خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از حاشیه آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

از هویت مجهول شمارش‌کنندگان آراء تا هم‌پیمانی مستقلین و اصولگرایان مجلس

asdasd
کد خبر : ۵۲۶۰۵۸

آخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس با حواشی از جمله هویت مجهول شمارش کنندگان آرا همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا آخرین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در حالی از ساعت ۸ صبح به ریاست علی لاریجانی آغاز شد که نمایندگان نظرات موافقان و مخالفان ۱۵ نفر از وزرا را در جلسات قبل استماع کرده بودند و نشست علنی امروز به منظور بررسی صلاحیت دو وزیر نیرو و ورزش و جوانان و همچنین رای گیری نهایی تشکیل شد.

سکوت محافظه کارانه سه فراکسیون

بر این اساس در حالی که به نظر می‌رسد هر سه فراکسیون مجلس تا این لحظه به نتیجه نهایی درباره نحوه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رسیده‌اند و در جلسات مکرر خود در روزهای گذشته ابعاد مختلف نحوه موضع‌گیری و اعطای رای اعتماد به ۱۷ مرد دولت دوازدهم را بررسی کرده‌اند، اما به دلایلی نامشخص و با رویکردی محافظه‌کارانه هیچ یک از سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی حاضر نشدند خروجی نهایی خود در مورد اینکه به کدام وزرا رای مثبت می‌دهند و به کدام یک رای منفی را اعلام نکردند.

لابی گسترده در گستره صحن

در این میان نمایندگان عضو سه فراکسیون امید مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی ادامه مذاکرات خود را همزمان با آغاز به کار جلسه علنی در صحن از سر گرفتند که نکته جالب در این میان، آن بود که در این مذاکرات دقیقه نودی خطوط جناحی و فراکسیونی کمرنگ شد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هیچ یک از سه فراکسیون مجلس اکثریت صحن را در اختیار ندارند به نظر می‌رسد نمایندگان قصد دارند با توافق با نمایندگان دیگر فراکسیون‌ها بتوانند نظرشان را در رای اعتماد اعمال کنند.

همزمان در حالی که صندلی محمدرضا عارف همچون روزهای گذشته محور اصلی مذاکرات امیدی‌ها در صحن بود حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان نیز در جای جای صحن حاضر می‌شد و با نمایندگان مختلف صحبت می‌کرد.

اصولگرایان همچنین در مقاطعی با حضور در جایگاه هیات رئیسه با محوریت محمد حسین فرهنگی گفت‌وگو کردند. همچنین دقایقی نیز کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین با حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگا ن ولایی گفت‌وگو کرد که علاءالدین بروجرودی رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز همراه آنها بود.

از دیگر سو علیرضا محجوب نماینده اصلاح طلب تهران نیز از نمایندگان فعال در صحن بود. در پی درگیری‌هایی که طی روزهای گذشته میان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی و علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده به نظر می‌رسد فعالیت محجوب می‌تواند راهگشا باشد.

دبیر کل خانه کارگر در ادامه رایزنی‌های خود پس از آنکه مکالمه‌ای نه چندان آرام با پورابراهیمی داشت به سراغ دیگر نمایندگان نیز رفت و با بسیاری از نمایندگان رایزنی کرد و در ادامه در جمع حدودا ۱۰ نفره نمایندگانی حاضر شد و با پورابراهیمی مصافحه کرد.

پیش بینی ربیعی از رای اعتماد وزرا

در ادامه نشست علنی امروز مجلس و در حالی که نمایندگان در جای جای صحن مشغول گفت‌وگو باهم بودند علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار هنگامی که قصد خروج از صحن را داشت، لحظاتی با یکی دو نفر از خبرنگاران حاضر در جایگاه صحبت کرد در واکنشی مطایبه آمیز هنگامی که با سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه کدام یک از وزرا رای اعتماد نمی‌گیرند مواجه شد، با دست خود را نشان داد و گفت من.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصولگرای اصفهان در کمیسیون صنایع در این لحظه در کنار وزیر پیشنهادی کار شاهد ماوقع بود.

روحانی وارد می‌شود

دقایقی پس از آن در حالی که مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان‌آخرین وزیر از کارنامه و عملکرد دفاع می‌کرد، حجت‌الاسلام حسن روحانی وارد صحن علنی مجلس شد و این مسئله به توقف نطق سلطانی‌فر انجامید. علی لاریجانی ضمن خیر مقدم از رئیس جمهوری، از نمایندگان خواست که روی صندلی‌هایشان بنشینند. بماند که اتفاقاً ورود رئیس جمهور به صحن منجر به به پا خواستن بسیاری دیگر از نمایندگان شد. نمایندگان به استقبال از حسن روحانی به سمت جلویی صحن حرکت کردند و دقایقی با روحانی و برخی از وزرای پیشنهادی مذاکره کردند.

هم‌پیمانی مستقلین و اصولگرایان

در ادامه جلسه و در حالی که همزمان با آغاز نطق رئیس جمهوری تقریباً تمامی نمایندگانی که با تردد در صحن مشغول رایزنی و لابی با یکدیگر بودند به صندلی‌هایشان بازگشتند و در آرامش به نطق روحانی گوش دادند.

در این میان اما رئیس و برخی اعضای تاثیرگذار این فراکسیون به رایزنی خود ادامه دادند.

کاظم جلالی، محمد دامادی و عبدالرضا عزیزی دقایقی طولانی در طی نطق رئیس جمهوری در گوشه‌ای از صحن با یکدیگر مذاکره کرده وسپس با تردد در گوشه و کنار صحن با برخی از اعضای تاثیرگذار و با نفوذ فراکسیون نمایندگان ولایی رایزنی کردند.

محمد دامای با حضور در کنار صندلی مجتبی ذوالنوری با او گفت‌وگو کرد و کاظم جلالی نیز به رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی رفت. جلالی همچنین در ادامه با حضور در کنار صندلی غلامرضا تاجگردون از او خواست تا با هم صحن را ترک کنند و لحظاتی بعد این دو نماینده مجلس از صحن خارج شدند.

ادامه رایزنی‌ها در دقیقه ۹۱

پس از اتمام نطق روحانی و در حالی که به دستور علی لاریجانی رئیس مجلس برگه‌های رای توزیع شده بود و نمایندگان با رویه متفاوت از ادوار قبل در جای خود مشغول رای دادن به وزرای پیشنهادی بودند، برخی از نمایندگان همچنان با جدیت در صحن تردد کرده و برای بعضی وزرا لابی کردند. در این میان غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که از معدود امیدی‌های موافق وزارت آذری‌جهرمی است، با حضور در کنار صندلی برخی نمایندگان از آنها می‌خواست که به وزیر پیشنهادی مخابرات رای بدهند.

هویت مجهول شمارش‌کنندگان آراء

پس از آن علی لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت که همان افرادی که از سه فراکسیون مجلس برای شمارش آرا انتخاب شده و آقای فرهنگی به آنها اعلام کرده‌اند برای شمارش آرا بالا بیایند.

این در حالی بود که معمولاً اسامی شمارش‌کنندگان در صحن علنی اعلام می‌شودو به نظر می‌رسد عدم اشاره به نام نمایندگانی که مسئولیت شمارش آرا را برعهده دارند به دلیل آن بوده که اخبار زودتر از موعد درز نکند. اضطراب خبرنگاران پشت درهای بسته

در ادامه رئیس مجلس زنگ پایان جلسه را به صدا در آورد و خبرنگاران و عکاسان به خارج از صحن هدایت شدند. این در حالی بود که تقریباً تمامی خبرنگاران با ا ضطراب از پشت درهای بسته اخبار صحن را پیگیری می‌کردند. پیگیری‌هایی که نهایتاً منجر به کسب نتیجه نیز شد و زمزمه‌هایی در راهروی پارلمان پیچید که حبیب‌الله بیطرف گزینه پیشنهادی وزارت نیرو تنها مرد ناکام دولت دوازدهم در ابتدای مسیر چهارساله خود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز