خبرگزاری کار ایران

در جریان یک تذکر در صحن؛

انتقاد کواکبیان از تغییر رویه اعلام نظر مجمع تشخیص درباره مصوبات مجلس / لاریجانی: رهبری برای این کار آیین‌نامه تدوین کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۱۰۹

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده تهران درباره لزوم رعایت قانون، گفت: مرجع اصلی قانونگذاری کشور مجلس شورای اسلامی است و این رویه بسیار روشن است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، مصطفی کواکبیان در جریان نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در یک تذکر آیین‌نامه‌ای با اشاره به پاسخ لاریجانی به تذکر نماینده اصولگرای ارومیه، خطاب به رییس مجلس گفت: آقای رییس شما در مجمع از مصوبات مجلس دفاع کردید اما نگرانی که وجود دارد این است که رویه غلطی ایجاد نشود.

عضو هیات رییسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خواهش من این است که این رویه اصلاح شود، مجمع قبل از اینکه شورای نگهبان نظر بدهد، جنبه مشورتی داشته، رویه فعلی به این معنا است که مجمع نیز وارد قانون‌گذاری می‌شود، در حالی که مجلس در رأس امور است و خانه ملت مرکز قانونگذاری کشور است.

علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر اعلام کرد: مرجع اصلی قانونگذاری مجلس است و این رویه روشن بوده و لازم است که برای خودمان مسئله درست نکنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون اساسی که این وظایف را برای مجلس مشخص کرده، در جایی نیز می‌گوید سیاست‌های کلی نظام را رهبری با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص می‌کند و در بند دیگری که وظایف رهبری را تعیین کرده، نظارت بر سیاست‌های کلی نیز جزو وظایف رهبری است.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز برای این کار آیین‌نامه‌ای را تدوین کرده‌اند و این وظیفه را به مجمع ارجاع دادند؛ حال اگر مجمع بگوید این بند که مجلس یا دولت ایجاد کرده، مخالف سیاست‌های کلی است، آیا دخالت در امور مجلس است؟ و در حال حاضر رویه کاملاً روشن است.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ممکن است، من و شما نظر مجمع را قبول نکنیم، من در مجمع برای اینکه بگویم نظر مجلس منطقی و درست است، صحبت کردم ولی مجمع نیز یک مرجع است که ممکن است ما نظر حقوقی‌اش را قبول نکنیم.

او ادامه داد: مجمع مرجعی قانونی است که همان نفاذ قانونی که ما داریم آن ها نیز دارند، مجمع قانون‌گذار نیست و فقط می‌گوید برخی موضوعات خلاف سیاست‌های کلی است که این رویه نیز کاملاً روشن است.

لاریجانی در پایان گفت: درخصوص اینکه گفته می‌شود این اقدامات به موقع انجام نشده نیز باید گفت که به علت رحلت آیت‌الله هاشمی تاخیری در این زمینه ایجاد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز