خبرگزاری کار ایران

عزیزی:

توجهی به طلب ۱۳ هزارمیلیاردتومانی معلمان از دولت در بودجه نشده است

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۸۲۶

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت به پرداخت طلب ۱۳ هزار میلیارد تومانی فرهنگیان گفت:دولت سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت و میعانات گازی در لایحه بودجه را به ۲۰ درصد کاهش داده بود.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا عزیزی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۶ گفت: مخالفت با لایحه بودجه به معنای درنظر نگرفتن زحمات دولت و کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نیست؛اما در این فرصت به منظور بهبود کیفیت بودجه سال آینده نکاتی را مطرح می کنم.

نماینده مردم شیروان درمجلس شورای اسلامی افزود:عدم همسویی با سیاست های کلی نظام به استناد بند ۱۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت باید تلاش کند در هزینه ها صرفه جویی کند؛اما بررسی کلان ارقام لایحه بودجه نشان می دهد،سهم اعتبارات هزینه ای ۷۲ درصد در سال جاری به ۷۴ درصد درسال آینده افزایش یافته است که این موضوع بیانگر آن است که حکم بند ۱۶ رعایت نشده است.

او تاکید کرد:به استناد بند ۱۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید سالانه سهم صندوق توسعه ملی از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی افزایش یابد و براساس مفاد بند ۱۰ سیاست های برنامه ششم سهم صندوق از سوی رهبری معادل ۳۰ درصد تعیین شده است؛این درحالی است که دولت همانند رویه های پیشین خود سهم صندوق را به ۲۰ درصد تقلیل داده که این مسئله به روشنی نقض های بندهای مذبور است،هرچند که خوشبختانه مجلس این عدد را به ۳۰ درصد رساند.

عزیزی با تاکید بر توجه به ایثارگران به عنوان یک قشر جان برکف در کشور تصریح کرد:طی سال های اخیر مصوبات ارزنده ای درخصوص حمایت از ایثارگران به تصویب رسید که تحقق آن نیازمند اختصاص اعتبارات لازم طی بودجه های سنواتی است و با درنظرگرفتن چند ردیف درآمدی ناپایدار مانند منابع حاصل از واگذاری سهام و سهم الشرکه دولتی دولت نمی‌تواند به تمام تعهدات خود در قبال افرادی که تمام دارایی و هستی خود را در راه دفاع از کشور فدا کردند عمل کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم گفت: البته لازم است از زحمات دولت در بندهای (ج) و (د) تبصره ۱۸ مبنی بر پرداخت مستمری به جانبازان و آزادگان معصر غیرحالت اشتغال و فاقد درآمد تشکر کنم.همچنین درحال حاضر برخی بازنشستگان پس از طی چند سال فعالیت صادقانه برای دولت حقوق های زیر یک میلیون تومان دریافت می کنند؛بنابراین با توجه به اینکه متوسط خط فقر دریافتی ۲ میلیون تومان است،چطور می توان با دستمزد زیر یک میلیون تومان زندگی کرد.

عزیزی گفت: درست است که دولت در ردیف‌های دیگر مبالغی را برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان درنظر گرفته است، اما برای جبران شکاف دریافتی بازنشستگان این مقدار اگر به صورت صد درصدهم تحقق پیدا کند کافی نیست؛ همچنین در برنامه ششم تصویب شد مستمری بازنشستگان معادل ۹۰ درصد شاغلان باشد که متاسفانه به این موضوع نیز در لایحه بودجه توجهی نشده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم افزود:معلمان درحال حاضر ۱۳ هزارمیلیاردتومان از دولت طلبکار هستند آیا به این موضوع توجه شده است اما نه تنها به این مبلغ توجهی نشده است؛بلکه به ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده درکمیسیون تلفیق نیز توجهی نشد،البته کمیسیون تلفیق ۱۵۰۰ میلیاردتومان به این موضوع اضافه کرد که جای تشکر دارد.

وی با انتقاد از حقوق کم نظامیان به ویژه کارکنان ارتش افزود:در این لایحه به این موضوع نیز توجهی نشده است،همچنین درحوزه ورزش و جوانان انتظار می رفت دولت توجهات بیشتری به این حوزه داشته باشد،البته مجلس علاوه براعتبارات درنظرگرفته شده مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان به امر ورزش اختصاص داد که جای تشکر دارد.

عزیزی با اشاره به مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج جوانان تصریح کرد:مقرر شد از محل منابع قرض الحسنه بانک ها مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره دراختیار زوج های جوان قرار گیرد که این مورد هم به موقع تخصیص داده نمی شود،همچنین در برنامه ششم مقرر شد مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی معادل ۲۰ درصد حداقل دستمزد کارگران باشد که به این موضوع نیز توجهی در لایحه نشده بود.

وی با تاکید برتوجه به حل آسیب های اجتماعی در کشور افزود: متاسفانه در لایحه بودجه ردیف خاصی برای حل آسیب‌های اجتماعی درنظر گرفته نشده است،ضمن اینکه فروش اوراق بهادار اسلامی به منظور پرداخت بدهی دولت نیز مشکلاتی را برای اقتصاد کشور به وجود می آورد،از سوی دیگر در لایحه بودجه نیز دولت توجهی به بخش تولید نداشته و در این لایحه وابستگی به نفت افزایش پیدا کرده است.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سهم اعتبارات هزینه‌ای نیز افزایش پیدا کند، بنابراین منافع حاصل از اجرای پروژه‌های عمرانی که به کل افراد جامعه می‌رسد؛ این درحالی است که اعتبارات جاری تنها بخش خاصی از جامعه را منتفع می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز