خبرگزاری کار ایران

ذوالقدر:

ستاد مدیریت بحران در هنگام زلزله مردم را از اضطراب و بلاتکلیفی نجات دهد

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۳۷۸

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به زلزله چهارشنبه شب پایتخت تاکید کرد: انتظار می‌رود ستاد مدیریت بحران اطلاع رسانی‌های لازم را اعم از آگاه‌سازی نسبت به اماکن امن موجود در هر منطقه، نحوه تردد و استفاده از خودروهای شخصی برای خروج از شهر انجام دهد تا بلاتکلیفی و اضطرابی همانند چهارشنبه شب تهران را مبتلابه نکند.

به گزارش ایلنا، سیده فاطمه ذوالقدر در یادداشتی نوشت:

«چهارشنبه شب زلزله ۵.۲ ریشتری تهران را لرزاند که خوشبختانه آسیبی را برای شهر و شهروندان تهرانی به همراه نداشت اما بیم زلزله‌ای شدیدتر و هشدارهای ایمنی اعلامی شهروندان تهرانی را سرگردان خیابان‌های شهر گردانید. خیابان‌هایی که جوابگوی تردد این همه خودرو نبود و شهروندان نیز متاسفانه بعضاً فارغ از تعهد و مسئولیت نسبت به همشهریان در هر جای که توانستند خودروهای خود را پارک کردند که نظم تردد شهر را با اخلال مواجه کردند.

آنچه که در رخداد یک حادثه طبیعی همانند زلزله بیش از هر چیزی حائز اهمیت است اول اطلاع‌رسانی و دوم امدادرسانی است. صدا و سیما با همکاری ستاد بحران خوشبختانه با اعلام آمار و اخبار لحظه‌ای از جای جای شهر تهران و حومه آن شهروندان را در جریان اخبار و اطلاعات و مسیرهای باز برای تردد قرار دادند و شهروندان را دعوت به خونسردی و رعایت نکات ایمنی  و پرهیز از هرگونه شتاب‌زدگی نمودند اما با وجود آنکه آواری و آسیبی به ساختمان‌ها وارد نشد اما همین اضطراب در رسیدن به جای امن خود سبب مصدوم شدن برخی از شهروندان شد و شاخص مصرف سوخت را در شرایط بحرانی آلودگی هوای تهران بسیار بالا برد.

در هنگام وقوع زلزله، آنچه که بیش از هر چیزی نگران‌کننده است، نبود ساختمان‌های امن و استاندارد می‌باشد. با توجه به میزان بافت فرسوده موجود در شهر تهران و شاخص نفوذناپذیری در برخی از مناطق شهری، با لرزش تهران جان قریب به ۶ میلیون نفر با خطر جدی مواجه می‌شود. در همین راستا، متعاقب زلزله دلخراش استان کرمانشاه که امروز چهلمین روز پس از آن رخداد تأسف برانگیز است، جلسه‌ای به نمایندگی از فراکسیون زنان با مسئولین وزارت راه و شهرسازی برای استعلام آخرین وضعیت بافت فرسوده شهر تهران و همچنین اطلاع از اقداماتی که تاکنون برای این بخش از بدنه شهر صورت پذیرفته برگزار کردم که اگر چه اطلاعات خوبی مبنی بر شکل‌گیری ستاد بازآفرینی شهری با حضور ۲۲ دستگاه ذی‌مدخل دادند اما در کنار آن بیان داشتند که با فرض موجود بودن همه شرایط و امکانات اقتصادی و مالی و فنی و ساختاری، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی محلات شهر تهران حداقل ۱۲ سال زمان نیاز دارد که این خود بحرانی دیگر است که آستانه تحمل شهر تهران و شهروندان تهرانی بسیار کمتر از آن است.

از این رو، انتظار می‌رود که با توجه به محدودیت‌ها و معضلاتی که در شهری همانند تهران وجود دارد ستاد مدیریت بحران کارآتر و بهینه‌تر عمل نماید به نحوی که آموزش و اطلاع‌رسانی‌های لازم را اعم از آگاه‌سازی نسبت به اماکن امن موجود در هر منطقه، نحوه تردد و استفاده از خودروهای شخصی برای خروج از شهر، کوتاه‌ترین مسیرهای دسترسی برای خروج از شهر و یا رسیدن به محل‌های امن و پایگاه‌های امدادی موجود در هر منطقه شهری را به شهروندان آموزش دهند تا بلاتکلیفی و اضطرابی همانند چهارشنبه شب تهران را مبتلابه ننماید.

در کنار موضوع مدیریت بحران، بحران مدیریت در شرایط اضطرار را نیز باید مدنظر قرار دهند تا هریک از مسئولین و کارکنان مربوطه در زمان رخداد زلزله نسبت به شرح وظایف و مسئولیت‌های خویش آگاه باشند و پایگاه‌های امدادی موجود همواره برای این مواقع تجهیزات لازم را داشته باشد تا از هرگونه سوء استفاده‌ای در شرایط بحرانی پرهیز گردد و در کنار مسئولین تعاون، تعامل، همدلی و همیاری همه مردم شریف را برای مقابله مطلوب با بحران‌ها و تعدیل معضلات نیازمندیم.

همچنین از اقدامات و عملکرد مثبت و شایسته همه شهروندان و مدیران و مسئولین ذیربط، ستاد مدیریت بحران، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و اصحاب رسانه در تعامل و همکاری زلزله چهارشنبه شب تهران تقدیر و تشکر می‌کنم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز