خبرگزاری کار ایران

علی‌اکبر صالحی:

عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیر کبیر به آیت‌الله هاشمی رسیده بود/ هاشمی باور داشت که برای تحقق انقلاب باید از روحیه تقابلی جلوگیری کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۰۹۶

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آراسته به فضیلت مردم دوستی بود از این رو در اندیشه ملک ملت بود. ایشان رنج توده مردم را رنج خود می‌دانست. شاید بتوان گفت عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیر کبیر به ایشان رسیده بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی با بیان اینکه برای من مایه بسی خرسندی است که در آستانه شهادت امیر کبیر در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی که از مریدان ایشان بود حضور یافتم، گفت: باید اعتراف کنم که سخن گفتم در مورد آیت‌الله هاشمی میسور نیست. در این جمع بزرگانی هستند که با این چهره برجسته محشور بودند.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به صفات برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهارکرد: ایشان یکی از چهره‌های جاودان و فراموش نشدنی نهضت‌های رهایی بخش است. ایشان در آغاز شکل‌گیری نهضت در مقام یکی از حواریون امام بودند که کنارشان حضور داشتند.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی در پرتو بهرمندی از روحیه عدالت‌طلبی، تمام هستی خود را در اختیار انقلاب گذاشت. او می‌دانست راه خدا اثربخش است اما هموار نیست.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آراسته به فضیلت مردم  دوستی بود از این رو در اندیشه ملک ملت بود. ایشان رنج توده مردم را رنج خود می‌دانست. شاید بتوان گفت عشق به ایران میراثی بود که از اندیشه امیر کبیر به ایشان رسیده بود. ایشان با این حال که روحانی بودند از مواهب آن استفاده شخصی نکردند. ایشان فردی ریزبین و تیزبین بودند.

صالحی گفت: آن عالم مصلح با تمام مشکلات و گرفتاری‌ها قلم زمین نگذاشت و آثار زیادی از خود برجای گذاشت. در این میان این اثرات باید به فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما اشاره کرد. آیت‌الله هاشمی در اسلام‌شناسی و قرآن‌شناسی به روشی جدید باور داشت و شایسته است پژوهشگران به افق ترسیم شده توسط ایشان توجه کنند.

وی با اشاره به حجم کاری و فعالیت‌های روزمره آیت‌الله هاشمی، نوشتن خاطرات روزانه توسط وی را قابل ستایش عنوان کرد و گفت: سردار بزرگ سازندگی به نقش و جایگاه خانواده ارج می‌نهاد. همسر ایشان همراه و همدل ایشان بود و این موهبتی رشک بر انگیز برای هر مدیری است. بر این باورم که ایشان نه تنها برای فرندان و خانواده هاشمی بلکه برای دلبستگان و ملت ایران پدر بود.

معاون رییس‌جمهور به بررسی شخصیت سیاسی آیت‌الله هاشمی پرداخت و گفت: نمی‌توان از بیان این نکته مهم غافل ماند که آن عزیز همواره مصالح نظام را سر لوحه قرار می داد. بهترین دلیل برای این موضوع نقش آفرینی در تعیین خلف صالح امام خمینی (ره) بود. آیت‌الله هاشمی تا آخرین لحظه همراه و یاور امام (ره) بود.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان یکی از کسانی که از آغاز با ابعاد فنی و حقوقی هسته‌ای کشور آشنایی دارم گواهی می‌دهم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از تشویق کنندگان اصلی فن‌آوری هسته‌ای بود.

صالحی افزود: هوشیاری و ذکاوت ایشان در عرصه سیاست خارجی هم کارگشا بود. درست است که برای درک شخصیت چنین شخصیت‌هایی احتیاج به گذر زمان هست اما اطلاعات خوبی از تاثیرات ایشان در سیاست خارجی در دست است.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی با توجه به هویت ایرانی و درک ارزش‌های سنت و تجدد توانست الگویی برای تامین منافع ملی به دست آورد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی با هوشمندی ذاتی خود دریافت وظیفه مدیر، جهانی فکر کردن و بومی عمل کردن است، اظهارکرد: ایشان نیک دریافت که میان سیاستمداران و دولتمردان تفاوت است. بیشتر سیاستمداران و دولتمردان در غالب یک حزب و جریان، سعی در پیشبرد منافع حزبی خود هستند اما در اینجا سخن بر این است مردان تاریح‌ساز از وابستگی به یک گروه خاص مبرا بودند و با استفاده از همه علایق و نظرات، راهبردی برای کشور به دست آوردند.

صالحی گفت:آیت الله هاشمی با رعایت اصول سیاست خارجی به این واقعیت دست یافته بود که تبیین دکترین سیاست خارجی در این کشور کار آسانی نیست از این رو به انتقال تجربه از نسلی به نسل دیگر توجه داشت. ایشان چهره شاخص گرایش میانه روی بودند  و دریافته بودند که برای تحقق انقلاب باید با روحیه تعاملی و جلوگیری از روحیه تقابلی عمل کرد.

وی ادامه داد:‌ سردار بزرگ سازندگی خود از نخستین مبازران قدس بود و به تقویت جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی اصرار می‌ورزید. آن دولتمرد ژرف‌نگر، به حکم عقل دور اندیش به این تحلیل دقیق دست یافته بود که در میان همسایگان و گسترش پیوندها باید تلاش کرد. او معتقد بود همراه با همسایگان پیرامون به حکم تاریخ و پشتبیانی منطقه‌ای باید رابطه داشت و همسایگان باید همانند اعضای یک خانواده باشند.

صالحی افزود:‌ آیت‌الله هاشمی همواره بر گسترش روابط با هدف تحرک بخشیدن به سیاست خارجی تاکید می‌کرد. چهره‌های باسابقه نظام اسلامی به این واقعیت گواهی می‌دهند که تهدیدزدایی از طریق تنش‌زدایی امکان‌پذیر است. از این رو در راستای تقویت پیوندهای برادری و  ترمیم روابط با عربستان کارهایی را در بالاترین سطح با ملک سلمان انجام داد.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی در عرصه روابط و تعاملات در عرصه بین‌المللی دارای نگاه واقع بینانه بودند، گفت:‌ تقویت جایگاه و منزلت کشورهای مستقل از نظر ایشان امر ضروری است. ایشان همواره حمایت از مردم رنج دیده و ملت ستمدیده را سرلوحه خود قرار می‌داد.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ آیت‌الله هاشمی به تحقق تقویت روحیه، جمع‌گرایی و ایجاد موازنه و توازن در عرصه بین‌المللی بسیار اعتقاد داشت. آن دولتمرد روشن بین شاید نخستین دولتمرد ایرانی بود که می‌گفت ضمن ترمیم روابط باید برای ارتقای آن تلاش کرد. معتقد بود روابط بین‌المللی نباید به چهره انقلاب خدشه وارد کند و  تدوین و تثبیت جایگاه ایران برای او بسیار مهم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز