خبرگزاری کار ایران

سیداحمد خاتمی:

اعتماد مردم به محاسن سفید بزرگان، بیش از جوانان است/ باید ملاحظاتی در ثبت‌نام انتخابات خبرگان درنظر گرفته شود

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۵۸۰

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در عرصه ثبت‌نام انتخابات خبرگان باید ملاحظاتی شود، چراکه تفاوت است که امثال مرحوم آیت‌الله مشکینی، آیت‌الله جنتی و مرحوم آیت الله مهدوی‌کنی یا بزرگان دیگر در این مجلس باشند یا جوان ۱۷ و ۱۸ساله.پر واضح است است که اعتماد مردم به محاسن سفید بزرگان، بیش از جوانان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله سیداحمد خاتمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در محل دبیرخانه این مجلس در قم برگزار شد، اظهار داشت: در سومین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همانند اجلاسیه‌های پیشین برنامه‌ها و مهمان‌هایی پیش‌بینی شده و به احتمال زیاد سردار سلیمانی یکی از میهمان این اجلاسیه خواهد بود.

وی افزود: افزایش اعضای کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری و همچنین طرح اصلاح انتخابات خبرگان دو طرح مهمی است که در این اجلاسیه روی آنها بحث و بررسی صورت خواهد گرفت و در نهایت آنچه که تصویب شد اجرایی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت نام آن نیز باید اصلاح شود، گفت: در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و ثبت‌نام آن شاهد مشکلاتی بودیم که امیدواریم با اصلاح قانون مربوطه این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان در اجلاسیه سوم دوره پنجم بررسی می‌شود، گفت: اولین شرط ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان باید داشتن مدرک سطح چهار حوزه علمیه (یا معادل دکترا) باشد.

آیت الله خاتمی با اشاره به مباحثی در خصوص جوانگرایی در مجلس خبرگان رهبری و ثبت نام کاندیداهای آن گفت: جوانگرایی در عرصه‌های اجرایی چیز ارزشمندی است اما نه به این معنی که تجربه‌های اهل تجربه کنار گذاشته شود و قطعا باید در این عرصه ملاحظاتی صورت گیرد.

وی افزود: قطعا خیلی تفاوت است امسال مرحوم آیت الله مشکینی، آیت الله جنتی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و یا بزرگان دیگر در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته باشند یا اینکه جوانان ۱۷، ۱۸ ساله؛ پرواضح است که اعتماد مردم به محاسن سفید این بزرگان بیش از جوانان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امیدوارم از مباحث مطرح شده در این خصوص سوء استفاده نشود، گفت:‌ ما معتقد به جوانگرایی مثبت هستیم اما معتقدیم هر چیزی باید حد و حدود داشته باشد و باز معتقدیم که اگر چیزی از حدش بیشتر برود، ضرر به دنبال دارد. قطعا در اجلاسیه سوم مجلس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری روی این بحث مهم بررسی صورت خواهد گرفت.

آیت الله خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر یک جوانی در سن پایین بتواند مدرک سطح چهار حوزه علمیه که همان معادل دکترا است را کسب کند آیا امکان حضور به عنوان نماینده در مجلس خبرگان رهبری را خواهد داشت، گفت: همان‌طور که گفتم این موضوع در صحن علنی مجلس خبرگان رهبری بحث و بررسی خواهد شد و صحن علنی هرچه بگوید همان به عنوان قانون تصویب می‌شود؛ اگر مجلس خبرگان تصمیم بگیرد که ثبت نام کاندیداهای خبرگان مرز سنی ندارد همان نظر صحن علنی عملیاتی می‌شود و یا اگر بگوید سن خاصی باید برای ثبت نام و نماینده شدن در مجلس خبرگان داشته باشیم همان اجرایی می‌شود؛ در طرحی که تهیه شده و قرار است در مجلس خبرگان مطرح شود حداقل سن ۴۰ سال آورده شده که ممکن است تغییراتی هم صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه تحلیل شما از سخنان اخیر رهبر انقلاب در خصوص انقلابی بودن و در میدان مبارزه بودن چیست، گفت: مبارزه به معنی جهاد است و این یعنی پیوسته باید در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی در میدان باشند؛ میدان دفاع از ارزش‌ها و خسته نشدن از حضور  در میدان به معنی انقلابی بودن است.

وی افزود: انقلاب اسلامی موجودی زنده است و موجود زنده نیز برای زنده بودن نیاز به تداوم دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مقام معظم رهبری از دو سال پیش خطر نفوذ را مطرح کردند گفت: این خطر همان است که دشمن نیز آن را گفت و به آ‌ن اعتراف کرد؛ چنانچه وزیر خارجه آمریکا در سخنانی تصریح کرد که استراتژی ما تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران از درون است و این یعنی نفوذ و البته دولت محترم ما با این سخنان برخورد کردند؛ خلاصه این حرف‌ها یعنی اینکه دشمن امید به نفوذ دارد و از این رو باید مشخص شود که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... نفوذ چیست.

وی تاکید کرد: مجلس خبرگان رهبری برای تقویت رهبری و جایگاه ایشان باید گام بردارد و از این رو رهنمودهای ایشان در مسائل مختلف از جمله مساله نفوذ باید تحلیل و بررسی شود؛ مجلس خبرگان رهبری دارای ۸۰ نفر مجتهد یا افراد قریب الاجتهاد است و قطعا خروجی تصمیمات این جمع خود را در صحن جامعه نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند که شما در پایان اجلاسیه‌های خبرگان به دادن بیانیه اکتفا نکنید بلکه قطعنامه بدهید و از دولت و دستگاه‌های دیگر مطالبه کنید.

آیت‌الله خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اگر شخصی مدرک سطح چهار حوزه علمیه که همان معادل دکترا باشد را داشته باشد و برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کند آیا باز هم باید امتحان کتبی ورود به انتخابات را بدهد یا خیر؟ گفت: هر فردی که مدرک سطح چهار حوزه را عرضه می‌کند برای این است که کاندیداتوری و ثبت نامش در انتخابات مجلس خبرگان را بپذیرد و آن وقت است که نوبت به تایید صلاحیت او می‌رسد البته در خصوص برخی افراد که ممکن است مدرک سطح چهار حوزه را نداشته باشند این اختیار به مدیر حوزه داده شده که بگوید این فرد در حد سطح چهار است و باز در این صورت وزارت کشور موظف است اسم این آقا را بنویسد.

وی اضافه کرد: بعد از ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان دست شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت افراد داوطلب باز است و برای مثال هیچ دلیلی نیست که کسی که یک دوره عضو مجلس خبرگان رهبری بوده در همه دوره‌ها تایید صلاحیت شود.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طرح افزایش اعضای کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری از ۱۰ نفر به ۱۶ نفر نیز در دستور کار سومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم قرار خواهد گرفت، گفت: در نهایت طرح اصلاح انتخابات مجلس خبرگان و آنچه که تصویب شده به وزارت کشور ارسال خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص کیفیت نمازهای جمعه در سال‌های اخیر گفت: نماز جمعه در عمل کارآیی خود را نشان داده و از آنجا که در بسیج مردم در دوران دفاع مقدس و دیگر عرصه های حساس انقلاب خود را نشان داده کسی نمی‌تواند این جایگاه مهم را انکار کند.

وی افزود: منبر نماز جمعه و احیای آن از برکات نظام جمهوری اسلامی است که هم اکنون ۹۰۰ منبر در سراسر کشور در روزهای جمعه دعوت به تقوی، معنویت و رشد سیاسی می‌کنند؛ در حقیقت یک کلاس عمومی است که مردم در جریان مسائل سیاسی روز قرار می‌گیرند و می‌توان آن را یک نعمت و موهبت الهی دانست.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: نماز جمعه هم نماز عبادی است و هم نماز سیاسی است و دعوت به تقوی در آن یک دعوت تشریفاتی نیست بلکه یک دعوت واقعی است که سبک زندگی در ذیل آن مطرح می‌شود؛ نماز جمعه جایگاه تبیین مسائل سیاسی داخلی و مسائل سیاسی جهان اسلام است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان تصریح کرد: امام جمعه مشروعیت خود را از ولی فقیه دارد و از این رو مسائل سیاسی را باید از رهبری بگیرند و به تبیین آن بپردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز