خبرگزاری کار ایران

صادقی در طرح سوال از وزیر کشور:

بیش از یک میلیون و یکصد هزار مترمربع با تخفیف ۵۰ درصدی از املاک عمومی شهرداری به فروش رفته است/مساله فامیل‌سالاری در وزارت کشور به نوعی مزیت محسوب می‌شود

کد خبر : ۶۰۰۱۷۱

نماینده مردم تهران با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بازرسی تخلفات گسترده‌ای در شهرداری تهران در راستای فروش غیرقانونی املاک و مستقلات صورت گرفته است، گفت: با توجه به مجموعه تخلفات صورت گرفته جمع‌بندی بیش از یک میلیون و یکصد هزار مترمربع با تخفیف ۵۰ درصدی از این املاک عمومی به مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال به فروش رفته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مسعود صادقی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به طرح سوال او و ۱۵ نفر از دیگر نمایندگان مجلس از وزیر کشور درباره موضوع املاک نجومی اختصاص داشت، اعلام کرد: این سوال مربوط به آبان‌ماه سال ۹۵ است و به این اعتبار بیش از یک سال از زمان طرح سوال گذشته اما وزیر کشور از حضور در کمیسیون خودداری کرده حال آنکه بنابر آیین‌نامه وزیر باید ۱۰ روز بعد از طرح سوال در کمیسیون حاضر شود.

وی افزود: در این راستا دو مرتبه این سوال در دستور کار کمیسیون شوراها قرار گرفت و بنده نیز حضور پیدا کردم اما آقای رحمانی فضلی حاضر نشد و این در حالی بود که بنابر گزارش ۱۸مردادماه ۹۵ سازمان بازرسی کل کشور تخلفات گسترده‌ای در شهرداری تهران در راستای فروش غیرقانونی املاک و مستقلات صورت گرفته که با توجه به مجموعه تخلفات صورت گرفته جمع‌بندی بیش از یک میلیون و یکصد هزار مترمربع با تخفیف ۵۰ درصدی از این املاک عمومی به مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال به فروش رفته است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با بیان اینکه دولت در همان زمان موضوع را پیگیری کرد و مصوبه‌ای نیز در این راستا به تصویب رساند، خاطرنشان کرد: در هیات دولت در مصوبه‌ای وزارت کشور مکلف شد که در این رابطه گزارش بدهد که این مهم با مشکلاتی رو به رو شده است.

وی در واکنش به بخشی از توضیحات وزیر کشور مبنی بر عدم امکان نظارت این وزارتخانه بر عملکرد شهرداری‌ها و محدودیت حیطه اختیارات وزارت کشور به برخی از مواد قانونی که وظایف و اختیارات این وزارتخانه را شرح می‌دهد اشاره کرد و با تاکید بر گستردگی حیطه اختیارات این وزارتخانه در راستای نظارت بر شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارت کشور با وجود تصویب مصوبه هیات وزیران در این زمینه تعلل کرده است.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس با اشاره به تشکیل هیاتی از سوی وزارت کشور برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در پرونده املاک نجومی گفت: جالب این است که آقای رحمانی فضلی فردی را در این هیات به کار گرفتند که نسبت فامیلی با ایشان دارد و فارغ از آن در لیست املاک‌بگیران در همین پرونده نیز نامش ذکر شده است. البته این در حالی است که مساله فامیل‌سالاری در وزارت کشور به نوعی مزیت محسوب می‌شود.

او در ادامه به بخش دیگری از توضیحات رحمانی فضلی اشاره کرد و در واکنش به این گفته رحمانی فضلی که در زمان تصدی دیوان محاسبات تجربه مشکلاتی مشابه در تعامل با شهرداری‌ها را داشته است، گفت: آقای رحمانی فضلی شما در دیوان محاسبات به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مقابله با فساد چه کردید که امروز رهبر معظم انقلاب از مفاسد اقتصادی به عنوان اژده‌های هفت سر افسانه‌ها یاد می‌کنند. آیا آنجا هم به خویشاوندانتان توجه داشتید؟

عجیب است که وزارت کشور بر شهرداری‌ها نظارت ندارد

وی افزود: عجیب است آقای وزیر به اختیارات قانونی وزارت کشور اشراف نداشته و می‌گویند این وزارتخانه به عنوان نهادی حاکمیتی در شهرداری‌ها نظارت ندارد. در حالی که بنابر مقررات متعدد که فهرست وار اشاره کردم این اختیارات برای وزارت کشور لحاظ شده است.

نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس در ادامه به برخی حواشی ایجاد شده در جریان این طرح سوال از وزیر کشور اشاره کرد و گفت: دوستان در وزارت کشور تلاش بسیاری کردند که بنده را از طرح سوال منصرف کنند و جالب اینجاست که این طرح سوال دو بار هم در دستور کار قرار گرفت اما در ادامه هیات رئیسه آن را از دستور خارج کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس دهم تصریح کرد: اینکه به جای پاسخگویی سعی می‌کنند با لابی و بعضا با دادن امتیاز سوال‌کننده را منصرف کنند درست نبوده و منجر به آن می‌شود که مجلس از صدر امور به ذیل تنزل یابد.

زحمات رحمانی‌فضلی دلیل نمی‌شود که چشم بر مشکلات ببندیم

او ادامه داد: بعضی از معاونان وزارت کشور با بنده مذاکره کردند و گفتند سوال را پس بگیرم که باید بگویم درست است که ما حامی دولت هستیم و قبول داریم آقای رحمانی فضلی زحمات بسیاری کشیده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که چشم بر مشکلات ببندیم.

صادقی با اشاره به ادامه مذاکرات صورت گرفته با او از سوی برخی مسوولان وزارت کشور یادآور شد: دوستان بعد از اینکه متوجه شدند بنده از طرح سوال انصراف نمی‌دهم گفتند اگر سوال را مطرح می‌کنید حداقل در نهایت آن را به رای نگذارید و جالب بود که همان زمان که ما در یکی از اتاق‌های هیات رئیسه مشغول صحبت بودیم سوال یکی از همکاران اصولگرا از یکی از وزرا در دستور بود که بنده به دوستان گفتم بهتر است اکنون این موضوع را رها کنیم و بروید تا امور مربوط به سوالی که در حال طرح است را رتق و فتق کنیم اما این دوستان گفتند مشکلی از این جهت نداریم چراکه قرار نیست نماینده سوال‌کننده سوالش را به رای بگذارد. البته من از کسی اسم نمی‌برم اما جالب است که آن نماینده سوال‌کننده بسیار هم با جوش و خروش صحبت می‌کرد.

مهمترین مشکل کشور سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت است

صادقی در ادامه در حالی که با تذکر رئیس جلسه مبنی بر بحث در چهارچوب موضوع به طرح سوال مواجه شد بار دیگر خواستار انجام وظایف وزارت کشور در راستای نظارت بر شهرداری‌ها شد و گفت: اکنون مهم‌ترین مشکل و خلل در کشور سلب اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت است. به دوستانی که طرح اعاده اموال نامشروع را تهیه کرده و بنده نیز آن را امضا کردم گفتم که زمانی که بحث تفحص از شهرداری تهران مطرح بود شما به خاطر مصالح جناحی به آن رای ندادید اما باید توجه کنید که برای مبارزه با فساد باید این مسائل را کنار بگذارید.

صادقی همچنین به بخش دیگری از ضعف عملکرد وزارت کشور در جریان زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت که اکنون با وجود سپری شدن چندین ماه از این زلزله هنوز وضع زلزله‌زدگان نامشخص است و بارش باران که نعمتی الهی است مردم را در این مناطق به خصوص ثلاث باباجانی با مشکل روبه‌رو می‌کند.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: درست است که در برخی موارد شهرداری تهران از شمول نظارتی وزارت کشور مستثنا شده اما کماکان مقررات مختلفی که فهرست آن را قرائت کردند امکان نظارت را به وزارت کشور می‌دهد.

نباید به اعتماد رفاقت‌های گذشته اعمال نظارت نکنیم

او خاطرنشان کرد: آقای رحمانی فضلی با صداقت به رفاقتشان با شهردار سابق اشاره کردند. این اشکال ندارد قطعا خدمات کسانی که در دوران دفاع مقدس خدمت کردند باید اجر گذاشته شود اما این به آن معنا نیست که دست اشخاص را به خاطر اینکه در مقطعی خدمت کرده‌اند باز بگذاریم و به اعتماد رفاقت‌های گذشته اعمال نظارت نکنیم.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی مجلس تصریح کرد: دادستانی کل کشور گزارش کرده حدود ۱۵۰ نفر از کارکنان شهرداری تخفیفاتی ناصحیح گرفته‌اند و ۲۹ نفر از کسانی که با معرفی آپارتمان‌هایی دریافت کرده‌اند مرتکب تخلفاتی قطعی شده‌اند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به گزارشی که اخیرا از سوی سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره تخلفات شهرداری تهران تهیه شده بود، گفت: آقای توکلی که اتفاقا از طیف سیاسی آقای قالیباف هم هستند در گزارش دیده‌بان شفافیت عدالت اعلام کردند از فهرست ۱۸۰ نفره برای دیده‌بان محرز شد که ۱۰۸ واگذاری است که طی آن ۱۱۰ ملک به ۱۲۲ نفر منتقل شد. تنها دو مورد از واگذاری‌ها زمین بوده که یکی به مساحت ۴۶۳ متر مربع به دو نفر و دیگری به مساحت ۳۳۰ متر مربع به چهار نفر واگذار شده است. اینها مسائلی است که اتفاق افتاده و من تعجب می‌کنم که آقای رحمانی فضلی هنوز بعد از دو سال می‌گویند در موضعی نیستم که رسیدگی کنم. پس شما از جانب هیات دولت مامور چه کاری شدید؟

صادقی در پایان تصریح کرد: انتظار ما این است که آقای رحمانی فضلی لااقل از آنها در انجام وظایف خود در نظارت بر شهرداری‌ها تعلل نکنند و وظایف خود را به سرانجام برسانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز