خبرگزاری کار ایران

سرکنسول ایران در اربیل مطرح کرد:

سفر استاندار اربیل به ایران به همراه مقام‌های اقتصادی این منطقه

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۳۹۹

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل خبر از سفر استاندار اربیل کردستان عراق به ایران داد.

به گزارش ایلنا، مرتضی عبادی در رابطه با این سفر گفت: اشتراکات فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، علمی و آموزشی، اقتصادی و وجود مرز طولانی با اربیل و سلیمانیه و همچنین تعامل سازنده فیمابین موجب می‌‌‌شود طرفین با حساسیت بالا توسعه روابط را دنبال کنند.

وی ادامه داد: نظر به اهمیت و تاثیر روابط استانداران مرزی در گسترش مناسبات و تاکید نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر کردستان عراق در سفرش به تهران در این ارتباط، این سفر برنامه‌‌‌ریزی شد. 

سرکنسول ایران در اربیل افزود: در این سفر مقام‌های بازرگانی و نمایندگان تعدادی از وزارتخانه‌‌‌های حکومت محلی از جمله گمرک، دارایی و کشاورزی، نوازادهادی، استاندار اربیل را همراهی خواهند کرد. 

عبادی درخصوص اهمیت روابط بین استانداران مرزی نیز اظهار داشت: استانداران عالی‌‌‌ترین مقام حکومتی مناطق هستند که به طور طبیعی در ساماندهی و روان‌سازی روابط همه‌‌جانبه و مبادلات تجاری و بازرگانی تاثیر بسزایی دارند و از سویی، مرز رسمی تمرچین - حاجی عمران نزدیک‌ترین مرز ارتباطی استان‌‌‌های ایران به اربیل و حتی دهوک، نینوا، کرکوک از عراق است که روابط سازنده اربیل و ارومیه در تعمیق ارتباط با آنها نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی درخصوص مدت زمان سفر این هیات تصریح کرد: استاندار و هیات همراه طی هفته آتی و برای مدت سه روز به ایران سفر می‌‌کنند.

سرکنسول ایران در اربیل درخصوص برنامه‌‌‌های این سفر خاطرنشان کرد: دیدار و تبادل‌‌‌‌نظر با همتایان و نشست مشترک با فعالان اقتصادی و بازدید از مراکز تولیدی بخشی از برنامه سفر سه روزه خواهد بود.

همچنین عبادی سرکنسول ایران در اربیل در راس هیأتی با ریاست دانشگاه صلاح‌‌الدین، احمد دزه‌‌یی ملاقات و در مورد توسعه روابط دانشگاه‌‌های ایران واقلیم کردستان عراق به گفت‌‌‌و‌گو پرداختند. 

در این دیدار سرکنسول ایران ضمن تقدیر از احمد ذره‌یی جهت تلاش در راه‌‌‌اندازی کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه صلاح‌‌‌‌‌‌الدین، به لزوم افزایش ارتباطات بین دانشگاهی اقلیم و ایران در رشته‌‌‌های مختلف تاکید کرد. 

احمد ذره‌یی نیز ضمن تشکر و قدردانی از حضور هیات ایرانی در دانشگاه به جایگاه علمی ایران در منطقه اشاره و آمادگی دانشگاه صلاح‌‌‌الدین را برای گسترش روابط به ویژه در رشته‌‌‌های کشاورزی، دامپروری، تغذیه، فنی و مهندسی اعلام کرد.

دانشگاه صلاح‌‌الدین اربیل از مراکز علمی و آموزشی مهم اقلیم است که بیش از بیست هزار دانشجو در این مرکز مشغول تحصیل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز