خبرگزاری کار ایران

مجلس دوباره از پاسخ‌های ربیعی قانع شد

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۹۹۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوال نماینده اصفهان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را وارد ندانستند و از پاسخ‌های ربیعی قانع شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جریان سوال حسن کامران از علی ربیعی، وارد بودن این سوال به رای گذاشته شد.

در این راستا، نمایندگان خانه ملت سوال کامران از ربیعی را وارد ندانسته و از توضیحات ربیعی قانع شدند. 

ربیعی در پاسخ به سوال حسن کامران گفت: درخصوص وضعیت‌ صندوق‌ها ما در جلسه مرکز پژوهش حضور یافتم و گزارشی از صندوق‌ها ارائه شد. امروز وقتی بحث می‌کنیم یکی از ابرچالش‌ها نه تنها برای دولت بلکه نظام سیاسی، صندوق‌ها است سخن گزاف نگفته‌ایم و نیازمند توجه جدی شما نمایندگان است.

وی با بیان اینکه از ۱۸ صندوق تنها یک صندوق را می‌توان پایدار و اصلاح کرد تا این صندوق به وظایف خود عمل کند، اظهار داشت: صندوق فولاد و دیگر صندوق‌هایی که در مقابل مجلس می‌آیند، بخش کوچکی از صندوق‌های ما هستند. پایداری صندوق تامین اجتماعی مسئله مهمی است.

وزیر کار افزود: ما وقتی از نظام چند لایه بحث می‌کنیم متاسفانه رویه‌ای در سال‌های قبل در پیش گرفته بود. من از آقای کامران و نمایندگان می‌خواهم شفافیت در زمینه اضافه شدن افراد به بیمه را ایجاد کند. نمی‌توان تامین افراد و اضافه شدن به بیمه را به قانون و لایحه دیگر گره زد.

ربیعی با تاکید بر اینکه صندوق بیمه‌ای را باید از بیمه حمایتی جدا کرد، تصریح کرد: من خودم پیشنهاد چهار صندوق شدن را دادم. می‌توان هر کسی را با ۲۰ سال سابقه بازنشسته کرد ولی این افراد نباید سر سفره دیگری بنشینند و این سخن به معنای آن است که برای اجرای تعهدات مربوط به کارگران، منابع جدید ایجاد نکنیم.

وی با بیان اینکه کل منابع سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۶ باید ۸۰ هزار میلیارد تومان باشد، ۵۸ هزار میلیار تومان از وصول است، ۲۰ هزار میلیارد تومان همین تعهدات است که هیچ گاه به دست ما نمی رسد ، خاطرنشان کرد: من شما را به منابع و مصارف چند موضوع ارجاع می‌دهم. منابع و مصارف رانندگان و خادمان مساجد، اعتباری ۶۳۷ میلیاردی دارد ولی مصارف آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. تخصیص منابع مربوط به بافندگان همیشه صفر است.

وزیر کار ادامه داد: معافیت سهم بیمه کارفرمایان بار مالی دو هزار و ۵۰۰ میلیاردی دارد ولی منبع تامین آن ۳۰۰ میلیارد است. برای کارگران ساختمانی در همین مجلس تصویب کردید که ۷۰۰ میلیارد تومان به آن پول بدهیم ولی بار مالی دو برابر است. 

ربیعی با بیان اینکه ما به اقشار خاص را می‌خواهیم تامین کنیم ولی این تامین از سفره دیگران است، ابراز داشت: چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی داریم. ما اگر ۲۵ درصد بهره‌برداران را با متوسط دو کارگر بخواهیم پوشش بیمه‌ای کنیم، بار مالی آن دو هزار و ۴۶۱ میلیارد تومان است. ما تامین مالی پوشش بیمه‌ای‌ را منوط به صادرات سبزیجات و تره‌بار کرده‌ایم. فکر می‌کنید چقدر به دست آمده است؟ فقط ۱۸ میلیارد تومان. آیا با این پول می‌توان کاری کرد؟ 

وی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه مرغ تخم طلا را نمی‌کشند تا بخورند، عنوان کرد: سازمان بین نسلی را به زمین نمی‌کشند. من بیش از همه شما دلم می‌خواهد کسی که پای دار قالی نشسته است، بیمه داشته باشد. طرح بیمه فراگیر را خودم به دولت بردم. دلم می‌خواهد شش میلیون نفری که دفترچه بیمه را ندارند، تامین شود اما آیا باید با پول کارگران دیگران را تامین کرد؟ ۲۰ هزار میلیارد تومان بار مالی پوشش بیمه‌ای ۲۴ گروه است ولی صفر تومان برای آن منبع گرفتیم. 

وزیر کار با بیان اینکه بحث من کمک مجلس است تا بار مالی این تعهدات را تامین کنیم، یادآور شد: من پیشنهاد چهار صندوق بیمه حمایتی و بیمه تعهدی را دادم. راه آن زمین زدن این سازمان و صندوق دیگر نیست. با ۱۸ میلیارد تومان نمی‌توان کار دیگری کرد. باید از جیب دیگر زد و صندوقی را نابود کرد. 

ربیعی خطاب به نمایندگان بیان کرد: شما نمایندگان کمک کنید و بودجه پایدار بدهید تا من دیگران را زیر پوشش بیمه‌ای می‌دهم. اگر من بیش از تعهدم عمل کنم آیا مرا نقد نخواهید کرد. مگر نقد نکردید که وقتی زیر تعهد بیمه سلامت رفتی چرا تعهداتت را تامین نکردی. 

وی افزود: متاسفانه با منابع موجود رفتن به سمت اجرای کامل این موضوع یعنی سرعت بخشیدن به سقوط صندوق تامین اجتماعی. شما منابع پایدار بدهید. بگوید برای این افراد و اقشار آنقدر پول و اگر من تامین نکردم، می‌آیم و از من سوال کنید. 

وزیر کار با بیان اینکه به من حق و پاداش دهید تا صندوق به زمین نخورد تا وضعیت فقرا را ارتقا دهیم، گفت: شما پول و بودجه برای ارتقای بیمه اجتماعی بدهد. کارگر ساختمانی چه گناهی کرده است که بخش مسکن تعطیل است. من بیش از دو برابر برای کارگران ساختمانی هزینه می‌کنم. به من کمک کنید تا منابع و مصارف را متعادل کنیم. باید صندوق‌ها را کمک کنید. 

ربیعی اضافه کرد:‌ ایران رو به سالمندی است، نباید سالمند معلول شود بلکه سالم برود بنابراین درخواست من این است که کمک کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز