خبرگزاری کار ایران

اعتراف استاد حقوق دانشگاه هاروارد:

توافق هسته‌ای مسیر ایران را در راه تبدیل به یک قدرت هسته‌ای متوقف نکرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۱۰۹

استاد حقوق هاروارد مدعی شده کنگره آمریکا باید قانونی وضع کند که طی آن ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند در غیر این صورت این توافق توسط ایران جوری تفسیر خواهد شد که هرگز ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع نمی‌کند و تنها برای یک دهه دستیابی به این سلاح را به تعویق خواهد انداخت.

به گزارش ایلنا، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل نشنال نیوز» نوشت: کره‌شمالی چند آزمایش هسته‌ای را در سال‌های اخیر انجام داده و از هر زمانی در گذشته قدرتمندتر شده است. کشوری که به اندازه ایالت ویرجینای آمریکاست و رشد سرانه ناخالص ملی‌اش سه درصد آمریکاست و حتی آزمایشات موشکی‌اش نیز بعضا موفق نبوده است، امروز زرادخانه‌های موشکی متعارف و غیر متعارفش تهدید جدی برای آمریکاست.

در این گزارش همچنین گفته شده که با وجود تضمین‌هایی که کره شمالی در سال ۱۹۹۴ به دولت کلینتون داد که هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، اما در نهایت دستیابی‌اش به سلاح هسته‌ای هیچ عواقب منفی برای او در برنداشت.

«الن درشوویتز» استاد حقوق دانشگاه هاروارد مدعی شده که آمریکا باید از کره شمالی درس بگیرد و تجربه مشابهی با ایران نداشته باشد.

او مدعی شده که درس سختی که از شکست آمریکا در توقف کره شمالی قبل از تبدیل شدن این کشور به یک قدرت هسته‌ای گرفته شده باید باعث شود که هرگز به ایران اجازه ندهند به انبارهای هسته‌ای دست پیدا کند. هیچ چیز خطرناک‌تر از این نیست که ایران به سلاح هسته‌ای مسلح شود.

این استاد دانشگاه هاروارد گفت که توافق هسته‌ای با ایران موفق به توقف مسیر ایران در راه تبدیل این کشور به یک قدرت هسته‌ای نشده است.

او ادعا کرده که این توافق، مسیر ایجاد زرادخانه هسته‌ای در ایران را به تعویق انداخته اما از آن جلوگیری نکرده است. علیرغم بیان صریح مقدمه توافق که به ایران تاکید کرده هرگز تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال توسعه و دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، ایران از این قدرت بازنمانده است.

او مدعی شده کنگره آمریکا باید قانونی وضع کند که طی آن ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. روسای جمهور آتی آمریکا باید از قدرتشان برای جلوگیری از تبدیل ایران به سلاح هسته‌ای استفاده کنند.

درشویتز مدعی شده اگر چنین قانونی وضع نشود این توافق توسط ایران جوری تفسیر خواهد شد که هرگز ایران را از دستیابی یه سلاح هسته‌ای منع نمی‌کند و تنها برای یک دهه دستیابی به این سلاح را به تعویق خواهد انداخت. این نباید نتیجه توافق هسته‌ای باشد؛ باید از کره شمالی درس بگیریم و این تجربه را تکرار نکنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز