خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری مطرح کرد؛

برگزاری جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص در روز دوشنبه/اجازه رهبری برای ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۶۸۲

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جلسه مجمع به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی تشکیل شد که برای ریاست وی از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: همانطور که قبلاً گفته بودم صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام تا پیش از صدور احکام جدید تشکیل می‌شود، امروز به ریاست آیت‌الله موحدی‌کرمانی تشکیل شد که برای ریاست وی از مقام معظم رهبری اجازه گرفته شده بود.

او با اشاره به دستور کار جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: موضوع امروز جلسه مجمع درباره مغایرت‌های برنامه‌های مجلس با سیاست‌های کلی نظام که ۲۶ مغایرت و ۵ عدم انطباق میان آنها تشخیص داده شده است. جلسه امروز تشکیل شد و فردا قبل و بعد ازظهر هم جلسه تشکیل می‌شود. احتمالاً دوشنبه هم جلسه فوق‌العاده خواهیم داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:‌ فکر می‌کنیم این مغایرت‌ها که توسط کمیسیون نظارت تشخیص داده شده‌اند، طی این جلسات تعیین تکلیف شوند و ما بتوانیم در نامه‌ای آنها را به شورای نگهبان اعلام کرده و شورای نگهبان هم آنها را به مجلس ارسال کند تا نمایندگان مجلس آن موارد را در برنامه‌ها لحاظ کرده و مفاد مربوطه را اصلاح کنند.

رضایی با یادآوری زمان لازم برای انجام این کار تصریح کرد: شورای نگهبان به ما گفته است که حداکثر مدت قانونی برای اعلام مغایرت‌ها تا دوشنبه است و طی این مدت نامه ما باید ارسال شود و به همین خاطر هم جلسات فوق‌العاده داریم.

او با اشاره به اقدامات جدید دولت آمریکا طی روزهای اخیر خاطرنشان کرد: دولت ترامپ تحت تاثیر آل‌سعود و نتانیاهو وارد چالشی بی‌دلیل و بی‌منطق با ایران شده و لفاظی‌هایی انجام داده و برخی از اشخاص و شرکت‌های ایرانی را تحریم می‌کند. ما این چالش‌ها را زیر فشار اسرائیل و آل‌سعود می‌دانیم و به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم وارد این ماجرا نشود چرا که ماجرای خوبی نیست و حتی اگر لفاظی هم باشد بدون جواب نمی‌ماند چرا که ماجراجویی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آل سعود و اسرائیل زمانی صدام را تحریک کرد تا به ایران حمله کند و منطقه را ناامن سازد ولی شکست خوردند. ما توصیه می‌کنیم دولت آمریکا وارد این ماجرا نشود هرچند که ایران به دنبال جنگ نیست ولی در دفاع از خودمان کوتاه نمی‌آییم.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش اخیر موشکی ایران که با واکنش دولت آمریکا روبرو شده هم اظهار داشت: ما در دفاع از خود و توسعه توان دفاعی مان از کسی اجازه نمی‌گیریم. توصیه‌مان هم به دولت جدید ترامپ این است که گذشته را مطالعه کند و از عقلای آمریکا مشورت بگیرد.

او درباره رزمایش‌های برخی از کشورهای خارجی با تعدادی از کشورهای منطقه در خلیج فارس هم بیان کرد: نیروی مسلح ایران با مراقبت کامل همه تحرکات در منطقه را زیر نظر دارند و رزمایش‌های گذشته و رزمایش‌های امروزشان را مدنظر دارند و مراقب هستند و از قضا اطلاعات خوبی هم به دست می‌آوریم چرا که اگر آنها توانشان افزایش یابد ما هم آمادگی‌مان را بالا می‌بریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جمله ترامپ مبنی براینکه همه گزینه‌ها روی میز است هم یادآور شد: آمریکایی‌ها بارها این عبارت را مطرح کرده‌اند و حرف جدیدی نیست بوش قبلا آن را گفته بود، اوباما هم مطرح کرده بود و ترامپ هم تکرار کرد ولی سوال من این است که آمریکا از این تهدیدها چه به دست آورده جز اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه را ناامن کرده است.

رضایی با بیان اینکه کشورهای منطقه بیشتر از ایران تحت تاثیر این تهدیدها قرار می‌گیرند و در واقع آنان هستند که ضرر می‌کنند، عنوان کرد: امنیت جمهوری اسلامی ایران برقرار است ولی این تهدیدها دولت‌های منطقه را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد البته هدف این لفاظی‌ها بازارگرمی برای فروش سلاح است. ترامپ یک پیمانکار ساختمانی بوده و به دنبال دیوارکشی است. او فکر می‌کند حالا که می‌خواهد دیوار مکزیک را ایجاد کند می‌تواند در منطقه ما هم دیوار بسازد. ولی این دیوارها سست هستند و فرو می‌ریزند.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در اصلاح آیین‌نامه مجمع تشخیص فکری برای تعیین نایب رئیس هم خواهد شد، گفت: ما هنوز تصمیمی نداریم که آیین‌نامه مجمع را تغییر بدهیم باید منتظر فرامین و احکام جدید مقام معظم رهبری درباره اعضا و رویکرد مجمع باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که اعضای دولت ترامپ گفته است به ایران نشان می‌دهیم که جهان بدون کلانتر نیست واکنش شما به این اظهارات چیست؟ اظهار داشت: ترامپ تلاشش را انجام می‌دهد تا هم بحران‌های داخلی آمریکا را ساده کند و هم بر آنها سرپوش بگذارد. لذا فکر می‌کنیم آمریکا با مشکلات داخلی‌اش نمی تواند کلانتر منطقه یا جهان باشد.

رضایی اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله آمریکا فقر و بیکاری است که پیش‌بینی می‌شود این مسئله در دهه آینده دو برابر شود چون اکثر صنایع‌آمریکا به چین یا کشورهای با نیروی کار ارزان رفته‌اند بنابراین در ۱۰ سال آینده وضعیت بدتر می‌شود و آمریکا قادرنیست نقش کلانتری را برعهده بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز