خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

آیت‌الله هاشمی در سطوح ارشد نظام هم توجه ویژه‌ای به صنایع دفاعی داشتند

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۲۵۰

رئیس شورای شهر تهران گفت: آیت‌الله هاشمی از ابتدای مسئولیت خود در سطوح ارشد نظام یعنی ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به صنایع دفاعی داشتند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن هاشمی در همایش «آیت الله هاشمی رفسنجانی و هشت سال دفاع مقدس» با بیان این که می‌خواهم درباره آیت‌الله هاشمی و صنایع دفاعی صحبت کنم، گفت: اما قبل از اینکه به موضوع بپردازم لازم است یک شناخت علمی از شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی نسبت به تحلیل نقش ایشان در صنایع دفاعی ارائه دهیم .

وی ادامه داد: در این رابطه به مقاله‌ای که از سوی دکتر گلزاری روانشناس برجسته کشور در رابطه با تحلیل شخصیت آیت‌الله هاشمی در یکی از مجلات علمی روانشناسی منتشر شد، اشاره می‌کنم. البته این مقاله بسیار مفصل وحدود ۴۰ صفحه است که علاقمندان و محققان می‌توانند به آن مراجعه کنند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در این مقاله، دکترگلزاری شخصیت را صفات و ویژگی‌های پایدار فرد و سازوکارهای تامل وی با محیط عنوان کرده است و با بررسی روش‌های تحلیل شخصیت و با استفاده از منابع علمی از شیوه‌ای که اختصار آن LOTS است، به بررسی شخصیت ایشان پرداخته است.

هاشمی ادامه داد: اصولا روانشناسان، افراد را در ۴ رده بیمار و رنجور، سالم و بدون مشکل، مثبت و رده چهارم شکوفا طبقه‌بندی می‌کنند که براساس نظریه معتبر بهباشی که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده است، به لحاظ هدف، روابط مثبت، اشتیاق در کار، هیجان مثبت و دستاورد، نشان داده است که آیت الله هاشمی شخصیتی شکوفا دارد و علاوه برآن براساس مدلی که این روانشناس شاخص کشور ارائه کرده شخصیت آیت الله هاشمی فراتر از شکوفایی است و تفاوت‌های مهمی با سطح شکوفایی دارد.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه در این مقاله همچنین قید شده است که افراد شکوفا حدود یکدرصد از جامعه را تشکیل می‌دهند و افراد فراشکوفا بصورت نادر در جوامع ظهور می‌کنند که برای نمونه به نلسون ماندلا، گاندی و امیرکبیر اشاره شده است، گفت: طبیعتا ما باید از افراد فراشکوفا انتظار اقدامات و دستاوردهایی فراتر از افراد عادی داشته باشیم، اقداماتی که فراتر از زمان خود هستند، در زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی نمونه‌های متعددی از اینگونه اقدامات را مشاهده می‌کنیم، متروی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی دو نمونه از آن هستند که تاکنون درباره صحبت شده است و بنده امروز به موضوع صنایع دفاعی اشاره می‌کنم که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: بدلیل  آنکه در زمان جنگ تحمیلی در حال تحصیل در رشته کامپوزیت‌های پلی تکنیک مونترال بودم و این رشته مرتبط با صنایع موشک‌سازی بود و براساس علاقه شخصی مسائل صنایع دفاعی را دنبال می‌کردم و در زمان‌هایی که در تعطیلات دانشگاه به ایران می‌آمدم و به همراه ایشان به جبهه یا بازدید از صنایع دفاعی می‌رفتیم این موضوع برایم مهم است.

هاشمی افزود: در سال ۶۵ و در شرایطی که جنگ شهرها آغاز شده بود و کشور بشدت به موشک برای پاسخ دادن به حملات ارتش عراق نیاز داشت، من دوره دکترا را شروع کرده بودم که ایشان توصیه کردند که با توجه به تخصصم به صنایع دفاعی کمک کنم و این باعث شد تا ملاقات‌های بنده با ایشان عمدتا به پیگیری صنایع موشکی اختصاص پیدا کند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در خاطرات روزنوشت ایشان که در این دوره یعنی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ در دسترس است، مشاهده می‌کنید که تقریبا اکثر مواردی که ایشان به ملاقات بنده اشاره کرده‌اند، موضوع صنایع موشکی بوده است و شرایط به گونه‌ای بود که بدلیل اهمیتی که آیت الله هاشمی رفسنجانی برای صنایع موشکی و دفاعی قائل بود و بدلیل مشغله زیاد ایشان در دوران جنگ و ریاست جمهوری که دسترسی به ایشان را برای مدیران صنایع دفاعی سخت می‌کرد، ایشان این وظیفه را هم به من محول کرده بودند که موضوعات صنایع دفاعی را بصورت ویژه دنبال وهرگاه لازم بود ایشان را در جریان مسائل قرار دهم.

وی با اشاره به اینکه ایشان از ابتدای مسئولیت خود در سطوح ارشد نظام یعنی ریاست مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به صنایع دفاعی داشتند، عنوان کرد: در خاطرات روزنوشت هم آثار این حساسیت کاملا دیده می‌شود، مسئولان مختلف صنایع دفاعی و انرژی اتمی طبیعتا گزارش‌هایی به ایشان و سایر مسئولان ارشد نظام از وضعیت و مشکلات این صنایع می‌دادند اما پیگیری‌های ایشان متفاوت با سایر مسئولان بود و تا انتها و رسیدن به نتیجه معمولا موارد را پیگیری می‌کردند.

هاشمی ادامه داد: اما نکته‌ای را که می‌خواهم امروز بصورت ویژه به آن اشاره کنم، نوع نگاه آیت الله هاشمی به صنایع دفاعی و موشکی است. اصولا در بسیاری از کشورها بخصوص در کشورهای استبدادی، تجهیزات نظامی بخصوص موشکی به نوعی یک اسلحه برای ایجاد رعب و قدرت است که توسط دیکتاتورهایی نظیر صدام حسین برای کشورگشایی به کار می‌رود. از این رو به نوعی تجهیزات نظامی خود هدف و حتی بالاترین ابزار حاکمیت محسوب می‌شود.

فرزند آیت الله هاشمی ادامه داد: اما نگاه آیت الله هاشمی به صنایع دفاعی اینگونه نبود، در نگاه ایشان هدف اصلی حکومت، ایجاد توسعه بود که به تامین رفاه عمومی، شکوفایی در اقتصاد و فرهنگ و حفظ منافع ملی منجر شود از این رو صنایع دفاعی برای ایشان وسیله‌ای بود که بتواند امنیت کشور را در برابر تهدیدها تامین کند و حتی پلی برای انتقال تکنولوژی جهت توسعه صنعتی کشور باشد.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم در مقطعی که حملات موشکی عراق به شهرهای ایران آغاز می‌شود و کشور نیاز به موشک بالستیک برای دفاع از خود دارد، از طریق لیبی و سوریه تامین موشک های اسکاد بصورت محدود آغاز می شود، گفت: همزمان فرآیند تولید موشک در کشور از طریق مهندسی معکوس با پیگیری آیت‌الله هاشمی آغاز می‌شود.

فرزند آیت‌الله هاشمی اظهار داشت: برای افزایش توان صنایع دفاعی و کاهش ریسک، همزمان در سه حوزه تلاش برای تولید موشک در صنایع دفاعی از طریق شهید همت که وابسته به سپاه پاسداران است، در وزارت جهاد سازندگی و وزارت صنایع آغاز می‌شود.

هاشمی بیان کرد: با پایان جنگ و آغاز دوره سازندگی، توجه به توسعه صنایع دفاعی و موشکی نه تنها در دولت سازندگی کاهش نمی‌یابد بلکه شاهد افزایش شتاب آن هستیم. ادغام صنایع دفاعی با وزارت دفاع و متمرکز کردن صنایع دفاعی در این وزارت‌خانه هم در همین راستا بود.

وی تاکید کرد: بهبود روابط با اتحاد جماهیر شوروی و سفر موفقیت‌آمیز ایشان به مسکو در سال ۶۸ یکی از محورهایی است که در توسعه صنایع دفاعی کشور شتاب ایجاد می‌کند. اولویت دادن آیت الله هاشمی رفسنجانی به توسعه صنایع دفاعی و موشکی تا پایان دولت ایشان ادامه دارد و در این دوره تقریبا تلاش برای تولید موشک‌های دوربرد به نتایج تثبیت شده‌ای می‌رسد و صنایع دفاعی موفق می‌شود با انتقال تکنولوژی به داخل، ایران را به کشور تولیدکننده در این حوزه تبدیل کند.

هاشمی افزود: در اینجا مناسب می‌دانم بواسطه حضوری که در صنایع دفاعی و موشکی در این دوره داشتم از زحمات همکاران و دوستانی که تلاش‌های بی دریغی در این دوره داشتند تقدیر کنم. حوزه صنایع دفاعی حوزه گسترده‌ای است که کمتر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است و حتی در باغ موزه دفاع مقدس هم بخشی به آن اختصاص داده نشده، این حوزه فقط صنایع موشکی نیست و سیستم تولید و تعمیر و نگهداری گسترده‌ای را شامل می‌شود و در حوزه موشکی هم سایر دستگاه‌ها نظیر صنایع دفاعی و جهاد سازندگی در کنار سپاه نقش‌آفرینی کردند.

وی اظهار داشت: از میان همکارانم در این حوزه از شهید حسن تهرانی مقدم، علی عسگری و ضرغامی روسای فعلی و قبلی صداوسیما، آقای منطقی و قیامتیون، حسن‌زاده و برخی دوستان تیمی بودند که خالصانه در جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور بصورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کردند که ثمره این فعالیت‌ها را ما در سال جاری که توانستیم انتقام حمله داعش به مجلس شورای اسلامی را با انهدام پایگاه‌های آنان در دیرالزور با موشک‌های نقطه زن جمهوری اسلامی بگیریم، شاهد هستیم.

هاشمی با بیان اینکه، مناسب می‌دانم که گله‌ای هم از برخی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی داشته باشم که در جریان منتسب شدن یک عبارت ساختگی به آیت الله هاشمی در شبکه‌های مجازی، بدون در نظر گرفتن نقش بی‌بدیل و زحمات و همت والای ایشان در ایجاد و توسعه صنایع موشکی در کشور در دوران دفاع مقدس و پس از آن، نسبت به ایشان بی‌انصافی وجفا کردند، گفت: این در حالی است که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم چه در دوران امام و چه در دوران رهبرمعظم انقلاب، شاید نتوانیم مسئولی را در کشور پیدا کنیم که به اندازه ایشان دغدغه و پیگیری جهت توسعه صنایع دفاعی و موشکی کشور صرف کرده باشد و تحقیقا این بعد از کارنامه ایشان مظلوم واقع شده است که امیداوریم تلاش‌هایی نظیر این همایش بتواند حقایق را جهت اطلاع افکارع مومی و ثبت در تاریخ تبیین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز