خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اصل ۹۰؛

بهترین راه حفظ حقوق شهروندی اجرای دقیق قوانین است/ حقوق شهروندی باید از عرصه نخبگان به عرصه عمومی منتقل شود

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۰۱۱

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان این که همه باید برای اجرایی شدن حقوق شهروندی تلاش کنند، گفت: بهترین راه حفظ حقوق شهروندی اجرای بی تبعیض و دقیق قوانین است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، داوود محمدی در کنگره بین‌المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی با اشاره به اینکه کوروش کبیر در زما برده‌داری منشور حقوق شهروندی را نوشت، گفت: نوشتن حقوق بشر توسط کوروش کبیر مایه افتخار است، بعد از آن جلوه‌های حقوق شهروندی را در آیات قرآن داریم.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام به حقوق شهروندی اهتمام جدی گذاشته شده است، بعد از پیروزی انقلاب نیز قدم‌های بلندی در اسناد بالادستی، قانون اساسی و قانون عادی ما که مظاهر حقوق شهروندی است برداشته شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون اساسی بیش از ۵۰ اصل به حقوق شهروندی اشاره دارد. کشور ما در کنوانسیون مختلف بین‌المللی عضو است.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی را سه بخش حقوق مدنی سیاسی، حقوق قضایی، حقوق اقتصادی در بر می‌گیرد. دولت منشور حقوق شهروندی را در ۱۲۰ ماده تدوین و ابلاغ کرده و در شورای عالی اداری قواعدی تصویب کردند که نشان می‌دهد ما به اندازه کافی پشتوانه حقوقی داریم.

محمدی با تاکید بر این که بحث نظارت بر قوانین باید جدی گرفته شود، گفت: مجلس و کمیسیون اصل نود  می‌تواند تضمین کننده اجرا و نظارت حقوق شهروندی باشد. رییس کمیسیون اصل نود از نمایندگان مجلس رای اعتماد می‌گیرد و جایگاه ویژه‌ای دارد، قانون‌گذار اهتمام ویژه‌ای به حقوق عامه دارد اما موارد بسیاری از نقض حقوق شهروندی را در زمینه‌های مختلف داریم.

وی تاکید کرد: تنها با تکیه بر قانون نمی‌توان حقوق شهروندی را حفظ کرد ما به گفت‌وگو و عزم اجتماعی احتیاج داریم. بی تردید باید برای فرهنگ‌سازی بستر جامعه تلاش کرد، حقوق شهروندی باید از عرصه نخبگان به عرصه عمومی منتقل شود که احتیاج به آموزش دارد. کتب آموزشی ما باید پیگیر پایه حقوق شهروندی باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: نخبگان و حاکمیت باید به هم نزدیک شوند و به تعریف مشترک از حقوق شهروندی برسند و کلیه نهادها خود را موظف به اجرای حقوق شهروندی بدانند، دولت‌ها و مجالس زاویه‌گیری‌های مختلفی نسبت به حقوق شهروندی دارند و باید این شرایط تغییر کند، بهترین راه حفظ حقوق شهروندی، اجرای بی تبعیض و دقیق قوانین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز