خبرگزاری کار ایران

رییس کانون وکلای مرکز:

برخی ادعاهای نامزدها در مناظره مصداق بارز نشر اکاذیب است/ کاندیداها برنامه‌های خود برای جلوگیری از نقض حقوق و آزادی‌های فردی را تشریح کنند

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۷۰۹

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز برخی از اظهارات نامزدها در مناظره‌های تبلیغاتی را مصداق نشر اکاذیب دانست و گفت: افراد نباید مسائلی که کذب است و یا صحت آن تایید نشده است را نشر ندهند.

امیر حسین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد ممنوعیت تبلیغاتی برای رسانه‌هایی که از بیت‌المال استفاده می‌کنند گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری صراحتا می‌گوید نهاد‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند یا وابسته به این نهاد هستند حق ندارند له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موضع بگیرند؛ قطعا اعمالی که برخی از رسانه‌های مشمول این ماده انجام می‌دهند تخلف است و باید ضمانت اجرای این ماده در مورد آنها اعمال شود.

رییس کانون وکلای مرکز خاطر نشان کرد: این کار خلاف است و آن کاندیدایی که علیه او یا له رقیب او تبلیغات می‌شود حق دارد از این رسانه به دادسرای رسانه شکایت کند که این امر قابل پیگیری است. بی‌تردید دادستان می‌تواند در این مساله وارد شود چراکه وقتی از بودجه عمومی به نفع یک نامزد استفاده می‌شود قطعا جنبه عمومی دارد و دادستان صلاحیت پیگیری را دارد و هم مکلف است.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: یارانه‌ای که وزارت ارشاد در مقام وظیفه‌اش به رسانه‌ها می‌دهد عمومی است این به معنای استفاده از بودجه عمومی دولتی نیست. منظور این است که از بودجه عمومی و دولتی اداره شوند. کمک های وزارت ارشاد نمی‌تواند مشمول ماده۶۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری شوند و نمی‌توان آن را تفسیر موسع کرد. ماده۶۸ قانون انتخابات شامل سایت‌ها، خبرگزاری و رسانه‌های مجازی است که وابسته به نهاد، سازمان‌های دولتی و عمومی یا سازمان نظامی هستند که از این رو از کار تبلیغاتی منع شده‌‌اند.

او بیان داشت: متاسفانه خود داوطلبان این مسائل را رعایت نمی‌کنند و نسبت به هم اهانت می‌کنند و گاهی اکاذیبی را نشر می‌دهند. عناوین مجرمانه‌ای در خود مناظره‌ها وجود دارد. تذکرات و تاکیداتی اگر باید باشد از خود آنان باید شروع شود. مسائلی که کذب است و یا صحت آن تایید نشده است را نشر ندهند. اگر مطلب کذبی در تبلیغات منظره‌ها بیان شود قابل شکایت در دادسرا می باشد و مصداق بارز نشر اکاذیب است.

حسین‌آبادی با اشاره به مناظره اول اظهار کرد: جای خالی سوالات مربوط به حقوق شهروندی در مناظره‌ها و برنامه‌ها احساس می‌شود. حتی خود داوطلبان نیز در این زمینه مطلبی ارایه نکردند.حسن روحانی خودش مبدع منشور حقوق شهروندی است اما نمی‌دانم با چه مناسبتی در این زمینه اصلا فعالیت نمی‌کند ولی در دوران قبل از انتخابات در زمینه حقوق شهروندی بسیار فعال بود. نمی‌دانم شاید فکر می‌کنند برای مردم مسائل اقتصادی، شغل و کار خیلی مهم تر از حقوق‌ و‌ آزادی‌های فردی است. درست است که نداشتن شغل و مسکن از حقوق شهروندی است اما به طور مستقیم به مبحث حقوق شهروندی اشاره نشده و آن جور که باید و شاید و بصورت پررنگ به حقوق شهروندی پرداخته نشد.

او تصریح کرد: حقوق و آزادی‌های فردی بسیار مهم است و داوطلب‌ها باید بگویند برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندی در سازمان دولتی چه برنامه‌ای دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز