خبرگزاری کار ایران

علی مطهری در جمع خبرنگاران:

هیچ نهادی خارج از قانون حق دخالت در انتخابات شوراها را ندارد

asdasd
کد خبر : ۴۸۸۰۶۹

نائب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: شخصا نامه‌ دادگستری استان تهران را در رابطه با رد برخی نامزدهای شورای شهر ملاحظه کردم. علاوه بر آن گویا شورای عالی امنیت ملی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده است.این در حالی است که هیچ کدام از این دخالت‌ها قانونی نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطهری در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران در واکنش به سوالی در رابطه با نامه دادگستری تهران در خصوص تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا اعلام کرد: وقتی که هیات نظارت شهر و استان کاندیدایی را تایید می‌کنند اینکه دادگستری یا هر نهاد دیگری وارد شده و با ارائه فهرستی بگوید این افراد باید رد شوند یا مثلا شورای عالی امنیت ملی به این منظور ورود کنند که افراد تایید شده به این دلیل که به عنوان مثال قبلا محکومیت داشته‌اند، باید رد صلاحیت شوند قانونی نیست.

او گفت: به هر حال هیات نظارت استعلام‌های لازم را اخذ کرده و بر این اساس تصمیم‌گیری کرده و هنگامی که یک نامزد در هیات مرکزی تایید صلاحیت شد ورود دیگر نهادها درست نیست و باعث می‌شود هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تحت فشار قرار گرفته و احیانا این افراد تسلیم بشوند.

نائب رییس مجلس در پاسخ به این سوال که بنا به شنیده‌ها برخی نهادها اعمال فشار کرده‌اند، گفت:‌ این موضوع ارتباطی به این نهادها ندارد و نظارت بر شورای شهر بر عهده مجلس است و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی از این طریق وارد می‌شوند.

مطهری در واکنش به سوال ایلنا، در رابطه با تذکر امروز کواکبیان مبنی بر ارجاع نامه‌ها از سوی هیات مرکزی به هیات‌های استانی اعلام کرد: پیش از این در ملاقاتی که با اعضای هیات مرکزی نظارت داشتم به آنها توصیه کردم که به هیچ عنوان تحت تاثیر فشارها قرار نگیرند چرا که در این صورت به الگویی نادرست در آینده تبدیل خواهد شد.

او گفت:‌ شخصا نامه‌ دادگستری استان تهران را در این رابطه ملاحظه کردم و علاوه بر آن گویا شورای عالی امنیت ملی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده است.این در حالی است که هیچ کدام از این دخالت‌ها قانونی نیستند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ گویا پس از آنکه برخی از افراد تایید شدند نامه‌ای آمده که این افراد رد شوند که این درست نیست. هیات نظارت تا روز گذشته فرصت رسیدگی داشتند. این نامه چند روز قبل‌تر آمده است و به هر حال اعضای هیات نظارت نیز تا حدی ایستادگی می‌کنند.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره بیان شعارهای معیشتی و وعده‌های ناممکن از سوی دو کاندیدای جریان اصولگرا اعلام کرد: به نظر می‌آید سطح انتخابات پایین آمده و کمی عوامانه شده است و کاندیداها تمایل دارند از عدم اطلاع مردم به نفع خود استفاده کنند که درست نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا این رفتارها در افزایش مشارکت تاثیر منفی خواهد گذاشت، گفت: اتفاقا احتمال دارد شور و هیجان افزایش یافته و در نتیجه مشارکت نیز بیشتر شود اما این اتفاق و این روش درست نیست. یعنی ما برای دست یافتن به یک هدف درست مجاز نیستیم که از وسیله نادرست استفاده کنیم. این مساله سطح اخلاق در جامعه را پایین می‌آورد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره احضار برخی از مدیران رسانه‌های حامی دولت به دلیل تخلفات انتخاباتی و در شرایطی که بنا بر جدول اخیر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تعداد تخلف‌های رسانه‌های اصولگرا به مراتب بیشتر از رسانه‌های اصلاح طلب بوده، گفت:‌ البته خبر ندارم که این احضاریه‌ها به چه صورت بوده و اینکه برای طرف مقابل احضاریه‌ای نیامده باشد اما آنچه مسلم است هیات نظارت بر مطبوعات باید به این مسائل رسیدگی کند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: به نظر من آقای دانش آشتیانی مقصر نیستند چرا که بلافاصله پس از کسب رای اعتماد مجلس استعفای خود را از هیات مدیره اعلام کرده منتهی مراحل اداری آن به طول انجامیده و هنوز در روزنامه رسمی درج نشده است بنابراین تخلفی مرتکب نشده است.

او در پاسخ به سوال ایلنا در رابطه با عملکرد رسانه‌های اصولگرا و برخی مقامات قضایی در انعکاس پرونده مربوط به وزیر آموزش و پرورش گفت: این اقدامات غیراخلاقی است که متاسفانه در جریان انتخابات صورت می‌گیرد و به اخلاق و معنویت جامعه ضربه وارد می‌کند.

مطهری تصریح کرد: باید این مساله را درک کنیم که بهتر است شخصیت یک نفر حفظ شود اما شکست بخورد تا اینکه پیروز شده اما شخصیت خود را از دست داده و جایگاهش نزد مردم تنزل یابد. البته این اتفاق‌ها منجر به رشد سیاسی‌ - اجتماعی جامعه شده و برای آینده مفید خواهد بود اما به هر حال شخصیت افراد در همین مقاطع مشخص می‌شود که چقدر به اصول پایبندند.

او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا نگرانی خاصی در برگزاری این انتخابات احساس می‌کنید و اینکه با توجه به مقایسه‌هایی که اخیرا از سوی اصولگرایان بین فضای انتخاباتی امروز کشور و سال ۸۸ صورت گرفته است، گفت: نگرانی خاصی وجود ندارد و حوادث سال ۸۸ هم به خاطر حضور آقای احمدی‌نژاد بود. او موجود خاصی بود که سلسله جنبان فتنه شد ولی امروز در میان کاندیداها چنین شخصیتی وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز