خبرگزاری کار ایران

رییس سابق دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا:

ملت‌های بزرگ هرگز با تعهدات بین‌المللی‌ خود بازی نمی‌کنند/ نباید نفوذ بین‌المللی‌ آمریکا را به خطر بیاندازیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۱۷۸۷

رییس سابق دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در یادداشتی با بیان اینکه ما می‌توانیم از هر اهرمی برای تشدید فشارها علیه ایران استفاده کنیم، گفت: « در این صورت همراهی متحدان اروپایی و روسیه و چین را برای قطع منافع اقتصادی با ایران را نداریم.»

به گزارش ایلنا، آدام ژوبین، مدیر سابق دفتر دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا در یادداشتی که در واشنگتن پست منتشر شده، مدعی شد: « من به عنوان یکی از معماران تحریم‌ها علیه ایران در دوران جرج بوش و باراک اوباما و به عنوان یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری که بعد از برجام تحریم‌های ایران را لغو کرد، بحث‌های درگرفته درباره توافق هسته‌ای را به نوعی مبهم می‌دانم. ایران منافع ما  و متحدانمان را در سراسر خاورمیانه به خطر انداخته است. چرا باید به ایران اجازه دهیم از محدودیت‌های هسته‌ای اعمال شده خارج شود؟»

وی در این یادداشت ادعا کرد: « بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که به هر سایتی در ایران بخواهند و مشکوک باشند، دسترسی دارند. اگر این برای شما کافی نیست، باید سال ۲۰۱۰ را به یاد بیاورید که با کشوری روبه‌رو بودیم که ۵۰ برابر بیشتر از امروز مواد غنی شده در اختیار داشت و راکتورهای آب سنگین در دست احداث داشت و هیچ بازرسی از سوی آژانس انرژی اتمی نیز حق ورود به اماکن مشکوک را نداشت.»

ژوبین در ادامه یادداشت خود نوشت: «من کسانی را که خواستار پایان دادن به توافق هسته‌ای هستند، درک می‌کنم. ایران مطمئنا از این توافق سود برده و از ادامه آن نیز منتفع خواهد شد اما این منافع چندین سال طول می‌کشد تا برای ایران عملیاتی شوند.»

وی مدعی شد که دولت امریکا حق دارد خواستار کمپین بین‌المللی علیه اقدامات ایران باشد. تحریم‌ها و همکاری‌های نظامی با متحدانمان و فشارهای دیپلماتیک همه قابل درک است. اما توافق هسته ای اجازه این اقدامات را داده و وزارت خزانه‌داری هم اکنون نیز تحریم‌های جدیدی علیه برنامه‌های سایبری ایران و شبکه‌های موشکی این کشور در سراسر جهان وضع کرده است. 

وی با بیان این ادعا که «امیدوارم اتحادیه اروپا حزب الله البنان را به عنوان یک گروه تروریستی بدون تفکیک میان شاخه نظامی و شاخه سیاسی آن شناسایی کند»، نوشت: «با این حال بی ثبات کردن توافق هسته‌ای که از سوی جامعه بین‌المللی مورد حمایت است، بدون نقض این توافق از سوی ایران، کار را برای آمریکا جهت ایجاد یک اجماع و ائتلاف بین‌المللی در راستای این اهداف نه تنها ساده‌تر نکرده بلکه سخت‌تر خواهد کرد.»

ژوبین با اعتراف به این مساله که خروج از توافق هسته‌ای به تضعیف تحریم‌های آمریکا به عنوان ابزار ایجاد تغییرات در آینده خواهد انجامید، نوشت: « اخیرا برخی به دولت مشاوره داده‌اند که تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را ادامه دهد اما همزمان پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به بهانه‌هایی خارج از توافق هسته‌ای رد کند.»

وی در ادامه با بیان این ادعا که اگر ایران توافق هسته‌ای را به هر نوعی نقض کرد، دولت باید تهدید خود مبنی بر بازگشت تحریم‌ها را عملیاتی کند، نوشت: « اما اگر آژانس بگوید که ایران به تعهداتش پایبند است، نباید بر اساس بهانه‌هایی خارج از مفاد توافق، دست به خروج از آن بزند.» 

ژوبین تاکید کرد: «ملت‌های کبیر زمانی که به تعهدات بین‌المللی‌شان مربوط باشد هرگز بازی نخواهند کرد. چنین اقدامی زمانی که ما سعی داریم جهان را برای ایجاد یک اجماع برای تحریم علیه کره شمالی قانع کنیم بسیار کوته نظرانه است. »

رییس سابق دفتر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه این یادداشت با بیان اینکه ما می‌توانیم از هر اهرمی برای تشدید فشارها استفاده کنیم، نوشت: «اما همراهی متحدان اروپایی و روسیه و چین را برای قطع منافع اقصادی‌شان با ایران نداریم. تنها تهدیدی که شورای امنیت از سوی ایران به این شکل شناسایی کرده بود تهدید برنامه‌های هسته‌ای این کشور بود.»

وی مدعی شد: «اقدام امریکا علیه کشورهایی که با ایران همکاری دارند و تهدید آنها به عدم دسترسی به دلار می‌تواند در بلندمدت بازارهای خود آمریکا و اهرم‌های این کشور را تضعیف کند. ایران امروز تحت فشارهای اقتصادی است و یک دهه پیش رو محدودیت‌های هسته‌ای جدی دارد. این که نفوذ بین‌المللی‌مان را امروز به خطر بیاندازیم و به ایران اجازه خروج پیش از موعد را بدهیم، بی معنی است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز