خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در دیدار وزیر خارجه قزاقستان:

همکاری‌های تهران – آستانه در همه عرصه‌ها گسترش می‌یابد/ تأکید بر اجرای هر چه سریع‌تر توافقات ایران و قزاقستان

asdasd
کد خبر : ۵۱۹۹۰۵

رییس‌ جمهور با بیان اینکه در دوره دولت یازدهم روابط دوستانه و عمیقی بین ایران و قزاقستان برقرار گردید، تاکید کرد: بی‌تردید در دولت دوازدهم شاهد تحرکات گسترده به منظور تحکیم و تعمیق هرچه بیشتر مناسبات و همکاری‌های تهران – آستانه در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در دیدار غیرت عبدالرحمان‌اف وزیر امور خارجه قزاقستان با اشاره به تحکیم همکاری‌ تهران - آستانه و وجود روابط برادرانه بین روسای جمهور دو کشور، گفت: در دولت یازدهم توافقات بسیار خوبی بین ایران و قزاقستان منعقد شده که تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن آنها می‌تواند به نفع منافع دو ملت و منطقه باشد.

رییس‌‌جمهور خاطر نشان کرد: دو کشور همچنین در زمینه انرژی، حمل و نقل ریلی و جابجایی توریسم و کالا از طریق دریای خزر و نیز کشاورزی و کشت فرا سرزمینی می‌توانند همکاری های خود را گسترش دهند.

روحانی مشارکت شرکت‌های دو کشور را در پروژه‌های مورد علاقه مورد اشاره قرار داد و گفت: پروژه‌های فراوانی در ایران بویژه در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد که قزاقستان می‌تواند در این پروژه‌ها مشارکت و سرمایه‌گذاری کند و در مقابل پروژه‌هایی در قزاقستان وجود دارد که شرکت های ایران می‌توانند در آنها فعالیت داشته باشد.

رییس‌‌جمهور همچنین اهمیت همکاری تهران – آستانه و نیز کشورهای حوزه دریای خزر را در خصوص حل و فصل نهایی مسایل مربوط به همکاری در دریای خزر مورد تأکید قرار داد.

روحانی در ادامه مشارکت همگانی در مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت:  ضرورت دارد همه کشورها از جمله کشورهای منطقه، آسیای میانه و از جمله قزاقستان در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری و هماهنگی‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشیم و جمهوری اسلامی ایران آماده است در این زمینه تجربیات خود را در اختیار قزاقستان قرار دهد.

غیرت عبدالرحمان‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان  نیز که به منظور شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده است با تبریک آغاز رسمی دوره جدید ریاست جمهوری دکتر روحانی، اظهار داشت: امروز نه تنها روز بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران، بلکه برای همه دوستان ایران است.

وزیر امور خارجه قزاقستان با تأکید بر اهتمام آستانه برای تقویت بیش از پیش روابط خود با تهران گفت: رییس جمهور قزاقستان با جدیت اجرا و تکمیل توافقات انجام شده با ایران را پیگیری می‌کند و امروز به واسطه تلاش‌های مشترک روسای جمهور دو کشور، روابط تهران – آستانه به سطح مشارکت راهبردی رسیده است.

عبدالرحمان‌اف خاطرنشان کرد: قزاقستان مصمم است در پروژه های ایران مشارکت کند و از ایران نیز دعوت می‌کنیم در پروژه‌های موجود در قزاقستان مشارکت فعال داشته باشند.

وزیر امور خارجه قزاقستان ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران برای حضور قزاقستان در ترکیب شورای امنیت سازمان ملل متحد به موضوع دریای خزر اشاره کرد و گفت: همانند جمهوری اسلامی ایران، معتقدیم که دریای خزر باید دریای دوستی، همکاری و توسعه و پیشرفت باشد.

وزیر امور خارجه قزاقستان در این دیدار همچنین از روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع علم و فناوری که قرار است در آستانه برگزار شود، دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز