خبرگزاری کار ایران

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

تشنج و التهاب‌آفرینی از ناحیه هرجناحی محکوم است / اختلاف‌سلیقه لازمه جامعه آزاد است

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۵۴۵

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به انتخاباتی شدن فضای کشور گفت: تشنج‌آفرینی و التهاب‌آفرینی از ناحیه هر کس و هرجناحی محکوم است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تشکر از عموم مردم به‌دلیل حفظ حرمت حضرت صدیقه کبری (س) در سراسر کشور، با اشاره به فرارسیدن سالگرد تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اعلام کرد: کمیته امداد از نخستین نهادهایی است که از ابتدای پیروزی انقلاب شکل گرفت و حضرت امام (ره) به‌شدت به این نهاد عشق می‌ورزید و پس از آن، هنگامی که نام حضرت امام (ره) روی بسیاری از نهادها بود، ایشان فرمودند نام بنده را از روی همه این نهادها بردارید و صرفاً نامم روی کمیته امام باشد.

او با اشاره به سخنان رییس کمیته امداد خمینی (ره) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته، خطاب به تمامی کارکنان و مسئولان این کمیته یادآور شد: باید شادی‌هامان را تقسیم کنیم. بچه‌های یتیم دیگران هم بچه‌های ما هستند، بگذارید آن‌ها نیز از این عید نوروز لذت ببرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره نزدیک شدن به روز درخت‌کاری، گفت: اسلام در این عرصه رهنمودهای بسیاری دارد و شخص امیرالمونین (ع) یکصدهزار درخت نخل کاشتند و درحالی که روایات ما بر درخت‌کاری تاکید دارند، بر درخت‌های میوه نیز تاکید ویژه دارند. بنابر این فقط اصرارتان بر درخت‌کاری تنها نباشد، روایات ما می‌فرمایند درمورد درخت‌های میوه نیز تشویق کنید.

او یادآور شد: باتوجه به مشکلاتی که در برخی مناطق کشور داریم و عزیزان‌مان در استان خوزستان با مشکلات ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند، یکی از راه‌های مقابله با این بحران درخت‌کاری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که کلید آغاز انتخابات زده شد، گفت: فضای کشور انتخاباتی شده است. فضای انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران باید با فضای انتخاباتی غربی متفاوت باشد. دیدید چه افتضاحی بود در امریکا.

او گفت: نکته نخست این است که اولویت همه ما در این انتخابات، صرف‌نظر از این‌که چه کسی رای می‌آورد و چه جناحی پیروز می‌شود، همگی باید به‌دنبال برگزاری باشکوه انتخابات باشیم؛ چرا که این یک تکلیف است.

حجت‌الاسلام خاتمی یادآور شد: دشمنان زهرخورده ملت، درپی آن هستند که فضای کشور در جریان انتخابات، آرام نباشد. تشنج‌آفرینی و التهاب‌آفرینی از ناحیه هر کس و هرجناحی محکوم است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: نباید فضای انتخابات، فضای عقده‌گشایی باشد. نه کاندیداها و نه هواداران‌شان به بهانه نطق‌های انتخاباتی حق جفا به نظام و زیرسوال بردن دستاوردهای ۳۸ ساله ندارند و کسانی که وارد انتخابات می‌شوند باید در برابر رای مردم تسلیم باشند.

او اضافه کرد: دروغ، فریب و اهانت به دیگر کاندیداها در شان فضای انتخاباتی نظام اسلامی نیست و نکته دیگر این‌که فضای انتخاباتی، نباید فضای تفرقه باشد و بحث دیگر این‌که باید مراقب باشیم، چرا که رسانه‌های بیگانه از همین حالا خیز گرفته‌اند و با تاسیس چند شبکه و رسانه، سعی دارند همان فضای انتخابات سال ۸۸ را ایجاد کنند. فعالان فضای مجازی در قبال کسانی که به‌دنبال تفرقه هستند، تهاجمی برخورد کنند.

خاتمی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به ایام عید نوروز گفت: باید بر تولید داخلی متمرکز شویم تا جنس تولید داخل هست، سراغ تولید خارجی نرویم؛ چرا که اقتصاد مقاومتی بدون این رویکرد شکل نمی‌گیرد؛ باید یک نه و یک آری داشته باشیم: نه به کالاهای تولید خارج و آری به کالاهای تولید داخل!

او با اشاره به بار معنایی متفاوت واژگان مختلف، سیاست‌مداران را به این مهم توجه داد و گفت: نباید هر واژه‌ای از سوی سیاست‌مداران به‌کار گرفته شود. واژه «آشتی ملی» نیز از همین قسم است. چه کسی از آشتی بدش می‌آید. اما این واژه یعنی دعوایی در کشور وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: به هر حال از ابتدای پیروزی انقلاب، اختلاف‌سلیقه بوده و هنوز هم هست و این لازمه جامعه آزاد است و درصورتی که این مسئله درست هدایت شود، فرصت‌ساز خواهد بود. در جریان انتخابات سال ۸۸ شاهد بودیم، اقلیتی در برابر اکثریت ایستادند و این اکثریت دلشان از این اقلیت‌های این‌چنینی خون است. این ملت از این جماعت دل پرخون دارد و تا توبه نکنند، با آن‌ها آشتی نخواهد کرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به ورود رییس‌جمهور جدید ایالات متحده به کاخ سفید، گفت: پادشاه سعودی روز گذشته در اندونزی علیه کشورمان بیانیه صادر کرد. این‌ها نمی‌خواهند باور کنند که امریکا به‌دنبال تجزیه کشورهای منطقه هستند. بفهمید این مطلب را که اگر ایران در صحنه نبود، داعش در عراق و سوریه و لبنان دولت تشکیل داده بود. این رفتار بجای تشکر از ایران اسلامی است. ایران اسلامی برادر قدرتمند شماست. قدر این برادر را بدانید. همچون صدام از شما استفاده می‌کنند، هنگامی که دیگر استفاده‌ای نداشتید، شما را مچاله کرده و بیرون می‌اندازند.

خاتمی در پایان تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند به این بهانه که آواره‌ها را جا بدهند، منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنند و درواقع می‌خواهند تروریست‌ها را جا بدهند و این کار مقدمه تجزیه سوریه است اما ایران اسلامی به فضل خدا، ایستاده است. ما معتقدیم وحدت کشور همسایه‌های مان حفظ شود و این نصحیتی است برای آن‌ها.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز