خبرگزاری کار ایران

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ:

قانون داخلی ما درباره برجام ناقص است/ تنها قادر به گزارش دادن درباره برجام به خودمان هستیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۷۴۳۱

قانون ما درباره برجام به این دلیل که فقط به گزارش دادن ما به همدیگر محدود شده قانون بسیار ناقصی است. رییس‌جمهور در دیدار با کنگره از آنها خواست تا کمک کنند این قانون اصلاح شود و بگذارید همان طور که رکس تیلرسون گفت روی توافقی که بتواند در کنار برجام به نواقص بنیادین رسیدگی کند، کار کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس نیوز، ژنرال هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با جیمز روزن مجری برنامه یکشنبه با فاکس نیوز از استراتژی جدید ترامپ در قبال ایران گفت.

مک مستر در پاسخ به سوالی در خصوص دو مرحله‌ای بودن ماهیت استراتژی جدید در قبال ایران و اینکه ترامپ به دنبال برخی تغییرات در توافق هسته‌ای و رفتار ایران خارج از توافق در وهله اول و در صورت عمل نکردن مرحله اول، لغو توافق در مرحله دوم و اینکه آیا در مرحله اول قرار است آمریکا به همه تعهداتش در برجام پایبند باشد یا خیر گفت: بله همین طور است. کاری که رییس جمهور کرده این است که برای ایرانی‌ها و برای متحدانمان مشخص کرده که باید جریان‌های بنیادین توافق هسته‌ای اصلاح شود. این توافقی ضعیف است که به طور ضعیف هم رصد می‌شود. در نتیجه رییس‌جمهور به وضوح اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد این توافق، پوششی برای توسعه سلاح هسته‌ای در این کشوری که ما به عنوان یک کشور وحشتناک می‌شناسیم، باشد. 

مک مستر در خصوص اینکه سایر طرف‌های توافق هسته‌ای در بیانیه‌ای پایبندی خود را به برجام اعلام کرده‌اند و با این وصف چه امیدی به تغییر مفاد توافق از سوی ایران و دیگر اعضای ۵+۱ وجود دارد گفت: نه این‌طور نیست. آنها همین الان هم برخی مفاد توافق هسته‌ای و اجرای توافق را بازبینی کرده‌اند. متحدان ما یعنی اتحادیه اروپا که شامل فرانسه، آلمان و انگلیس از اعمال شدید برجام و نظارت‌ها حمایت می‌کنند. 

او افزود: یکی از مشکلات توافق این است که نمی‌توانیم واقعا با اطمینان بگوییم که آنها به تعهداتشان پایبند هستند . ما رفتار آنها را در منطقه می‌دانیم و می‌دانیم بارها از خطوط عبور کرده‌اند و محدودیت‌های توافق را دور زده‌اند. این یک رژیم قابل اعتماد نیست. نظارت جامع‌تری در این حوزه مورد نیاز است. 

او در پاسخ به اینکه به نظرش ایران در کجای توافق حاضر به بازبینی خواهد بود، گفت: این به بازبینی مربوط نیست. این اجرای توافق با ورود به سایت‌ها (نظامی) است تا بازرسی از سایت‌ها به طور کامل انجام شود و بر سایت‌های مشکوک در ایران نظارت داشته باشیم. 

مشاور امنیت ملی ترامپ در خصوص اعتراض آنها به بندهای معروف به بندهای «سان ست» که در آن بازرسی و دسترسی به سایت‌های نظامی محدود شده است و اینکه ایرانی‌ها قصد تغییر در آن بندها را ندارند، گفت: آنها باید در این بندها بازبینی کنند چرا که در غیر این صورت شما به ایرانی‌ها فرصت توسعه ظرفیت‌های هسته‌ای را داده‌اید. برنامه‌های آنها می‌تواند پیشرفت کند و آنها در زمان بسیار کوتاهی به اورانیوم غنی شده لازم در سطح صنعتی دست پیدا کرده و به سمت بمب حرکت کنند. این خطر غیر قابل قبولی برای همه جهان است.

مک مستر در واکنش به این سوال که آیا این همان اتفاقی نیست که در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‌ای رخ خواهد داد، گفت: رییس‌جمهور هنوز از توافق هسته‌ای خارج نشده است. این قانون داخلی ما درباره برجام است.  قانون ما درباره برجام به این دلیل که فقط به گزارش دادن ما به همدیگر محدود شده قانون بسیار ناقصی است. رییس‌جمهور در دیدار با کنگره از آنها خواست تا کمک کنند این قانون اصلاح شود و بگذارید همان طور که رکس تیلرسون گفت روی توافقی که بتواند در کنار برجام به نواقص بنیادین رسیدگی کند، کار کنیم. شما به یکی از آنها اشاره کردید. این بندهای معروف به بندهای سان ست است که به ایران اجازه می‌دهد فقط کمی صبر کند تا از منافع تحریم‌های لغو شده برای تقویت نهادهای نظامی و عملیات‌های مرگبار در منطقه استفاده کند. و این‌که در نهایت آنها به سمت دستیابی به سلاح اتمی خواهند رفت. 

او درباره اینکه سپاه در بخشی از ابتکار عمل جدید به صورت بالقوه به عنوان گروه تروریستی در نظر گرفته شده است، گفت: من فکر می‌کنم مهمترین مساله درباره سخنرانی ترامپ این است که همه سخنرانی را مورد توجه قرار دهیم چرا که رییس‌جمهور یک استراتژی برای مقابله با رفتارهای بی‌ثبات کننده و خطرناک ایران تدوین کرده است. رفتارهایی که در منطقه و علیه مردم خودش اعمال می‌کند. همان که همیشه ما به متحدان اروپایی و دیگران توجه می‌کنیم این بار به متحدانمان در منطقه توجه کنیم؛ به ویژه عربستان و اسرائیل.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز