خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در برنامه شبکه خبر:

جوانان در کابینه آینده سهم بیشتری دارند/ انقلابی بودن به معنای خشونت و افراطی‌گری نیست

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۴۶۰

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در کابینه آینده جوانان سهم بیشتری را خواهند داشت و سن متوسط ۴۵ سال است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری در برنامه شبکه خبر در پاسخ به این سوال که از روی کابینه می‌توان مسیر و اهداف را تشخیص داد، آیا اسامی افراد کابینه را اعلام می‌کنید تا مردم وزن کابینه را بسنجند، اظهار کرد: به طور طبیعی انتخاب همکاران اولین اقدام رییس‌جمهور پس از انتخاب است. رییس‌جمهور برای انتخاب نیازمند مشورت‌هایی با گروه‌ها و احزاب و دیگر اعضای نظام و شاید مجلس است.

او ادامه داد: معتقدم کابینه باید کارآمد باشد و بتواند مشکلات کشور را حل کند مردم کابینه‌ای را کارآمد می‌دانند که با تصمیماتش مشکلات را حل کند مسیر توسعه را هموار کند و باید در این زمینه به شاخص‌ها اشاره کرد از جمله این شاخص‌ها این است که افرادی که انتخاب می‌شوند باید برنامه را قبول داشته باشند و بتوانند در بین متخصصان رشته ‌های مورد نظر سرآمد باشند.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی از اعضای کابینه فنی هستند و وزیر که انتخاب می‌شود باید قبل از جهت‌گیری سیاسی جهت‌گیری فنی داشته باشند. همچنین باید فرد امین و پاک‌دستی باشد و این پیش‌نیاز هر مسئولی در سطح کلان و میانی جمهوری اسلامی است و این به عنوان شاخص تعیین‌کننده است همچنین وزیر باید از تحرک کافی برخوردار باشد و باید حضور به موقع داشته باشد و باید کابینه‌ای باشد که همه جریان‌های کشور احساس کنند در این کابینه حضور دارند همه اقشار زنان، جوانان باید احساس کنند در این کابینه نماینده دارند قطعا کابینه من کابینه شگفتی‌سازی باشد و و به گونه‌ای است که مردم وقتی اسامی کابینه را می‌شنوند احسنت بگویند.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره متوسط سنی کابینه‌اش گفت: کشور ما کشور جوانی است و نیروهای جوان تعیین‌کننده هستند و فرصت مناسبی برای توسعه است خیلی از کشورهای جهان نیروی کار و جوان ندارند و به همین دلیل فضا را برای جذب نخبگان دیگر کشورها باز کرده‌اند ما از این نعمت برخوردار هستیم باید در همه زمینه‌ها فضا را ایجاد کنیم خصوصا فرصت مدیریت کشور را برای کسی که به مدیریت ایران و پیشرفت ایران فکر می‌کند فراهم می‌کنیم.

او با بیان اینکه باید مدیریت جوان باشد،‌ گفت: البته من طرفدار طی کردن مدیریت پله‌ای هستم نه مدیریت آسانسوری که برخی افراد یک شبه مسیری را طی می‌کنند البته اگر براساس لیاقت‌ها باشد خوب است اما به عقیده من پله پله طی کردن تجربه انسان را زیاد می‌کند نیروهای جوان باید در سطوح مختلف وارد شوند و فکر می‌کنم در کابینه آینده جوانان سهم بیشتری را خواهند داشت و سن متوسط ۴۵ سال است و زن‌ها در کابینه آینده سهم تعیین کننده‌ای دارند زن‌ها نیمی از جامعه ایران هستند که در برخی موارد توانایی‌ آنها نادیده گرفته می‌شود.

معاون اول دولت یازدهم درباره انتخاب حضور دوستانش در کابینه دولت گفت: منظور از دوستان اگر افرادی باشند که به آنها آشنایی دارم حتما وجود دارد اما از بستگان نه. این سیستم مدیریتی من است که در هیچ یک از حوزه‌های مدیریتی که مسئولیت آن را داشتم بستگانم مسئولیت نداشتند البته آنها افراد توانمندی هستند که می‌توانند در هر جای دیگری حضور داشته باشند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که رییس جمهور چگونه می‌تواند از ظرفیت‌های ملی استفاده کند، گفت: تصورم از اداره کشور شاید با دیگران متفاوت باشد و آن، این است که این کشور قادر است مسائلش را به آسانی حل کند. متاسفانه برخی سبک‌ مدیریت‌ها بحرانی کردن مسائل است و آنگاه می‌خواهند مشکلات را حل کنند.

جهانگیری با بیان اینکه هنر این است که مدیران قادر باشند مسائل را قبل از بحرانی شدن حل کنند، اظهار داشت: این ظرفیت در کشور وجود دارد. رییس‌جمهور در کشور جایگاه مهمی دارد. لازم است رییس‌جمهور با مقام اول کشور همراه باشد. اگر این گونه باشد رییس‌جمهور می‌تواند سایر قوا و نهادها را با خود همراه کند.

او اضافه کرد: تجربه مدیریتی من این اعتماد را به مردم نشان می‌دهد که من قادر هستم این همراهی را در همراه کردن قوای دیگر داشته باشم. رییس‌جمهور دومین مقام بعد از مقام رهبری است و مردم انتظار دارند که او قدرت داشته باشد و مسائل را حل کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که در صورت بروز اختلاف میان شما و قوای دیگر، چگونه می‌خواهید مشکلات را حل کنید، آیا آنها را به میان مردم خواهید برد، تصریح کرد: دولت محصول اداره کشور است. اولین دستگاهی که از التهاب جامعه و نگرانی مردم آسیب می‌بیند، خود دولت است. اولین مطالبه از دولت خواهد بود لذا دولت و رییس‌جمهور باید قادر باشند به سوالات مردم پاسخ داده و آنها را حل کند.

جهانگیری افزود: رییس‌جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهایی است که دیگر سران قوا نیز عضو آن هستند. مردم هیچ وقت از درگیر شدن قوا خوشحال نمی‌شوند بلکه وقتی خوشحال می‌شوند که دولت مشکل‌شان را حل کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا از روحیه انقلابی برخودار هستید، چگونه می‌خواهید روحیه انقلابی را در جامعه ترویج کنید، گفت: مهمترین آرمان انقلاب اسلامی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. انقلابی کسی است که به دنبال آرمان‌های انقلاب، اجرای حقوق مردم در قانون اساسی و خواست آنها باشد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در هر مقطعی متناسب با نیازهای آن تاریخ باید عمل کرد، خاطرنشان کرد: انقلابی بودن بحران ایجاد کردن، خشونت و افراطی‌گری نیست. انقلابی بودن حفظ استقلال کشور و بالا بردن قدرت اقتصادی کشور است. در زمان جنگ انقلابی کسی بود که به جبهه می‌رفت. انقلابی در زمان سازندگی کسی بود که خشت روی خشت بگذارد. من با این شاخصه‌ها از انقلابی بودن حفاظت کرده‌ام.

جهانگیری با پاسخ به این سوال که توان رئیس جمهور برای استفاده از توانمندی‌های کشور چیست، توان رئیس جمهور متکی به اختیارات است یا توانایی مدیریتی او یا همراستایی با نظرات مقام معظم رهبری؟،ابراز داشت: به هر سه مورد و هر کدام در تضاد با دیگری نیست. رییس‌جمهوری که توانایی امور را در مسائل کلان نداشته باشد یا تجربه موفقی نداشته باشد، نمی‌تواند مسائل را حل کند. مسائل کلان در دولت یا مجلس بررسی می‌شود. کسی که سابقه دولت و مجلس نداشته باشد خیلی سخت می‌تواند درخصوص مسائل کلان تصمیم‌گیری کند.

او ادامه داد: سابقه تصمیم‌گیری‌های او مهم است. توانایی و شناخت و توانایی عملیاتی او - و نه شعار دادن او - مهم است. مردم به رئیس جمهور که شخصیت دوم کشور است، رای می‌دهند که پس از رهبری بالاترین مقام است. او علاوه بر مسئولیت امور اجرایی کشور، مسئول اجرای قانون اساسی هم است. سوگند رئیس جمهور سوگند سنگینی است و به همین خاطر باید الزمات آن را فراهم کرد.

جهانگیری همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر توان کار با منتقدان را دارید آیا منتقدان در کابینه یا به عنوان مشاور دولت شما حضور خواهند داشت، تصریح کرد: شخصا معتقدم کسانی که از سیاست‌های برنامه‌های دولت انتقاد می‌کنند به دولت کمک می‌کنند تا دولت بهتر تصمیم‌گیری کند. آن‌ها از وقت خود می‌زنند و برنامه‌های دولت را نقد می‌کنند تا دولت مسیر درستی را طی کند چراکه در صورت عدم نقد ممکن است دولت کشور را به پرتگاه ببرد.

او ادامه داد: باید قدر منتقدان را دانست و با آغوش باز از آن استفاده کرد البته نقد با تخریب مسئله جداگانه‌ای است و متاسفانه عده‌ای با رای ملت ضدیت می‌کنند و می‌خواهند ملت را از کاری که کرده است پشیمان کنند و این تخریب است و در غیر این صورت باید از منتقدان استقبال کرد. زمانی که در وزارت صنعت و معدن بودم به طور طبیعی بخش خصوصی وظیفه تبعیت از مصوبات دولت را داشت اما ما  یک مجموعه از بخش‌خصوصی را انتخاب کرده بودیم و به آنها گفتیم هر تصمیمی که دولت اتخاذ می‌کند اول شما ببیند بعد اگر خوب بود ما اعمال می‌کنیم.

او درباره توصیه‌های رهبری مبنی براینکه نگاه به داخل داشته باشید و به بیگانه متکی نباشید، گفت: من از دوربین شبکه خبر استفاده می‌کنم و اعلام می‌کنم نگاه به بیرون کردن به این معنا که از بیرون امکاناتی بیاید و توجهی از طرف آنها بشود تا مشکلات ما حل شود اشتباه است. کشوری که نتواند برای مشکلات خود برنامه‌ریزی کند و ظرفیت‌هایش را به حرکت در آورد ضعیف است. ایران کشور بزرگی است و بهترین موقعیت جغرافیایی را دارد و بهترین منابع و نیروی انسانی بسیار قوی دارد، صدها فرصت در ایران وجود دارد که باید برای توسعه به آنها تکیه کرد.

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مقام معظم رهبری به من لقب فرمانده ستاد مقاومتی را داده‌اند، خاطرنشان کرد:  اقتصاد مقاومتی ۵ رویکرد اصلی دارد. دو محور آن درون‌زایی و برون‌نگری است. درون‌زایی یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های ایران و برون‌نگری یعنی با دنیا تعامل کنیم ما اقتصاد محصور نمی‌توانیم داشته باشیم. اقتصاد ایران بزرگ است و در دنیا در رتبه هجدهم قرار دارد. ما از برون‌گرایی سه مطلب می‌دانیم. اول اینکه کالایمان را به دنیا صادر کنیم همچنین شرکت‌های خدماتی ایران بتوانند کارهای توسعه‌ای را اجرا کند و صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم و بتوانیم از دنیا فناوری وارد کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: باید منابع خارجی را در جایی که لازم است وارد کنیم. ما در طرحی که برای صنعت نفت تهیه کرده‌ایم ۲۰۰ میلیارد دلار  برآورد هزینه داشته‌ایم که باید از خارج تامین شود ما نباید سرمایه‌ای را که باید برای خدمات به مردم روستاها و مناطق محروم استفاده شود را در صنعت نفت و گاز هزینه کنیم این صنایع آنقدر جاذبه دارد که می‌توان برای آن سرمایه جذب کرد.

او همچنین درباره اولویت سیاست خارجی دولت آینده‌اش گفت: اولویت براساس منافع ملی کشور تعریف می‌شود در هر جا منافع ملی ما بیشتر تامین شود ما در آنجا خواهیم بود. کشورهای همسایه و مسلمان اولویت ما هستند. بی‌شک در تعامل فرهنگی و امنیتی و اقتصادی همسایگان در اولویت هستند. همچنین باتوجه به موقعیت ما در آسیا و افزایش سهم آسیا در اقتصاد دنیا باید رویکردمان به کشورهایی باشد که بیشترین توسعه را دارند بدون شک در اروپا، آفریقا و آمریکا نیز جاهایی وجود دارد که از اولویت‌های ما است هر جا منافع ملی باشد اولویت ما است.

معاون اول دولت یازدهم درباره راهبرد دولت برای حمایت از مقاومت در منطقه نیز توضیح داد: منطقه ما حساس است متاسفانه در مقطع فعلی با اتفاقات جدیدی در منطقه روبرو شدیم که بخشی از آن برای آسیب زدن به ایران بود. هم قدرت‌های جهانی و هم برخی کشورهای منطقه در این رخ دادن اتفاقات باهم همکاری داشتند. داعش در کشورهای همسایه ما در حال خونریزی است و حرکت‌هایی که انجام می‌دهند روی امنیت ایران تاثیرگذار است. ما امنیت کشور و مردم را با هیچ چیز معاوضه نمی‌کنیم همانطور که در حال حاضر در این کانون ناامنی منطقه با همت سپاه، نیروی انتظامی و ... امنیت داریم باید تلاش کنیم این امنیت همچنان حفظ شود.

جهانگیری در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا به هر دلیلی تحریم جدیدی وضع کند اقدام شما چیست، تصریح کرد: از اول انقلاب ما توسط آمریکا همیشه تحریم شده‌ایم. اما بدانید تحریم آمریکا موثر نیست  و این تحریم‌ها زمانی اذیت کننده است که دنیا و اروپا را با خود همراه کند مهمترین وظیفه ما این است که با دیپلماسی قوی مانع اجماع امریکا و کشورهای اروپایی شویم.

او با اشاره به برجام تاکید کرد: برجام یک نمونه موفق از کاری است که ما توانستیم خواسته خود را بر قدرت‌های بزرگ دنیا تحمیل کنیم. قدرت‌های بزرگ نمی‌خواستند ایران فناوری هسته‌ای را داشته باشیم اما ما این فناوری هسته‌‌ای را به قدرت‌های بزرگ تحمیل کردیم لذا برجام یک توافق بین‌المللی است که آمریکا هر عکس‌العملی در مقابل آن داشته باشد با آن برخورد خواهیم کرد و ما قدرت این برخورد را داریم و حتما پشیمان خواهند شد.

معاون دولت یازدهم در جمع‌بندی سخنانش گفت: شرایط داخلی ایران و شرایط بین‌المللی ایران وضعیت را به نقطه‌ای رسانده که باید به دنبال راهکارهای جدی باشیم ما چالش‌های بزرگی در پیش رو داریم این چالش‌ها با انسجام و تلاش همه ما برطرف خواهد شد برای اینکه این اتفاق بیفتد همه باید در صحنه باشند و تمام جریان‌‌های سیاسی باید بکار گرفته شوند باید الگوی مدیریتی ترسیم شود که قادر باشیم مشکلات کشور را حل کنیم یکی از آنها مساله بیکاری، آب محیط زیست و از این دست مشکلات است.

او خاطرنشان کرد: ما باید به شخصیت‌ها سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌های نمادین احترام بگذاریم و از آنها کمک بگیریم چراکه هر کدام از آنها قادر به حل مشکلات مردم هستند چرا نمی‌گذاریم اینها کار کنند باید زمینه‌ای برای فعالیت آنها آغاز کنیم. بدون شک دولت دوازدهم دولتی باید باشد که توانایی حل این مشکلات را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز