خبرگزاری کار ایران

واکنش جمهوری خواهان کنگره آمریکا به توافق «بوئینگ» با شرکت هواپیمایی «آسمان»/ ترامپ همه قدرتش را برای توقف توافق به کار ببرد

asdasd
کد خبر : ۴۷۴۸۵۰

نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا از توافق بویینگ با ایران انتقاد و از ترامپ خواست با همه توان جلوی این توافق را بگیرد.

به گزارش ایلنا خبر امضای توافق بویینگ با شرکت هواپیمایی آسمان ایران برای فروش ۶۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ با واکنش هایی از سوی تحلیل گران و نمایندگان کنگره امریکا همراه بوده است.

این معامله که هنوز به دریافت مجوزهای لازم از سوی دفتر امور دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری نیازمند است می تواند آزمون مهمی برای دولت ترامپ و برای تمایل این دولت به قبول رابطه تجاری شرکت های آمریکایی با ایران باشد.

بویینگ اعلام کرده که این توافق به مجوزهای لازم از سوی دولت آمریکا نیاز دارد و قرار است ۱۸ هزار شغل برای آمریکایی‌ها ایجاد کند.

توافق بویینگ با شرکت هواپیمایی آسمان بوده که سومین شرکت ملی بزرگ هوایی در ایران به شمار می رود. این اولین توافق بزرگ بین ایران و شرکت‌های بزرگ آمریکایی بعد از روی کار آمدن ترامپ است.

یک تحلیل‌گر ناوگان هوایی در آمریکا گفته توافق بویینگ با ایران آزمون خوبی برای اولویت های ترامپ است. اگر بویینگ از فروش هواپیما به ایران منع شود به این معنی است که دیگر کمپانی‌های ساخت هواپیما در سراسر جهان گوی سبقت را از کمپانی‌های سازنده هواپیمای آمریکایی خواهند ربود.

ریچارد ابولافیا تحلیل گر و پ‍ژوهشگر ناوگان هوایی در فیرفاکس گفته همیشه در این موارد تضاد و چالش هایی دیده می شود. ترامپ علیه ایران سخت گیری زیادی داشته است اما در نهایت این به اشتغال زایی آمریکایی ها مربوط می شود. خیلی سخت است که به راحتی بگوییم این فرصت را به اروپایی ها می دهیم.

اعلامیه شرکت هواپیمایی بویینگ با نشانه های افزایش خصومت دولت ترامپ با ایران در تضاد است. ماه گذشته ایالات متحده آمریکا علیع ۲۵ شرکت و فرد ایرانی تحریم هایی را اعمال کرد. 

به گزارش نیویورک تایمز معلوم نیست این توافق میان بویینگ و شرکت هواپیمایی آسمان در زمان ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفته یا در پایان دوره اوباما. مقامات بویینگ از اظهار نظر در این خصوص سر باز زده اند.

بر اساس اعلامیه منتشر شده توسط شرکت هواپیمایی بویینگ آسمان خواستار خرید ۳۰ هواپیمای بویینگ ۷۳۷ به ارزش ۳ میلییارد دلار است و حق خرید ۳۰ هواپیمای دیگر را نیز دارد. برنامه ارسال این هواپیماها از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

ایران یکی از قدیمی ترین ناوگان هوایی دنیا را به دلیل سال‌ها تحریم شرکت‌های غربی علیه شرکت‌های هوایی این کشور دارد. منتقدان آمریکایی ایران در کنگره و جاهای دیگر بارها فروش هواپیمای بویینگ به ایران را مورد نقد قرار دادند و مدعی‌اند که برخی از این هواپیماها به مصارف نظامی در ایران می رسد.

پیتر رسکام نماینده ایالت ایلینویز و جمهوری خواه صاحب نفوذ در آمریکا که سابقه مخالفت طولانی با تمایل بویینگ برای فروش هواپیما به ایران را دارد از این توافق انتقاد کرد.

او همچنین ابراز امیدواری کرده که دولت ترامپ از همه قدرتش برای ایجاد محدودیت و توقف این توافق استفاده کند.

بویینگ گفته پیش زمینه های لازم برای جلوگیری از سو استفاده ایران از این هواپیماها چیده شده است و این توافق اعلام شده در روز گذشته تحت توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ کاملا قانونی بوده است.

کلیف کوپچان رییس گروه اورسیایی گفته: این توافق ترامپ را با چالش مهمی روبه رو خواهد کرد. این توافق مشاغل زیادی را ایجاد می‌کند. اما هواپیماها به طور ذاتی دارای استفاده دوگانه اند و می‌توانند نیروهای نظامی را هم جابه جا کنند و ترامپ مدعی مهار افزایش نفوذ ایران در منطقه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز