خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در رادیو ورزش:

وحدت جامعه در افزایش هویت ملی شکل می‌گیرد/ در تخصیص اماکن ورزشی بین زنان و مردان باید با عدالت برخورد کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۳۷۴

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش در هویت بخشی به جامعه سهم مهمی دارد، گفت:‌ وحدت جامعه در افزایش هویت ملی شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه ورزش که از رادیو ورزش پخش شد، به جایگاه ورزش در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی و هر نظامی در ارتباط با مردم، مسئولیت‌هایی دارد که باید در قوانین و اسناد مختلفی مانند قانون اساسی نمود داشته باشد تا مردم بر اساس آن قانون وظایف را از مسئولان طلب کنند.

او با بیان اینکه مهمترین بخش‌هایی که وجود دارد در بحث سلامت، هویت ملی و حقوق ملی مردم است، اظهار داشت: وقتی به ورزش به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار نگاه می‌کنیم باید به سلامت مردم توجه کنیم. اگر سلامت مردم ساماندهی‌نشود، حکومت مجبور به ورود در عرصه درمان است. می‌توان با ورزش به شادابی و امید جوانان به آینده کمک کرد.

بالا رفتن پرچم ایران در جهان هویت ملی را افزایش می‌دهد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هنگامی که پرچم ایران در نقاط مختلف جهان بالا می‌رود باعث افتخار و غرور ایرانیان است و هویت ملی را افزایش می‌دهد. انسجام و وحدت مردم در افزایش هویت ملی شکل می‌گیرد. ایرانی بودن بدون در نظر گرفتن اقلیت مذهبی باعث یکرنگی مردم شده و ورزش در هویت بخشی به جامعه سهم مهمی دارد.

جهانگیری در رابطه با اهمیت ورزش همگانی تصریح کرد: دولت باید به صورت جدی به ورزش بپردازد و منابع مورد نیاز را تخصیص دهد. ورزش همگانی اهمیت بالایی دارد و باید بتوان مردم را برای ایجاد سلامت ترغیب کرد. در سال‌های اخیر سعی شده با فرهنگ سازی به ورزش همگانی پرداخته شود.

ورزش قهرمانی باید مورد توجه دولت باشد

او با تاکید بر لزوم توجه دولت به ورزش قهرمانی خاطرنشان کرد: ورزش قهرمانی باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا قهرمانان در عرصه‌های مختلف افتخارآفرینی کنند. در کشور ما محدودیت‌هایی وجود دارد که یکی از آنها زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی مخصوصا برای خانم‌ها است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: باید منابعی اختصاص داده شود تا به خانم‌ها اماکنی مخصوص خودشان اختصاص یافته و این شرایط در شهرستان‌ها و مناطق محروم اولویت دارد. باید در تخصیص اماکن ورزشی بین زنان و مردان با عدالت برخورد کرد.

برخی روستاها امکانات اولیه ورزشی را هم ندارند

جهانگیری با بیان اینکه برخی روستاها امکانات اولیه ورزشی را هم ندارند، ابراز داشت: در دولت یازدهم برای مشارکت بخش خصوصی در ورزش قدم‌هایی برداشته شده و برخی اماکن نیمه کاره به آنها واگذار شده تا با تکمیل آن، اماکن در اختیار ورزشکاران قرار گیرند.

او افزود: برخی خیرین در ساخت اماکن ورزشی ورود پیدا کردند و ساخت برخی مکان‌ها و لوازم ورزشی در اختیار آنها قرار گرفته است.

نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص برنامه ششم توسعه عنوان کرد:‌ در برنامه ششم توسعه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص پیدا کرده و امیدواریم در ادامه این میزان افزایش یابد. در بخش ورزش حرفه‌ای هم باید در برنامه‌ریزی از متخصصان و صاحب‌نظران این عرصه استفاده و منابع آن را افزایش داد.

فضایل اخلاقی بین ورزشکاران باید افزایش یابد

جهانگیری در خصوص اخلاق در ورزش یادآور شد: اخلاق یکی از مهمترین ویژگی‌های یک جامعه انسانی است و حتی اگر به رسالت پیامبر اکرم نیز نگاه کنیم مهمترین موضوع برای ایشان مکارم اخلاقی است. این راهکار کلی برای تمام جامعه است. نسل جوان از ورزشکاران الگو می‌گیرند و علاقمندی به قهرمانانی مانند تختی و پوریای ولی به عنوان سمبل مطرح است که از ارزش‌های اخلاقی این افراد نشأت می‌گیرد.

او اضافه کرد: باید در بین ورزشکاران فضایل اخلاقی افزایش یابد تا جوانان الگوی مناسبی داشته باشند اگر جوانان در تصمیم‌گیری آزاد باشند بهتر عمل می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به معنای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یک مجموعه سیاسیت‌هایی است که تدوین شده تا اقتصاد کشور را به نقطه مطلوب برساند که تعریف آن این است که اقتصاد بتواند در مقابل تکان‌های خارجی مقاومت کند. ساختار چنین اقتصادی برای کشور ما بسیار مهم است. 

برای درمان اقتصاد کشور نباید نفت و معادن را بفروشیم

جهانگیری تاکید کرد: ایران کشوری است که به صورت طبیعی به نفت متکی است و با کاهش قیمت دچار افت می‌شود. ما به دنبال اقتصادی هستیم که با این اتفاقات به مشکل برنخورد. پنج رویکرد جدی در اقتصاد مقاومتی ذکر شده که یکی اقتصاد دانش بنیان است. ما نباید نفت و معادن را بفروشیم و اقتصاد را درمان کنیم.

او با بیان اینکه برای ورزش کشور این دانش باید به وجود بیاید تا به جای اتکا به منابع طبیعی به دانش متکی شود، گفت: این امر باید در تمام فدراسیون‌ها لحاظ شود. در بنگاه‌های اقتصادی که به صورت سنتی کار می‌شود باید نیروهای متخصص بر سر کار بیایند تا بتوانند با تولیدات بین‌المللی رقابت کنند.

امور ورزشی به مردم واگذار شود

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مردمی کردن اقتصاد را دومین رویکرد اقتصاد مقاومتی مطرح کرد و اظهار داشت:‌ این امر می‌تواند در ورزش نیز اتفاق بیافتد. امور ورزش باید به دست مردم باشد. چه اشکال دارد ورزشگاه‌ها به دست مردم اداره شود. راهکارهایی باید پیدا کرد که فدراسیون‌ها مردمی باشد. امور ورزش مانند امور دیگر باید طبق یک برنامه پنج ساله به مردم واگذار شود.

جهانگیری در خصوص اقتصاد عدالت بنیان تصریح کرد: در تمام بخش‌ها و رشته‌های ورزشی می‌توان اقتصاد عدالت بنیان داشت به این گونه که منابع و تخصیصات به تمام رشته‌ها اختصاص یابد و با بالا بردن یک رشته، رشته‌های دیگر محروم نشوند و روسای ورزشی بر اساس شایستگی انتخاب شوند. در رابطه با درونزایی و برونگرایی در ورزش نیز می‌توان به ظرفیت‌های ورزشی در داخل اشاره کرد.

او تاکید کرد: صادرات تولیدات ورزشی کشور به خارج و تعامل با ورزش دنیا و ارتقای آن می‌تواند در دستور کار ورزش ایران قرار گیرد. ورزشکاران ایرانی به درستی در سطح جهان شعار جدایی ورزش از سیاست‌های دنیا را سرداده‌‌اند که این یک دیپلماسی صحیح است.

جهانگیری در خصوص رکود، تورم و ایجاد اشتغال تصریح کرد: رکود، تورم و ایجاد اشتغال جهت‌گیری‌های اصلی در سیاست‌های کلان اقتصادی است. کشور دوران سختی را پشت سر گذاشته است. اقتصاد ایران در مقاطع بسیاری در تورم بالای ۴۰ درصد قرار گرفت که در دنیا نادر است.

بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود و تورم بالا دچار ورشکستگی شدند

او افزود: رشد اقتصادی منفی داشتیم که تا حد ۶.۸ درصد پیش رفت. تورم بالا و رشد منفی به صورت همزمان در سال ۹۱ تجربه کردیم و اقتصادی که هر دو رکود و تورم را باهم تجربه کرده، شاهد زندگی سخت مردم بوده است. در این شرایط بنگاه‌های اقتصادی نمی‌توانستند ادامه دهند و دچار ورشکستگی شدند.

 تلاش کردیم ماشین اقتصاد ایران را از دره خارج کنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در آن دوران ماشین اقتصاد ایران وارد یک دره شد و آسیب جدی دید، خاطرنشان کرد: ما در این چهار سال تلاش کردیم این ماشین را از دره خارج کرده و در مسیر صحیح‌اش قرار دهیم. در حال حاضر با قاطعیت می‌توان گفت که ماشین اقتصاد ایران در مسیر اصلی خود قرار گرفته و تورم کاهش یافته و اشتغال افزایش یافته است.

برندهای بین‌المللی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از برندهای بین‌المللی علاقه‌مند به همکاری‌ و سرمایه‌گذاری در ایران هستند، ابراز داشت: آنها علاقه دارند با کارگاه‌های ایران همکاری و حتی کارگاه‌های محصولات ورزشی ما همکاری کرده و کالا تولید و آنها را صادرات کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: کشورهای پیرامون ایران و کشورهای منطقه حرکت صنعتی خود تازه شروع کرده‌اند، اگر ما کالایی با برند معتبر تولید کند، امکان صادرات آن وحود دارد.

انتخاب مدیران جزو مهمترین مسئولیت‌های رئیس جمهور است

جهانگیری در رابطه با برنامه‌اش برای سپردن مسئولیت‌های مدیریتی در عرصه ورزش در دولت احتمالی‌ آتی‌اش بیان کرد: انتخاب مدیران جزو مهمترین مسئولیت‌های رئیس جمهور است. رئیس جمهور به محض انتخاب، باید وزرا و معاونان‌شان و متعاقب آن، معاونان وزرا و استانداران و بخشداران را تعیین کنند.

او با بیان اینکه انتخاب مدیران اصلی‌ترین مسئله است، یادآور شد: بهترین برنامه هم که وجود داشته باشد، وقتی خوب اجرا نشود، آن برنامه‌ فایده‌ای نخواهد داشت. بنابراین لازم است که با توجه برنامه‌ها، مدیران متناسب با آن هم انتخاب شوند.

مدیران چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

معاون اول رئیس جمهور در تشریح ویژگی‌های مدیران مدنظر او عنوان کرد: در درجه نخست، مدیر باید سالم و پاک باشد. مدیر کلان اگر این ویژگی را نداشته باشد، در مجموعه‌اش معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. دومین ویژگی این است که مدیر ما در رشته خود باید از دانش متناسب با آن برخودار باشد. البته یک مدیر نمی‌تواند همه دانش را داشته باشد ولی از نظر مدیریتی باید با آن مجموعه مرتبط باشد.

مدیر باید تکمیل‌کننده قبلی باشد و نه تخریب‌کننده او

جهانگیری با بیان اینکه یک مدیر باید از تجربه کافی برخودار باشد، گفت: مدیر باید بداند که در آن مجموعه چه اتفاقی رخ خواهد داد و می‌دهد. مدیر می‌آید تا نقاط وقت قبلی‌ها را تقویت و نقاط ضعف آنها را اصلاح کند. نفر بعدی باید تکمیل‌کننده قبلی باشد و نه تخریب‌کننده او. 

او ادامه داد: مدیریت باید کارامدی داشته باشد تا هر روز یک گره را باز کند. شان نزول مدیریت، کارامدی است. مدیری که هر روز یک گره را باز نکند، قدمی برنداشته است. 

مردم در ابتدای این دولت از هزینه‌های درمان رنج می‌بردند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درخصوص برنامه‌اش برای سرمایه‌گذاری در ورزش اظهار داشت: بحث سلامت از اصلی‌ترین بحث‌های هر کشور و جامعه‌ای است. ما در ابتدای این دولت با مشکلی روبرو شده بودیم و آن، این بود که مردم بیش از بیماری از هزینه‌های درمان آن رنج می‌بردند.

جهانگیری با اشاره به حضور خود از یک بیمارستان تصریح کرد: من در عید 93 که شش ماه از آغاز بکار دولت گذشته بود، برای عیادت بیماران به بیمارستان رفته بودم. فردی را ندیدم که از هزینه آن ننالد و گلایه‌ای نکند. یکی از گرانی دارو، یکی از هزینه‌های درمان حرف می‌زد. یکی گفت برای خرید دارو و حتی ملافه و دارو را باید از بیرون خرید.

طرح تحول سلامت کاری کارستان بود

او با اشاره به طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: این دولت در بخش سلامت کار بزرگی کرده است. من یکجا از آن به عنوان کاری کارستان نام بردم. وقتی وارد طرح سلامت شدیم فکر نمی‌کردیم این گونه مشکلات را برطرف و موجب رضایت شود. مقام معظم رهبری در دیداری که با ایشان داشتیم گفتند اگر هزار تا سخنرانی کنید به اندازه‌ای که بیمار به بیمارستان می‌رود و اثرات را ببیند، اثر ندارد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه هم‌اینک مردم دغدغه هزینه بیمارستان را ندارند، ابراز داشت: پرداخت از جیب مردم و بستری شدن در بیمارستان به هفت درصد رسیده است. این دامنه در حاشیه شهرها توسعه هم یافته است. بیش از 12 هزار متخصص به مناطق محروم رفته‌اندو در آنجا مستقر شده‌اند تا خدمات ارائه دهند.

 هیچ ایرانی نیست که بیمه نشده باشد

جهانگیری با بیان اینکه یکی از هزینه‌های بالای دولت هزینه سلامت است، عنوان کرد: هیچ ایرانی نیست که بیمه نشده باشد. بیش از 10 میبلیون بیمه شده‌اند. در آن مقطع کارمان بلندپروازنه به نظر می‌رسید ولی چون مصمم به حل مسئله سلامت و بیماری و خارج شدن این دغدغه از ذهن مردم بودیم، موفق شدیم.

او با بیان اینکه اگر پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم می‌توانیم هزینه‌ها را کاهش دهیم، یادآور شد: ابراز اصلی برای کاهش بیماری، وزرش است. ورزش موضوعی چندوجهی است و تنها یک موضوع تفریحی نیست. با یک ریال سرمایه‌گذاری چند برابرش را می‌توان صرفه‌جویی کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم بحث اهمیت ورزش است، بیان کرد: این مسئله تنها مختص به مسئله سلامت نیست. یک موضوعی که در دو سال اخیر به آن پرداختیم، مسئله آسیب‌های اجتماعی بود که به حدی رسید که با حضور رهبری چهار جلسه تشکیل شد و سران قوا و مسئولان عالی رتبه نظام در آن حضور داشتند. در راس آسیب‌های اجتماعی اعتیاد است. یکی از بهترین راه‌های کاهش آن، ایجاد اشتیاق به ورزش است. اگر می‌خواهیم جوان از نوآوری برخودار باشد، باید ورزش تضمین کنیم. 

حضور دولت در عرصه تصدی‌گری اخلال‌آفرین است

جهانگیری درخصوص برنامه‌اش برای تصدی امور ورزشی به مردم گفت: دولت در اقتصاد ایران نقش پر رنگی دارد. یک بخش از امور کشور، امور حاکمیتی است که قابل واگذاری نیست مانند امنیت. دولت مکلف به تامین امنیت است. قوه قضاییه مسئولیت حاکمیتی است. بخشی از امور هم تصدی‌گری است و مردم بهتر انجام می‌دهند و حضور دولت اخلال‌آفرین است.  

دولت در بخش ورزشی داور است و نمی‌تواند بازیکن باشد

او اضافه کرد: دولت در بخش ورزشی داور است و نمی‌تواند بازیکن باشد. اگر دولت وارد بازی شود و به نفع یکی از دو تیم بازی کند، این دیگر بازی نیست. دولت باید زمین رقابت را برای مردم فراهم و دستورالعمل رقابت را هم تهیه کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید زمینه حضور مردم را فعالیت کنند، اظهار داشت: قانون اساسی در اصل 44 این جهت‌گیری را اخلال کرده بود. وقتی بخش خصوصی می‌خواست فعالیت کند، سقف فعالیت را نمی‌دانست. با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی این ابهام از جلوی اقتصاد ایران برداشته شد. اینکه رهبری گفت همه بخش‌ها حضور داشته باشند یعنی صد در صد مردم می‌توانند فعالیت کنند. در ورزش هم می‌توان هم با مردم مشارکت داشته باشیم.

جهانگیری با ذکر خاطره‌ای تصریح کرد: من استاندار اصفهان بودم. در سال 74 و 75، کلنگ ورزشگاه نقش جهان را زدیم و فکر می‌کردیم سه، چهار ساله تمام می‌شود ولی زمانی که من معاون اول شدم، آن را افتتاح کردم. استاندار و وزیر ورزش نزد من آمدند و گفتند نمی‌توان این پروژه را تکمیل کرد، چون پول و بودجه می‌خواهد. من گفتم شرکت غیرعمومی را پیدا کنید تا این ورزشگاه را تکمیل کند و در یک مدت از آن بهره‌برداری کند. یک شرکت پیدا شد و این تکمیل کردن را در مدت یکسال تمام کرد. اگر از ظرفیت مردم استفاده کرد، خیلی از طرح‌ها را می‌توان تکمیل و نهایی کرد. 

بانوان ایران با محدودیت‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستند

او در رابطه با ورزش بانوان نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه بانوان ایران با محدودیت‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف روبه‌رو هستند اما آنها هرکجا در بخش‌های مختلف حضور داشتند، موفق بودند. در برخی از دوره‌ها قبولی خانم‌ها تا 67 درصد بود که برای کنترل این مسئله، با محدودیت جنیستی روبرو شدیم که با اعتراض بعضا درست خانم‌ها روبرو بودیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به محدودیت بانوان برای ورزش ابراز داشت: وقتی خانم‌ها برای ورزش و تفریح به پارک می‌آیند، به خاطر ارزش‌های جامعه باید محدودیت‌هایی را قبول کنند. از نظر مدیریت وضعیت بدتر است. تعداد محدودی خانم در بخش‌های مدیریتی حضور دارند. البته آن وضعیت در این دولت بهتر شده است. در این دولت، سفیر خانم و فرماندار زن هم حضور دارند. معاون زن رئیس جمهور قبلا نیز داشتیم. تعداد نمایندگان زن در این دوره بیشتر شده است.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از محدویت‌ها در بخش ورزش است که شاید زنان بیشتر دچار مشکل شده‌اند، عنوان کرد: باید خانم‌ها از دولت مطالبه کنند که توجه بیشتری داشتهباشد. خانم‌ها هم در هیات‌ها و هم در ساختار ستادی باید باشند و در هم میادین ورزشی باشند. آنها هر کجا رفتند، افتخار آفریده‌اند.

او افزود: خانم علیزاده برای اولین بار در المپیک مدال گرفت. باید حضور زنان را فراهم کنیم و هم موانع را برطرف کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز