خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در جمع خبرنگاران:

رایزنی چند کشور برای خرید آب سنگین ایران/ روند بازسازی راکتور اراک از پیش‌بینی ما جلوتر است

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۳۵۶

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: برخی از کشورها با ما برای خرید آب سنگین در حال رایزنی هستند که پس از نهایی شدن جزئیات آن را در اختیار افکار عمومی قرار می‌هیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز کمالوندی در پایان بازدید خبرنگاران از مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی‌روشن (نطنز) در جمع خبرنگاران گفت: هدف از دعوت خبرنگاران آشنایی با فعالیت‌های جاری مجتمع‌ها و تجهیزات هسته‌ای بود.

وی با بیان اینکه نطنز یکی از مهمترین مجتمع‌های هسته‌ای ایران است، اظهار داشت: فعالیت اصلی مجتمع نطنز غنی‌سازی است البته در فوردو غنی‌سازی انجام می‌شود ولی اهمیت آن بیشتر استراتژیک و به خاطر وضعیت توپوگرافیک و توان آن مجموعه برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پیش از برجام اگر می‌خواستیم با همان تعداد سانتریفیوژ با همان ظرفیت غنی‌سازی کنیم، ظرفیت تولید شده تنها یک سوم نیاز نیروگاه بوشهر بود و پاسخگوی نیاز ما نبود اما با تمهیدات اندیشیده شده ما در صدد پر کردن خلاها و رفع نیازهایمان هستیم.

کمالوندی با بیان اینکه برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر برای سال‌های پیش رو ما نقشه راهی با روسیه در ۲ یا ۳ سال پیش امضا کردیم، تصریح کرد: اگر قرار است ما تولید سوخت نیروگاهی داشته باشیم، باید از سانتریفیوژهای نسل اول عبور کنیم زیرا با این ماشین‌ها و این تعداد به این سوخت نمی‌رسیم و نیازمند طراحی جدیدی هستیم که آن طراحی در قالب برنامه ۱۵ ساله ما دیده شده است.

وی در ادامه به اهمیت و نقش رسانه‌ها در پاسخگویی به سوالات و رفع شبهات اشاره کرد و افزود: ما نیازمند اطلاعاتی درست هستیم که گمراه‌کننده نباشد از سویی نباید از طراحی‌های رسانه‌ای دشمنان قرار بگیریم برخی از رسانه‌های غربی اخبار تحریف شده و حساب شده را منتشر می‌کنند و متاسفانه برخی از رسانه‌های ما عینا آن را تکرار کرده و به آن فضا دامن می‌زنند و به نوعی ما در دام آنها قرار می‌گیریم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در برجام و پادمان صحبتی از بازرسی از سایت‌های نظامی نشده است، خاطرنشان کرد: دسترسی آژانس تنها مربوط به مواد هسته‌ای است و به عبارتی پادمان یعنی حسابرسی از مواد هسته‌ای. البته پروتکل الحاقی یک گام جلوتر می‌رود و تجهیزات مهم در چرخه سوخت را هم مورد بررسی قرار می‌دهند.

کمالوندی با اشاره به جوسازی‌های آمریکایی‌ها برای بازرسی از اماکن نظامی ابراز داشت: آمریکا مساله نظامی را مطرح می‌کند چون می‌داند در داخل ایران نسبت به این موضوع حساسیت‌هایی وجود دارد و به همین خاطر از این حساسیت سوءاستفاده می‌کند.

وی در رابطه با تاسیسات اراک نیز بیان کرد: روند بازسازی راکتور آب سنگین شکل خوبی به خود گرفته است و حتی ما از زمان پیش‌بینی نیز جلوتر هستیم. کارخانه تولید آب سنگین ما به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد و خوشبختانه در این حوزه بازار خوبی در عرصه جهانی پیدا کرده‌ایم. آمریکا و روسیه آب سنگین را از ما خریداری کرده‌اند به طوری که آلبرایت که از دشمنان برجام است گفت خرید آب سنگین از ایران بهترین تبلیغ برای تهران بود. همین اینک برخی از کشورها با ما برای خرید آب سنگین در حال رایزنی هستند که پس از نهایی شدن جزئیات آن را در اختیار افکار عمومی قرار می‌هیم.

این مقام عالی رتبه سازمان انرژی اتمی در پایان با تاکید بر حفظ فضای امید یادآور شد: هشتمین گزارش آژانس در حالی منتشر شده که ما می‌توانیم از آن برای زدودن چهره ایران‌هراسی استفاده کنیم اما متاسفانه برخی از رسانه‌ها خبر جعلی می‌دهند و برخی از رسانه‌های ما هم آن را مطرح و تکرار می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز