خبرگزاری کار ایران

ظریف:

برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید/ مداخلات خارجی صرفا دستیابی به صلح را به تاخیر می اندازد

کد خبر : ۶۱۶۴۸۰

وزیرامور خارجه تاکید کرد: مداخلات خارجی صرفا دستیابی به صلح را به تاخیر انداخته و وضعیت را بیش از پیش بدتر می کند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در دومین اجلاس سوریه رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه را یک اولویت دانست و گفت: چنانچه کمک‌های انسان‌دوستانه همسو با اصول انساندوستانه و بدون پیش‌شرط‌ها یا انگیزه‌های سیاسی باشد، این کمک‌ها نه‌تنها وضعیت زندگی بی‌خانمان‌ها و آوارگان را بهبود می‌بخشد، بلکه تلاش‌ها به منظور دستیابی به راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای این منازعه را تسهیل می‌بخشد.

وی درخصوص برقراری آتش‌بس در سوریه اظهار داشت: برقراری آتش‌بس در سوریه باید کماکان اولویت اصلی ما به شمار آید. ایران همگام با روسیه و ترکیه، به عنوان دولت‌های ضامن فرایند آستانه، در تلاش برای گسترش مناطق عاری از تنش است.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این فرایند براساس این فهم شکل گرفت که بحران سوریه تنها به صورت سیاسی، در چارچوب یک فرایند واقعی فراگیر سیاسی به رهبری و اختیار مردم سوریه و با احترام کامل به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سوریه، قابل حل است.

ظریف با اشاره به ادعاهای اخیر مطرح شده علیه سوریه درخصوص کاربرد سلاح‌های شیمیایی در این کشور و تاثیر اقدامات یکجانبه مداخله جویانه برخی کشورها در سوریه تصریح کرد: ایران که به طور گسترده در دهه ۱۹۸۰ میلادی از حملات شیمیایی آسیب دیده است، هرگونه از این نوع حملات را از سوی هر فردی و تحت هر شرایطی محکوم می کند. ما همواره بر ضرورت تحقیقات بیطرفانه میدانی تاکید داشته ایم.

وی با بیان اینکه همزمان، اقدام نظامی یکجانبه و غیرقانونی را محکوم می کنیم، خاطرنشان کرد: مداخلات خارجی صرفا دستیابی به صلح را به تاخیر انداخته و وضعیت را بیش از پیش بدتر می کند.

وزیر انور خادجه با بیان اینکه ایران در طول سال های اخیر به طور فعالانه مشغول ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه از جمله آوارگان در خاک این کشور و افراد تحت محاصره بوده است، ابراز داشت: ما پیش از این همکاری خود را با سوریه به منظور بازسازی این کشور آغاز کرده ایم و در این زمینه آماده تعامل با دیگران نیز هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز