خبرگزاری کار ایران

منتظری در جمع خبرنگاران:

پیشگیری از قاچاق فرا قوه‌ای است/در دستگاه قضایی اقدام اجرایی نداریم

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۶۴۱

دادستان کل کشور گفت:در ستاد مبارزه با قاچاق وقتی کاری به عهده دستگاه مختلف گذاشته می شود هرکس به دیگری پاس می دهد اگر می توانستیم یک دستگاه مشخص برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد کنیم بهتر بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در جمع خبرنگاران با اشاراه به وجود کالاهای قاچاق گفت: سنگین و غیرقابل قبول است که شاهد رقم بالای قاچاق در کشور هستیم و آسیبی که این موضوع به کشور می‌زند غیر قابل انکار است.

دادستان کل کشور خواستار اقدامات جدی‌تر ستاد مبارزه با قاچاق کار و ارز و همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر شد و گفت:  ستادها باید هم افزایی داشته و اعضا مکمل هم باشند تا با این دو عنصر مضر برخورد جدی‌تر شود. وقتی شاهد این مقدار قاچاق در کشور هستیم یعنی این دو ستاد کارایی لازم ندارند. زحماتی که در زمینه مبارزه با قاچاق دارند قابل تقدیر است  اما واقعیت جامعه را نمی‌توانیم نادیده بگیریم چرا که با تاکیدات رهبری، دولتمردان و نیرو انتظامی خروجی قابل قبول نیست.

منتظری با بیان اینکه اراده و عزم جزم برای مبارزه با قاچاق کالا مورد انتظار است،تاکید کرد:دستگاه قضایی گوشه از کار را در دست دارد لکن در امر قاچاق؛ وزارت اقتصاد، گمرکات و سایرین باید با هم افزایی بیشتر و اراده‌ای قوی‌تر عمل کنند تا کشور را نجات دهند.

او ادامه داد: قاچاق کالا و ارز و قاچاق مواد مخدر کشور را با آسیبی مواجه کرد و انتظار ما این است که مسئولان بتوانند مساله را حل  کنند. حالا اگر کمبودی است باید به جلو حرکت  کنیم. همیشه شاهد افزایش قاچاق کالا و مواد مخدر هستیم اگر گله‌ای می‌کنیم به معنی نادیده گرفتن فعالیت دست‌اندرکاران نیست بلکه  هدف ما کم کردن مشکلات است. 

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه چه سازوکاری برای ستاد پیشنهاد می‌کنید، اظهار داشت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر از دستگاه قضایی دو نفر حضور دارند در صورتی که کار عمده مبارزه، اقدامات اجرایی است. در دستگاه قضایی اقدام اجرایی  نداریم یا کم داریم  وعمده کار  ۹۵% به عهده دولت است حتی رسیدگی به پرونده قاچاق کالا با دولت است و در یک بخش کوچکی در مورد کالایی قاچاق سازماندهی شده در حوزه قوه‌قضاییه است .

او بیان کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر آیا قوه‌قضاییه مسئول انسداد مرزها و مسئول تعقیب قاچاقچی است؟ این وظایف دستگاه قضایی نیست. امر پیشگیری جز وظایف قوه‌قضاییه است؛ در صورتی که  پیشگیری  فرا قوه‌ای است. عمده وظایف قوه‌قضاییه در قاچاق برخورد قضایی است ما می‌گوییم قبل از پرونده شدن جلوی آن گرفته شود این وظیفه دولت و نیروی انتظامی است.

منتظری با اشاره به نقش قوه‌قضاییه در ستاد مبارزه با قاچاق گفت: دور از انصاف است که همه مشکلات را متوجه بقیه نهاد‌ها ببینیم. سهم قوه‌قضاییه در دو ستاد چقدر است در همان حد مسئولیت می‌پذیریم .

دادستان کل کشور گفت: در ستاد وقتی کاری به عهده دستگاه مختلف گذاشته می‌شود هرکس به دیگری پاس می‌دهد. اگر می‌توانستیم یک دستگاه مشخص برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باشد، بهتر بود. ستادی که رئیس جمهور، رئیس آن است   چند مرتبه با حضور رییس جمهور تشکیل شد؟ حرف ما این است برای این دو آسیب جدی، باید دولت و دستگاه قضایی مایه بگذارند. ما نمی خواهیم یک دستگاه را مسئول بدانیم. سهم بندی مهم است ببینیم سهم دولت و قوه چقدر است.

منتظری در پاسخ به این سوال که اقدام شما برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بخشی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد متوجه قانون است. قانون نواقصی دارد که باید رفع شود اما مسئول آن ما نیستیم.

او ادامه داد: بخشی از قانون در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا  باید اصلاح شود منتهی رفع اشکلات و نواقص قانونی کالا و ارز در حوزه دستگاه قضایی نیست و ما از دستگاههای مربوطه انتظار داریم اشکالات قانونی را برطرف کنند. البته خود آنها نیز  می‌دانند این مشکلات در کجا وجود دارد و ما هم انتظار داریم در رفع آن بکوشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز