خبرگزاری کار ایران

الجزیره گزارش داد؛

پیام سفر العبادی به تهران/ نمایش همبستگی ایران و عراق در پی اظهارات تیلرسون

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۳۷۶

الجزیره با اشاره به سفر العبادی به تهران تاکید کرد که این سفر در ادامه اقدامات صورت گرفته برای تقویت درخواست بغداد جهت ایجاد عراق یکپارچه است.

به گزارش ایلنا، الجزیره با اشاره به سفر نخست وزیر عراق به تهران نوشت : «حیدرالعبادی در سفر به ایران با سران این کشور در خصوص امنیت منطقه از جمله آینده کردستان عراق و نقش نیروهای مورد حمایت ایران در کشورش گفت‌وگو می‌کند.»

بر اساس این گزارش دیدار روز پنجشنبه العبادی با حسن روحانی دومین دیدار آنها در چهار ماه گذشته است و می‌تواند نشان‌دهنده تلاش‌های مشترک آنها برای حمایت از دولت مرکزی عراق باشد.

در این گزارش گفته شده این سفر در پی سفر روز چهارشنبه العبادی به ترکیه صورت گرفته است. العبادی در ترکیه با رجب طیب اردوغان و ییلدریم دیدار داشت و هر دو طرف بر مواضع مشترکشان علیه استقلال کردها تاکید کردند. 

الجزیره نوشت: « روز چهارشنبه اقلیم کردستان پیشنهاد تعلیق اجرای نتیجه رفراندوم  و از سر گیری مذاکرات با بغداد را مطرح کرد و خواستار توقف ورود نیروهای عراق به کردستان شد. این پیشنهاد اقلیم در پی ورود نیروهای عراقی برای در دست گرفتن کنترل کرکوک مطرح شده است.»

بر اساس این گزارش، سفر العبادی به ایران در روز پنجشنبه در ادامه اقدامات صورت گرفته برای تقویت درخواست بغداد جهت ایجاد عراق یکپارچه است.

به گفته «محجوب زوری» کارشناس امور خاورمیانه دانشگاه تهران، انتظار می‌رود همکاری‌های نظامی بین ایران عراق در پی سفر العبادی تقویت شود. 

وی معتقد است روابط دوجانبه قدرتمندی بین بغداد و تهران از سال ۲۰۰۳ ایجاد شده است. نقش ایران در پیروزی‌های اخیر عراق جهت شکست داعش در موصل و دیگر بخش‌های عراق نقشی غیر قابل انکار است.

الجزیره در ادامه این گزارش به نقش نیروهای حشد الشعبی و حمایت ایران از آنها در شکست داعش اشاره کرده و نوشت: «روز دوشنبه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا خواستار خروج نیروهای بسیج مردمی از عراق شد.»

«زوری» گفته که نمایش وحدت در عراق به نفع ایران تمام شده است. استقلال کردستان با حمایت اسرائیل صورت گرفته بود و این چیزی نیست که ایران به دنبال آن باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز