خبرگزاری کار ایران

ربیعی در اولین اجلاس حقوق شهروندی:

جلوگیری از اخراج زنان به خاطر بارداری را دنبال می‌کنیم/ پیگیر مبارزه با سوتغذیه کودکان و خردسالان در هزار روز اول زندگیشان هستیم.

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۰۹۵

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: حق فعالیت صنفی در وزارتخانه در طول سه سال اخیر دنبال شده است. برخی تشکل‌های صنفی بیش از سه سال وقت ما کار گرفتند تا تشکیل شوند و معتقدم این تشکل‌ها می‌تواند در اجرای حقوق شهروندی کمک کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی صبح امروز در نخستین اجلاس گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی گفت: خوشحالم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جنبه‌های مختلف با منشور حقوق شهروندی در ارتباطات است. وزارتخانه‌ای که از آسیب‌دیدگان اجتماعی تا ثروت‌آفرینان دیروز و امروز و سالمندان را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه سند کار شایسته نه به عنوان یک سند بلکه میثاق حقوق شهروندی در عرصه کار است، اظهار داشت: ما در وزارتخانه مسئله حقوق و عدم تبعیض کار را دنبال کرده‌ایم. در درون وزارتخانه سعی کردم از اقوام و مذاهب گوناگون از سطوح معاونان تا مدیران کل استانی را به کار بگیرم. حق اشتغال را از جهت‌گیری وزازتخانه قرار دادیم و سعی کردیم تمرکز را بر اشتغال کسانیکه فرصت نابرابر دارند، قرار دهیم.

وزیر کار با بیان اینکه در برنامه اشتغال روستایی و عشایر به مناطق محروم توجه شده است، تصریح کرد: توانمند شدن برای کاریابی، رفتن به زندان‌ها پادگان‌ها و روستاها، ساماندهی کارها از جمله کولبرها و... مقابله با قراردادهای سفید امضا و نگرانی از قراردادهای کار، تلاش برای تساوی حقوق و ایجاد حقوق شهروندی از بنیادی‌ترین اموری است که در این دوره دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه حق فعالیت صنفی در وزارتخانه در طول سه سال اخیر دنبال شده است، خاطرنشان کرد: برخی تشکل‌های صنفی بیش از سه سال وقت ما کار گرفتند تا تشکیل شوند و معتقدم این تشکل‌ها می‌تواند در اجرای حقوق شهروندی کمک کند.

وی با بیان اینکه ساختار نظام مشارکتی و معنا دادن به شرکا موجب شد تا تشکل‌های کارگری، کارآفرینی و بهزیستی در دولت تدبیر و امید رشد داشته باشند، ابراز داشت: کارگران برای اولین بار توانستند راهپیمایی کرده و تجمع قانونی داشته باشند. نهادهای صنفی از ارکان حقوق شهروندی است.

وزیر کار اضافه کرد: بزرگ کردن حوزه عمومی از کارهایی است که ما در گسترش جامعه مدنی آن را دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی در تضمین حقوق شهروندی از جمله اقدامات وزارت کار است، عنوان کرد: حقوق کاری زنان و جلوگیری از اخراج آن‌ها به خاطر بارداری را دنبال می‌کنیم. بیمه زنان سرپرست خانوار رشد داشته است. تحولات جمعیتی و تغییرات در سبک زندگی از جمله برنامه بودند.

وی خطاب به روحانی یادآور شد: آقای رئیس‌جمهور ما با یکدیگر به مرکز بهزیستی رفتیم. در کنار بازدید شما، زنی با من صحبت کرد که سن چهره‌اش و با شناسنامه‌ای‌اش ۲۰ سال تفاوت داشت. آن زن از رنج کودکان معلول و نبردن آن‌ها و حاشیه‌نشینی سخن گفت. احقاق حقوق این زنان در حقوق شهروندی در سرلوحه برنامه‌های ماست.

وزیر کار ادامه داد: حقوق بهره‌مندی از زندگی سالم از طریق غربالگیری دنبال می‌کنیم تا کودکان معلول کاهش یابد. این کار ۸۰ تا ۹۰ درصد در مناطق محروم صورت گرفته است. دادن وعده گرم در مهدکودک‌ها از مواردی بود که انجام آن دنبال شده است. ما به دنبال مبارزه با سوتغذیه کودکان و خردسالان در هزار روز اول زندگیشان هستیم.

ربیعی امکان تحصیل برای همه و همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل و کاهش اعتیاد کودکان و زنان را از دیگر اقدامات وزارت کار در زمینه حقوق شهروندی برشمرد و بیان کرد: شاهد تحول در ترکیب جمعیتی کشور هستیم. دور نیست که در آینده‌ای نزدیک ۳۰ میلیون سالمند در کشور داشته باشیم. سالمندی سالم در شورای عالی سلامت مورد تصویب قرار گرفته و با تاسس خانه امید و دادن پیشی دادن مستمری بر تورم درحقوق بازنشستگان در جهت تکریم سالمندان خود هستیم.

وی افزود: حقوق توان‌خواهان را دنبال می‌کنیم و در این باره لایحه جامع حمایت از معلولان را برای احقاق حقوق شهروندی داده‌ایم و در فهرست پیگیری‌ها از شما کمک بیشتری می‌طلبیم.

وزیر کار تاکید کرد: زبان گفت‌وگو از نیازمحوری بر حق‌محوری را باید تغییر دهیم. مسائل اجتماعی از سیاست‌زدگی باید جدا کنیم. باید حقوق شهروندی به نحوی نهادینه شود تا در قالب آرامش بیشتر دنبال کند.

روحانی پس از سخنان وزیر کار گفت: از آقای ربیعی تشکر می‌کنم. مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حقوق شهروندی یک مسئولیت مضاعفی است یعنی رسیدگی به آنهایی که نیاز به مدد دارند. البته مدد اصلی از جانب خداوند است اما همه ما در برابر مددجویان یک وظیفه سنگین و مظاعفی داریم. آن کودکی که سرپرست ندارد، آن سالمندی که نیازمند حمایت است، آن خانمی که سرپرست خانواده است و خانواده‌ای که چند یا یک معلول دارد.

وی با بیان اینکه یکی از جاهایی که مساوات به معنای واقعی کلمه می‌تواند استقرار یابد و بعد به کل جامعه پخش شود، درزمینه‌های وزارت کار و امور اجتماعی است، اظهار داشت: وقتی به سالمندی می‌رسیم نباید کسی بپرسد این سالمند چه مذهب و قومیتی دارد. فکر سیاسی‌اش چیست. جایی است که مسائل انسانی را یکجا و یک کاسه باید متبلور باشد. حمایت از مددخواهان باید تمرینی باشد برای حقوق مساوی ملت ایران و همه شهروندان.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز