خبرگزاری کار ایران

دادستان کرمانشاه:

گزارش جامعی از وضعیت تخریب ساختمان‌های جدیدالاحداث تهیه می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۵۹۴۴۲

دادستان کرمانشاه آخرین وضعیت تدابیر قضایی در مناطق زلزله‌زده را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، محمد حسین صادقی در گفت‌وگویی آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و اقدامات مربوط به تقویت نظم و امنیت اجتماعی و نحوه دسترسی آسیب‌دیدگان به کمک‌های دولتی و مردمی، همچنین نحوه برخورد با چرایی تخریب برخی ساختمان‌های جدیدالاحداث را تشریح کرد.

متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

یکی از مهمترین شرایط این روزها در منطقه زلزله‌زده برقراری نظم و انسجام در کمک‌رسانی و نظارت مناسب بر این روند است. بفرمایید که چه اقداماتی در این خصوص در حیطه وظایف خود انجام داده‌اید؟
در ابتدا این واقعه را خدمت همه مردم عزیز ایران و خانواده‌های زلزله‌زده و مصیبت‌دیده تسلیت عرض می‌کنم. درخصوص برقراری نظم و ثبات مناسب در منطقه با هدف امکان خدمات‌رسانی و امدادرسانی مناسب و سریع، باید عرض کنم که از همان ابتدا نظارت بر این روند در دستورکار دادستانی قرار گرفت. 

ناهماهنگی ناشی از شرایط بحرانی در ساعات اولیه شاید قابل توجیه باشد ولی استمرار آن پذیرفته نیست و در این راستا تامین امنیت کافی برای اموال زلزله‌زدگان تکلیفی برعهده پلیس دستگاه‌های ذیربط است که با افزایش پوشش‌های انتظامی و تقویت گشت‌های پیاده و سواره باید زمینه‌های فرصت‌طلبی به کلی از بین برود که اقدامات مناسب انجام شده است. 

مطابق ماده ۶۵۸ قانون مجازات اسلامی ارتکاب سرقت در مناطق بحران‌زده از بلاهای طبیعی تا پنج سال حبس تعزیری دارد. دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی حسب قانون با افرادی که به قصد سوءاستفاده به سمت مناطق زلزله‌‌‌زده حرکت می‌کنند بدون مماشات برخورد خواهند کرد. 

برهمین اساس تدابیر مناسب برای حفاظت از محموله‌های ارسالی در طول مسیر از نقطه ورود به استان تا رسیدن به مقصد اتخاذ شده است و از جابه‌جایی غیر معمول اموال داخل مناطق زلزله‌زده نیز جلوگیری می‌شود.

وضیعت کمک‌رسانی‌های مردمی در منطقه چگونه است. برخی‌ها می‌گویند حضور نامنظم مردم در محل زلزله‌زده موجب کندی کار و امدادرسانی می‌شود. 

گزارش‌های واصله حاکی از جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط افراد متعدد در سطح شهرستان کرمانشاه است، ضمن احترام و تشکر از گروه‌های مختلف مردمی اعلام می‌دارد فقط جمعیت هلال‌احمر و سایر نهادهای مسئول، مرتبط و تشکل‌های مردم نهاد مجوزدار مجاز به جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند. همه عزیزانی که قصد کمک دارند نیز بهتر است کمک‌های خود را به این مراکز تحویل دهند تا به نحو مناسب توزیع شود. 

یکی از دغدغه‌های مطرح در این چند روز مربوط به ساختمان‌های غیرمقاوم جدیدالاحداث و ساخت و ساز غیراستاندارد و غیرمقاوم در برابر زلزله بوده است. نظر شما در این مورد چیست و آیا اقدام خاصی در این باره انجام داده‌اید؟ 

این واقعه تلخ در واقع تلنگری دوباره درخصوص توجه جدی به ایمنی و استحکام ساخت و سازها بود، زیرا تخفیف از استانداردهای ضروری موجب به بار آمدن تلفات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر می‌شود. 

در همین رابطه مقرر شده است دادستان‌های شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب، سرپل ذهاب،ثلاث باباجانی و دالاهو درخصوص تخریب اماکن جدیدالاحداث که مجری یا ناظر پروژه، دستگاه‌های دولتی بوده‌اند؛ گزارش جامعی از حجم و دامنه تخریب‌ها تهیه و با اخذ نظریه کارشناسی چنانچه استفاده از مصالح نامرغوب، نادیده گرفتن استانداردهای تعریف شده و ضعف نظارت در جریان تکمیل بنا در ایجاد خسارت یا توسعه و شدت تخریب تاثیرگذار بوده گزارش آن در اسرع وقت به دادسرای مرکز استان ارسال تا به استحضار دادستان کل کشور رسیده شود. 

درخصوص مدیریت واحد و هماهنگ برای توزیع کمک‌ها نظرتان چیست؟

در این خصوص نیازسنجی میدانی و مدیریت واحد و هماهنگ مناسبی در توزیع کمک‌ها و سرعت در توزیع کمک‌ها انجام نشده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر انسجام بیشتری در این باره شاهد باشیم. 

در پایان اگر صحبت و موضوع خاصی مدنظر دارید، بفرمایید. 

به هر حال زلزله یک مخاطره طبیعی و غیرقابل پیش‌بینی است، در مقابل همراهی و همدلی مردم نجیب ایران در نقاط مختلف کشور در مقابل این زلزله ستودنی است. 

درکنار این همدلی ستودنی باید گفت شرایط در مناطق آسیب‌دیده به تدریج به سمت و سوی پایداری حرکت می‌کند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنم ضرورت پرهیز از برداشت کمک‌های امدادی بیش از نیاز و ذخیره کردن آن است که متاسفانه از سوی عده‌ای مشاهده شده است و قطعا چندان اصولی و اخلاقی نیست و در کنار آن مسدود کردن مسیر عبور کمک‌های ارسالی است که به وجهه عمومی این خطه آسیب جدی می‌‌زند و اعتماد مردم را برای ارسال کمک‌های بعدی و رسیدن ان به نیازمندان واقعی سلب می‌کند. 

امیدوارم شاهد چنین مواردی نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز