از اهمیت نقش شوراها می‌‌‌‌توان به تشکیل شورای عالی استان‌‌‌ها اشاره کرد که به آن اجازه داده شده تا طرح‌‌‌های هم رده لایحه به مجلس ارایه کند و دولت هم وظیفه دارد تا بار مالی آن را تامین کند.

عارف شورا را امانتی در دست اعضای آن دانست و بیان کرد: تشکیل شوراها افتخاری برای دولت اصلاحات است.

وی با بیان اینکه با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، باید در تمامی امور مشارکت مردم پذیرفته شود، یادآور شد: امروز انتظار این است که در راستای جهت‌‌‌‌گیری ملی نظام، تمرکززدایی و کاهش تصدی‌‌‌گری دولت انجام گیرد و واگذاری امور به شوراها باید در نظام مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه شوراها ۱۰۰ نقش نظارتی دارند، عنوان کرد: شوراها دارای اختیار اداره امور شهر هستند و در صورت تخلف و تخطی، مشکلات زیادی ایجاد می‌‌شود.

عارف اضافه کرد: بر این باوریم که دولت باید به سمت وظایف حاکمیتی و سیاستگذاری برود و در شهرها وظایف را به شوراها محول کند و اعضای شوراها نیز با عملکرد خود تایید کنند که ظرفیت سپردن اختیار را دارند.

وی افزود: شهرستان ری در تمام زمینه‌‌ها دارای پتانسیل‌‌های زیادی است و نیاز است برای این پتانسیل‌‌‌ها برنامه راهبردی تدوین شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: در این برنامه‌‌‌ریزی باید از فرصت در کنار تهران بودن استفاده کرد و برنامه‌‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت را ارائه کرد.

وی ادامه داد: جمع‌بندی سمینار امروز باید برای مسئولان ذیربط، نمایندگان تهران در مجلس و شورای محله ارسال شود تا در سیاست‌‌ها اعمال شود.

رئیس مجمع نمایندگان تهران با بیان اینکه نام شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش است، گفت: اصلاح این نام مورد نظر است که جای تقدیر است که شورای شهر تهران این اصلاح را در مکاتبات انجام داده است.

عارف با تبریک روز شوراها، روز کارگر و روز معلم، از برگزارکنندگان سمینار تقدیر کرد و اظهار داشت: امیدوارم جمع‌‌بندی کارگروه‌های تخصصی این سمینار در نهادهای قانونی به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: در شهرستان ری در دوره انتخابات به مردم وعده و قول دادم که اگر به ۲۱ نفر لیست امید رای دهید و شورای ۵۱ نفره تشکیل شود، می‌‌توانیم مطالبات شما را پیگیری کنیم که از آنها به دلیل این انتخاب تشکر می‌کنم. 

رئیس فراکسیون امید یادآور شد: امروز نوبت ما است که به مطالبات مردم رسیدگی کرده و آنها را پیگیری کنیم.

عارف همچنین از نقش ماندگار آیت‌‌الله سید محمود طالقانی، مهدی بازرگان و یدالله‌‌ سحابی در تشکیل تشکل‌های اسلامی قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز