خبرگزاری کار ایران

شریعتی:

اصلاحات در ۲۰ سال گذشته نشان داده که قابل دفاع و دوام است

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۸۸۷

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مجموعه برنامه حکمرانی خوب یعنی شفافیت و حاکمیت قانون و غیره خود را در رسوب سرمایه در جامعه نشان می‌دهند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سعید شریعتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد در همایش اصلاحات، چالش‌ها و راهکارها در دانشگاه تهران گفت: همان جایی که برخی منتقدان نقطه ضعف اصلاحات می‌دانند به عقیده من نقطه قوت اصلاحات است. مساله ایران مساله سرمایه و انباشت سرمایه است. این سرمایه عام و شامل همه جهات ارزشی یک جامعه است؛ اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و نمادین. در این  معنا اصلاح‌طلبی فارغ از نظریات و گفتمان سیاسی غالب است، از زمان ناصرالدین شاه که اندیشه اصلاحات در قالب چنیش مشروطه شکل گرفت تا امروز، مساله را مساله انباشت می‌دانم.

شریعتی گفت: من از استمرارطلبی به این دلیل دفاع می‌کنم که اصلاحات باید مدل‌هایی داشته باشد که به مدل رشد با انباشت برسد. شیب رشد باید تا جایی که می‌شود افزایش پیدا کند هرچه شیب بیشتر باشد یعنی در طول زمان سریع‌تر به انباشت می‌رسیم.

وی با بیان اینکه مجموعه برنامه حکمرانی خوب یعنی شفافیت و حاکمیت قانون و غیره خود را در رسوب سرمایه در جامعه نشان می‌دهند، گفت: اگر پدیده‌های امید آفرین زیاد شود یا پدیده‌های ناامیدکننده کم شود هم به همین صورت است. ما ناگزیر هستیم پروژه انباشت را باور کنیم و اگر می‌خواهیم موفقیت یا عدم توفیق اصلاحات را ارزیابی کنیم باید بر اساس این مدل باشد. عدالت هم ویژگی‌های انباشت دارد. باید ببینیم رفتار عدالت گرایانه اصلاحات چطور در این غالب می‌گنجد.

شریعتی تاکید کرد: اگر اصلاحات را در طول ۱۵۰ سال گذشته تحلیل کنیم پروژه موفقی بوده است در ۲۰ سال گذشته هم نشان داده قابل دفاع و دوام است. ما همواره موج افزاینده نبودیم بلکه در تابستان تا دی ماه ۹۶ روی موج کاهنده هستیم ولی این موج‌ها می‌آیند و می‌روند و بسته به کنش ما می‌تواند فرکانس‌هایش تغییر کند.

 وی گفت: اصلاح‌طلبان در واقع سه نیرو هستند؛ یک نیرو نیروهای کانفرمیسم هستنند که می‌گویند ما روی موج حرکت می‌کنیم و مهم نیست جمع  این‌ها صفر می‌شود. یک عده کسانی هستند که باور دارند به پروژه اصلاح. یک عده هم در میانه راه فکر می‌کنند کار تمام شده و به سقف خواسته‌ها رسیده اند و در اینجا دامن زدن به مطالبات را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز