خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در پاسخ به ایلنا:

آمانو گفت اقدام ایران در زمینه پیشران‌ها تخلف نیست/ فرصت سه ماهه رییس‌جمهور به سازمان انرژی اتمی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پیشران‌ها هم در کنار مباحث پادمانی، برجام و پروتکلی دارند. بسته به سوخت مورد استفاده، تعهداتی هم برای ما ایجاد می‌شود. آقای آمانو گفت اقدام ایران در این زمینه خلاف نیست ولی سوالش این بود که چه پیشرانی و با چه کاربری‌ مدنظر داریم تا به سوخت برسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز کمالوندی در نشست خبری صبح امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه یوکیا آمانو گفته است در سفر تهران از مسئولان ایرانیدرباره پیشران هسته‌ای توضیح خواسته است. مشخصا چه رایزنی‌هایی در این باره شده است، گفت: بحث پیشران‌ها بحث چند بعدی است. وقتی راکتوری کوچک می‌شود یا بزرگ ساخته می‌شود، نوع و میزان سوخت هم عوض می‌شود و می‌توان پیشران‌هایی با سوخت‌هایی با درصد مختلف داشته باشیم. بسته به کاربری، نوع سوخت هم متفاوت می‌شود.

او افزود: پیشران‌ها هم در کنار مباحث پادمانی، برجام و پروتکلی دارند. بسته به سوخت مورد استفاده، تعهداتی هم برای ما ایجاد می‌شود. آقای آمانو گفت اقدام ایران خلاف نیست ولی سوالش این بود که چه پیشرانی و با چه کاربری‌ مدنظر داریم تا به سوخت برسیم.

کمالوندی تاکید کرد: مهم‌ترین مساله پیشران‌ها سوخت و غنای آن است. ما به آقای آمانو مطالب را گفتیم هم اینک این موضوع در حال بررسی است و بیشتر از این هم توضیح داده نشد. هم اینک آقای روحانی سه ماه به ما فرصت داده‌اند تا مطالعاتی را انجام دهیم. سه ماه هم زمان محدودی است. می‌توان مطالعات امکان سنجی انجام داد و براساس آن مطالعات تصمیم‌گیری کرد.

او گفت: پس از تصمیم آقای روحانی بلافاصه جلسه‌ای در سازمان انرژی اتمی برگزار کردیم. کار را در دو بخش راکتوری و سوخت تقسیم کردیم. در بخش راکتوری و پیشرانی تجربه خوبی داریم. راکتور که مورد استفاده در این حوزه است راکتور قدرت است و نه نیروگاهی. تصمیم اخیر هم تحولی بزرگی محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه قرار است کار ما خلاف برجام نباشد، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد امکان کار در این حوزه وجود دارد اما مسائلی مانند قدرت تکنولوژیک، اقتصادی و... هم باید بررسی شود. ورود به این حوزه عزم جدی می‌خواست. الان فضا مهیا شده و اگر بودجه و منابع مالی نیز در اختیار ما قرار بگیرد در بلندمدت می‌توان به آن رسید.

او تاکید کرد: آقای آمانو گفت وقتی پس از بررسی به تصمیم رسیدید براساس پروتکل باید آن را اعلام کنید. ما هم گفتیم فعلا در حال بررسی هستیم و براساس برنامه ۱۰ که هر ساله باید آن را بروز کرد، سطوح آن را مشخص کرده و اعلام می‌کنیم. به آقای آمانو هم گفتیم که ایران بزرگ‌ترین دارنده ناوگان کشتیرانی است و همین موجب می‌شود تا در این زمینه وارد شویم.

کد خبر : ۴۳۹۷۳۲