خبرگزاری کار ایران

پاسخ دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی به استفتایی درباره «حجاب اجباری»؛

از توهین و برخوردهای شخصی با متخلفین اجتناب شود

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۱۸۷

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی تاکید کرد: به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدین به دین اسلام باید آن را رعایت نمایند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی نمایید.

به گزارش خبرنگار ایلنا, دفتر آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی درمورد اینکه با توجه به اینکه در قران آمده است که «در دین هیچ اجباری نیست» آیا الزام زنان به داشتن حجاب با برخوردهای خشن درست است؟ آیا در حکومت اسلامی می‌توان این اختیار را به بانوان داد که هر کس آنگونه که می‌خواهد پوشش اختیار کند؟ بیان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛

پاسخ:  اولاً از آنجا که دین و مذهب با روح و فکر مردم سر و کار دارد و اساس و شالوده‌‌اش بر ایمان و یقین استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى‌تواند داشته باشد و جمله" لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ" در واقع اشاره‌‌اى به همین است. اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى‌تواند جنبه تحمیلى داشته باشد:

الف- با آن همه دلایل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشکار، نیازى به این موضوع نیست، آنهایی متوسل به زور و تحمیل مى‌‌شوند که فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلال‌هاى نیرومند.

ب- اصولا دین که از یک سلسله اعتقادات قلبى ریشه و مایه مى‌‌گیرد، ممکن نیست تحمیلى باشد. زور و شمشیر و قدرت نظامى در اعمال و حرکات جسمانى ما مى‌‌تواند اثر بگذارد نه در افکار و اعتقادات ما. به عبارتی آیه شریفه مربوط به اصل پذیرش دین است نه بعد از پذیرش دین؛ و از جمله قوانین دین اسلام، حجاب است که معتقدین به دین اسلام باید آن را رعایت نمایند و در این امر آزاد نیستند. به طور مثال تا زمانی که شما وارد کشوری نشده‌اید، الزامی برای اجرای قوانین آن ندارید اما اگر وارد کشوری شدید باید از قوانین آن پیروی نمایید.

ثانیاً منظور از اجبار این است که انسان نتواند تصمیم‌گیری کند درحالیکه در مسأله حجاب قادر به تصمیم‌گیری هست ولی اگر تخلف کند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و باید او را وادار به انجام وظیفه کرد، مانند مقررات راهنمایی که به مصلحت مردم است و اگر انجام ندهند آنها را ملزم می‌کنند. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله «حجاب اجباری» را در بخش مقالات سایت، مطالعه فرمایید: http://makarem.ir/articles/?lid=۰&mid=۲۵۲۸۰۹ ضمنا ما قبلاً هم بارها اعلام کرده‌ایم در مورد مسائل فرهنگی باید به صورت صحیح و منطقی برخورد شود و در مورد متخلفین و مجرمین طبق قانون ولی از توهین و برخوردهای شخصی اجتناب شود. بی شک فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید همراه با شرایط و احکام مربوطه انجام شود و دیگران نیز باید رعایت پوشش اسلامی را بکنند.

همیشه موفق باشید               

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / استفتائات

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز